Emelkedett, fenyegető - Az Earth új lemeze

  • G. A.
  • 2014. szeptember 23.

Zene

Az ember, aki Kurt Cobainnek a halálos lövésért felelős shotgunt eladta, zseniális gitáros volt régen is, és ma is az. Most ismét megújította némiképp a stílusát.

Dylan Carlson, a tudatos és takarékos gitározás szerpapja okosan ismerte fel, hogy abból a stílusból, amellyel tíz évvel ezelőtt radikálisan megújította zenekara hangzását, az eltelt évek során mindent kihozott már, ami egyáltalán elképzelhető. Az Earth amerikai country/folk hagyományra erősen támaszkodó, szinte tempónélkülien lassú, egy Telecaster jobbára torzítatlan hangjaira boltozott bizarr experimentális countryja ebben az időben volt már végletesen kopár (Hex), sötét, de tónusgazdag (Angels Of Darkness, Demons Of Light) és a maga világán belül már-már burjánzó is (The Bees Made Honey In The Lion’s Skull).

false

 

Az önismétlés lehetősége elől Carlson most ismét a torzítottabb, s a rock­tradícióba jobban simuló formák felé fordult, de nem a 90-es évek leszedált Sabbath-riffjeit hozta vissza, hanem az átalakított Earth-soundot formálta tovább. A lemez nyitótétele, a Torn By The Fox Of The Crescent Moon teljes sikert mutat: egyszerre emelkedett és súlyosan fenyegető, mintha a Slayer rátalált volna az appalache-i hangzásra, és egy morfiumtapasz felhelyezése után megkísérelné imitálni. Az album további része viszont már kevésbé eredeti.

Az énekhangok beemelésével Carlson elég sokat felad zenéje különlegességéből – a mindig megbízható Mark Lanegan ráadásul nem is nagyon találja a helyét a domináns gitárhangok letisztult építményében. Rabia Shaheen Qazi ellenben nagyon szépen viszi el a maga dalát a kortárs okkult rock irányába, de még ő sem írja át a szabályt, mely szerint egy Earth-lemezen ragaszkodni kell ahhoz, hogy csak a gitárok beszéljenek.

Southern Lord, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.