dvd - WAGNER TANNH€USER

  • - káté -
  • 2011. szeptember 1.

Zene

című operájának címszereplője a művész, aki az érzéki és a plátói szerelem között futkos ihletért. Valószínűleg csak útközben érzi jól magát, ilyenkor költ.

címû operájának címszereplõje a mûvész, aki az érzéki és a plátói szerelem között futkos ihletért. Valószínûleg csak útközben érzi jól magát, ilyenkor költ. Mire odaér valahová, kielégületlenség kínozza, és menne vissza a másik nõhöz - ahogy Wagner is elégedetlen volt a mûvével, és folyton visszatért hozzá, hogy átdolgozza. Ma is nagyot szól, és ami a legjobb benne, az a szabad szellemû alkotó lázadása a banális, konform, nyárspolgári mûvészet ellen. Ez a középsõ felvonásban, a wartburgi dalnokversenyt botrányba fullasztó Tannhäuser fellépésében csúcsosodik ki.

Kaspar Holten, a Dán Királyi Opera 2009-es elõadásának rendezõje (nevéhez fûzõdik a nevezetesen újító "koppenhágai Ring" is) föladja a címszereplõre a Wagner-sapkát, és a házában játszatja a cselekményt. Még inkább a fejében. Hõsünk ki sem mozdul otthonról - se a Vénusz-barlangba, se a római pápához feloldozásért -, csak képzeli a komponálás lázában. Körülötte a sorvadó feleség és a házi hangverseny unatkozó közönsége, soraiban a kornyadozó kritikussal. Nem nagy ötlet, de mûködik. Stig Anderson, a nálunk is járt remek tenorista inkább naiv, nagy gyermek, mint elkárhozott narcisztikus zseni, de önmagában tökéletesen hiteles, és pompásan énekel. Tina Kiberg mint Elisabeth tipikus savanyú feleség, a gömbölyded Susanne Resmark pedig kaján nõördög, aki a fellépésen is ott van, felpiszkálja a dalnokban a provokatõrt, és doppingolja a Nagy Mûre. Ami a végére el is készül, leeresztik zsinóron a zsinórpadlásról; a címe: Tannhäuser. Sok frivol szellemesség van az elõadásban, a videofeldolgozás szintén élvezetes, a zenei színvonal megüti a mértéket, és az, hogy valakiknek eszükbe jut valami az operáról, megérdemli az elismerést.

DECCA/Universal, 2 DVD, 2011

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.