Emelkedett, fenyegető - Az Earth új lemeze

  • G. A.
  • 2014. szeptember 23.

Zene

Az ember, aki Kurt Cobainnek a halálos lövésért felelős shotgunt eladta, zseniális gitáros volt régen is, és ma is az. Most ismét megújította némiképp a stílusát.

Dylan Carlson, a tudatos és takarékos gitározás szerpapja okosan ismerte fel, hogy abból a stílusból, amellyel tíz évvel ezelőtt radikálisan megújította zenekara hangzását, az eltelt évek során mindent kihozott már, ami egyáltalán elképzelhető. Az Earth amerikai country/folk hagyományra erősen támaszkodó, szinte tempónélkülien lassú, egy Telecaster jobbára torzítatlan hangjaira boltozott bizarr experimentális countryja ebben az időben volt már végletesen kopár (Hex), sötét, de tónusgazdag (Angels Of Darkness, Demons Of Light) és a maga világán belül már-már burjánzó is (The Bees Made Honey In The Lion’s Skull).

false

 

Az önismétlés lehetősége elől Carlson most ismét a torzítottabb, s a rock­tradícióba jobban simuló formák felé fordult, de nem a 90-es évek leszedált Sabbath-riffjeit hozta vissza, hanem az átalakított Earth-soundot formálta tovább. A lemez nyitótétele, a Torn By The Fox Of The Crescent Moon teljes sikert mutat: egyszerre emelkedett és súlyosan fenyegető, mintha a Slayer rátalált volna az appalache-i hangzásra, és egy morfiumtapasz felhelyezése után megkísérelné imitálni. Az album további része viszont már kevésbé eredeti.

Az énekhangok beemelésével Carlson elég sokat felad zenéje különlegességéből – a mindig megbízható Mark Lanegan ráadásul nem is nagyon találja a helyét a domináns gitárhangok letisztult építményében. Rabia Shaheen Qazi ellenben nagyon szépen viszi el a maga dalát a kortárs okkult rock irányába, de még ő sem írja át a szabályt, mely szerint egy Earth-lemezen ragaszkodni kell ahhoz, hogy csak a gitárok beszéljenek.

Southern Lord, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.