dvd - WAGNER TANNH€USER

  • - káté -
  • 2011. szeptember 1.

Zene

című operájának címszereplője a művész, aki az érzéki és a plátói szerelem között futkos ihletért. Valószínűleg csak útközben érzi jól magát, ilyenkor költ.

címû operájának címszereplõje a mûvész, aki az érzéki és a plátói szerelem között futkos ihletért. Valószínûleg csak útközben érzi jól magát, ilyenkor költ. Mire odaér valahová, kielégületlenség kínozza, és menne vissza a másik nõhöz - ahogy Wagner is elégedetlen volt a mûvével, és folyton visszatért hozzá, hogy átdolgozza. Ma is nagyot szól, és ami a legjobb benne, az a szabad szellemû alkotó lázadása a banális, konform, nyárspolgári mûvészet ellen. Ez a középsõ felvonásban, a wartburgi dalnokversenyt botrányba fullasztó Tannhäuser fellépésében csúcsosodik ki.

Kaspar Holten, a Dán Királyi Opera 2009-es elõadásának rendezõje (nevéhez fûzõdik a nevezetesen újító "koppenhágai Ring" is) föladja a címszereplõre a Wagner-sapkát, és a házában játszatja a cselekményt. Még inkább a fejében. Hõsünk ki sem mozdul otthonról - se a Vénusz-barlangba, se a római pápához feloldozásért -, csak képzeli a komponálás lázában. Körülötte a sorvadó feleség és a házi hangverseny unatkozó közönsége, soraiban a kornyadozó kritikussal. Nem nagy ötlet, de mûködik. Stig Anderson, a nálunk is járt remek tenorista inkább naiv, nagy gyermek, mint elkárhozott narcisztikus zseni, de önmagában tökéletesen hiteles, és pompásan énekel. Tina Kiberg mint Elisabeth tipikus savanyú feleség, a gömbölyded Susanne Resmark pedig kaján nõördög, aki a fellépésen is ott van, felpiszkálja a dalnokban a provokatõrt, és doppingolja a Nagy Mûre. Ami a végére el is készül, leeresztik zsinóron a zsinórpadlásról; a címe: Tannhäuser. Sok frivol szellemesség van az elõadásban, a videofeldolgozás szintén élvezetes, a zenei színvonal megüti a mértéket, és az, hogy valakiknek eszükbe jut valami az operáról, megérdemli az elismerést.

DECCA/Universal, 2 DVD, 2011

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.