Interjú

„Ebben sokkal több van”

Balahoczky István, Farkas Zoltán, Keleti András – Xcolabor

Zene

A ColorStar három alapító tagja ismét egymásra talált, és hosszú próbafolyamatot követően élőben is bemutatják új zenéiket. De a jól ismert zenekarnevet nem viszik tovább. Ennek okairól, a sajátos alkotói folyamatról, a kitartó rajongókról és a soha el nem múló kilencvenes évekről is beszélgettünk velük.

Magyar Narancs: ColorStar-alapítóként álltatok újra össze, hamarosan koncertetek is lesz, de úgy döntöttetek, hogy a ColorStar nevet nem viszitek tovább. Miért kellett új elnevezés?

Keleti András: A nevet azért sem vehetjük át vagy vihetjük tovább, mert a ColorStar, bár inaktív, de nem szűnt meg. 2022 végén eldőlt, hogy Szalay Péter nélkül, aki a zenekar alapító gitárosa, nem folytatjuk. Jó formában lévő koncertezős zenekar voltunk, Peti úgy lépett ki, hogy mindenki azt szerette volna, hogy ne menjen el. A többiek próbáltak meggyőzni arról, hogy folytassuk továbbra is ColorStar néven, akár úgy, hogy keresünk egy másik gitárost. Én viszont – alapító tagként – ezt nem akartam. Már akkor elkezdtem azon gondolkodni, mivel lehetne folytatni, ami utódzenekar lehetne; egy másik, akár tágabb formációval, amely továbbviszi az általunk képviselt zenei világot, miközben tartjuk a kapcsolatot a közönségünkkel is. Először csak úgy magamban merült fel az Xcolabor név, ami valamiféle zenei ernyőszervezet lett volna, de egy ideig ebből sem lett semmi. Azután minket, hármunkat összesodort az idő meg a helyzet, és kiderült, hogy Pilu (Balahoczky István – a szerk.) eleve azzal készült előállni, hogy csináljunk valamit együtt. Vagyis majdnem ugyanez játszódott le benne is. Közben Zolival úgy voltunk, hogy ismét együtt dolgozunk bizonyos projektekben. Szóval, elkezdtünk újra barátkozni egymással.

MN: Ti hárman 2002-ben játszottatok utoljára együtt a Color­Star-ban.

Balahoczky István: Ez így van, de a lényeg az, hogy különböző időkben, különböző módon mindannyiunk fejében megfordult az, hogy ezt a közös zenélést ismét össze kellene hozni. Én úgy gondoltam, hogy bár a ColorStarnak most vége van, mindannyian egy generációból, ugyanabból a közegből jövünk, hasonló zenei elképzelésekkel. Valamilyen módon akkor is próbáltam kapcsolódni hozzájuk, amikor már nem voltam a zenekarban, csináltam nekik remixeket, de ezzel kapcsolatban mindig volt bennem valamiféle hiányérzet. Amikor néhány éve megváltoztak a dolgok, akkor úgy gondoltam, hogy ezt nem hagyom annyiban. Egyszerűen addig ügyeskedtem, amíg kicsábítottam őket magamhoz Kisorosziba; csináltunk egy sessiont, egyfajta újrabarátkozást. Nagyon gyorsan kiderült, hogy egy hullámhosszon vagyunk, és mindannyian szeretnénk a közös zenélést. Kisorosziban adta magát a természeti közeg, egy nagy teraszon, a diófa alatt próbáltunk a kertben: az egésznek nagyon jó húzása volt, így aztán gyorsan összeállt a dolog. És már ott kezdtük felfogni, hogy nem arról van szó, hogy a ColorStar utódzenekarát fogjuk megcsinálni. Ebben annál több van. Eltelt rengeteg idő, mindenki egy csomó tapasztalatot gyűjtött, gyarapodott a technikai tudásunk, de a zenéléshez szükséges kütyük száma is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.