Koncert

Dzsindzsa

  • Tóth Béla István
  • 2019. október 26.

Zene

Nem csak játssza, éli a zenét Weisz Gábor, Hock Ernő és G. Szabó Hunor triója a színpadon. A folk, bebop, swing, funk és egyéb zenei elemekből összerakott Dzsindzsa-féle jazz felvételről hallgatva sem unalmas, de élőben sokkal többet ad; Weisz dinamikus szaxofonjátéka, G. Szabó lazán hozott virtuóz ütemei és Hock bőgőjátéka ilyenkor teljesedik ki igazán. Legutóbbi koncertjük minden perce arról tanúskodott, hogy a sok­éves együtt zenélés és három album után is képesek „kifordítani a világot a sarkából”, darabjaira szedni a zenét, majd improvizációkkal újból összerakni, ugyanis az est folyamán a könnyed, fesztelen előadásmód és a különös zenei csavarok egysége jellemezte a csapatot. A szabadság mint a zenei kreativitás hajtómotorja Weiszéknél szinte minden hangban tetten érhető. A koncerten – csakúgy, ahogy a Ne aggódj!! című új lemezen – Meggyes Ádám trombitás is közreműködött. Hock Ernő olykor basszusgitárra cserélte a bőgőt, Weisz fuvolán és sípon is játszott egy-egy kompozícióban. A dallamokat és a ritmusokat könnyedén törték darabjaira, formálták át, majd illesztették össze, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga. A hagyományos formákat sem mellőző parádés avantgárd free jazzt Trencsényi Zoltán Hónom alatt bálnával című kötetének versei színesítettek, Weisz Gábor előadásában. Szerencsés módon nem csak a zenekar tanúsított lenyűgöző nyitottságot, de a közönség is.

BMC Opus Jazz Club, szeptember 17.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.