Emelkedett, fenyegető - Az Earth új lemeze

  • G. A.
  • 2014. szeptember 23.

Zene

Az ember, aki Kurt Cobainnek a halálos lövésért felelős shotgunt eladta, zseniális gitáros volt régen is, és ma is az. Most ismét megújította némiképp a stílusát.

Dylan Carlson, a tudatos és takarékos gitározás szerpapja okosan ismerte fel, hogy abból a stílusból, amellyel tíz évvel ezelőtt radikálisan megújította zenekara hangzását, az eltelt évek során mindent kihozott már, ami egyáltalán elképzelhető. Az Earth amerikai country/folk hagyományra erősen támaszkodó, szinte tempónélkülien lassú, egy Telecaster jobbára torzítatlan hangjaira boltozott bizarr experimentális countryja ebben az időben volt már végletesen kopár (Hex), sötét, de tónusgazdag (Angels Of Darkness, Demons Of Light) és a maga világán belül már-már burjánzó is (The Bees Made Honey In The Lion’s Skull).

false

 

Az önismétlés lehetősége elől Carlson most ismét a torzítottabb, s a rock­tradícióba jobban simuló formák felé fordult, de nem a 90-es évek leszedált Sabbath-riffjeit hozta vissza, hanem az átalakított Earth-soundot formálta tovább. A lemez nyitótétele, a Torn By The Fox Of The Crescent Moon teljes sikert mutat: egyszerre emelkedett és súlyosan fenyegető, mintha a Slayer rátalált volna az appalache-i hangzásra, és egy morfiumtapasz felhelyezése után megkísérelné imitálni. Az album további része viszont már kevésbé eredeti.

Az énekhangok beemelésével Carlson elég sokat felad zenéje különlegességéből – a mindig megbízható Mark Lanegan ráadásul nem is nagyon találja a helyét a domináns gitárhangok letisztult építményében. Rabia Shaheen Qazi ellenben nagyon szépen viszi el a maga dalát a kortárs okkult rock irányába, de még ő sem írja át a szabályt, mely szerint egy Earth-lemezen ragaszkodni kell ahhoz, hogy csak a gitárok beszéljenek.

Southern Lord, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.