mi a kotta?

Boldog évek

  • mi a kotta
  • 2024. december 11.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/50. hétre

„Az az igazság, hogy tanulás, fejlődés szempontjából szinte válogatás nélkül hallgattam korábbi és kortárs tenorokat is. Némi hasonlóságot fedeztem fel az általam nagyon csodált Alfredo Krausszal, aki arisztokratikus eleganciával énekelt. Pavarottiban, akit szerencsém volt ismerni, hangjának és emberi kommunikációjának a melegsége nyűgözött le. Neki ugyanolyan harmonikus volt a beszéd-, mint az énekhangja, ellentétben az én száraz, szikár beszédhangommal” – mondta pár éve Juan Diego Flórez egy lapunknak adott interjúban, és a repertoárjáról is ejtett néhány szót: „Mozart zenéje a kezdetektől a véremben buzog. Lehettem volna akár Mozart-tenor is. De aztán a bel cantóra koncentráltam.”

Az 51 éves perui operaénekes ezúttal mindenesetre Mozart-áriákkal kezdi az áriaestjét, majd ráfordul Bellinire, Massenet-re és Puccinira. A Magyar Állami Operaház Zenekarát az énekes állandó muzsikuspartnere, Chris­topher Franklin vezényli (Müpa, december 13., fél nyolc).

Amerikai klarinétost lát vendégül a Budapesti Fesztiválzenekar, aki természetesen a repertoár legnépszerűbb darabját, Mozart A-dúr klarinétversenyét tűzi műsorára. Michael Rusinek a Pittsburgh Symphony Orchestra szólamvezetője, de az amerikai város zenekaránál dolgozik az est karmestere, az osztrák származású Manfred Honeck is. A hangversenyt szintén egy kései Mozart-darab, a 39. (Esz-dúr) szimfónia zárja (Zeneakadémia, de­cem­ber 13. és 14., háromnegyed nyolc; december 15., fél négy).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.