Koncert

Dzsindzsa

  • Tóth Béla István
  • 2019. október 26.

Zene

Nem csak játssza, éli a zenét Weisz Gábor, Hock Ernő és G. Szabó Hunor triója a színpadon. A folk, bebop, swing, funk és egyéb zenei elemekből összerakott Dzsindzsa-féle jazz felvételről hallgatva sem unalmas, de élőben sokkal többet ad; Weisz dinamikus szaxofonjátéka, G. Szabó lazán hozott virtuóz ütemei és Hock bőgőjátéka ilyenkor teljesedik ki igazán. Legutóbbi koncertjük minden perce arról tanúskodott, hogy a sok­éves együtt zenélés és három album után is képesek „kifordítani a világot a sarkából”, darabjaira szedni a zenét, majd improvizációkkal újból összerakni, ugyanis az est folyamán a könnyed, fesztelen előadásmód és a különös zenei csavarok egysége jellemezte a csapatot. A szabadság mint a zenei kreativitás hajtómotorja Weiszéknél szinte minden hangban tetten érhető. A koncerten – csakúgy, ahogy a Ne aggódj!! című új lemezen – Meggyes Ádám trombitás is közreműködött. Hock Ernő olykor basszusgitárra cserélte a bőgőt, Weisz fuvolán és sípon is játszott egy-egy kompozícióban. A dallamokat és a ritmusokat könnyedén törték darabjaira, formálták át, majd illesztették össze, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga. A hagyományos formákat sem mellőző parádés avantgárd free jazzt Trencsényi Zoltán Hónom alatt bálnával című kötetének versei színesítettek, Weisz Gábor előadásában. Szerencsés módon nem csak a zenekar tanúsított lenyűgöző nyitottságot, de a közönség is.

BMC Opus Jazz Club, szeptember 17.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.