Interjú

„Egy kis gonosz”

Kőváry Zoltán zenész, pszichológus

Zene

Új lemezzel jelentkezett a klasszikus rockban utazó The Trousers. Az együttes frontemberével a Necessary Evil című albumról, a békési kezdetekről, a gitárhősökről beszélgettünk, és még a pszichológia tudományát is érintettük.

Magyar Narancs: Zenész vagy, de civilben pszichológiával foglalkozol. Tudsz bárkiről, aki hozzád hasonlóan ezen a két területen mozog?

Kőváry Zoltán: Ismerek itthon is pszichológusokat, akik zenélnek, csak talán nem olyan intenzitással, mint én. Egy idő után az egyik vagy a másik terület kezd el dominálni. Hogy valaki mindkettőt a lehetőségekhez képest padlógázzal tolja, az tényleg nagyon ritka. Sok pszichológus végez művészi tevékenységet – fest, fotókat készít vagy akár zenél. Viszont tényleg nem gyakori jelenség, hogy valaki fenntart egy zenekart, lemezeket gyárt meg turnézik. Nekem sem könnyű ezt a két dolgot gőzerővel csinálni, mert egyre inkább kezd kibontakozni a szakmai karrierem. Egyre több a lehetőség, a felkérés, és ezzel együtt a felelősség is. Ráadásul nem elég, hogy zenét írunk, felveszünk és koncertezünk, még ráadásul mi egy önmenedzselt zenekar vagyunk. Több ember munkáját végzem egyszerre.

MN: Édesapád (Kőváry Péter, a többi közt a Neo és a Peter Kovary & The Royal Rebels zenekarok énekes-gitárosa, 2022-ben hunyt el – N. I.) szerettette meg a bátyáddal és veled is a rockzenét gyerekkorotokban. Volt olyan, hogy a bátyád, Péter ismertetett meg téged különböző zenei előadókkal?

KZ: Kis korkülönbségről beszélünk, én másfél évvel vagyok fiatalabb nála. Persze azért a nagytestvéri pozíciót szerette magának fenntartani. Inkább azt mondanám, hogy egymást inspiráltuk. Volt, hogy ő fedezett fel valamit, de volt, hogy én, majd ezeket megmutattuk egymásnak. Azért mindig is volt némi ízlésbeli különbség közöttünk. Ő a fifikásabb, komplexebb, populárisabb zenéket szerette jobban, én meg inkább a nyersebb, egyszerűbb dolgokat. Ha funkot hallgattunk, ő az Earth Wind & Fire-t szerette nagyon, én meg a Sly & The Family Stone-t. Ami a metalt illeti, ő inkább Iron Maiden-es volt, én viszont Judas Priests-os. Közös volt minden korai élmény: együtt mentünk az első koncertünkre. Láttuk a Deep Purple-t, a Helloweent, az AC/DC-t.

MN: Együtt kezdtetek el zenélni?

KZ: Igen. Mindketten a ballagásunkra kaptunk gitárt, bár ő persze egy évvel hamarabb. Teljesen autodidakta módon tanultunk meg zenélni. Hamar kialakult a Rag Doll nevű közös zenekarunkban a felosztás – Péter a dallamokat, az akkordmeneteket írta meg, míg én a gitárriffeket. Én a gitározásra voltam jobban ráállva, ő viszont a dalszerzésre. Amikor évekkel később megalapítottam a Trouserst, a dalszerzést lényegében a nulláról kellett megtanulnom. Azt megelőzően komplett számokat nem írtam, csak zenei részeket. Az éneklésben sem volt tapasztalatom, úgyhogy az elején sok hiányossággal küszködtem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.

A hírnévre vigyázni kell

Akár 80 millió forintot is ki kell saját zsebből fizetnie két Csongrád-Csanád megyei szakszervezeti vezetőnek, ha az ellenük indított perekben a makói gumigyárnak ad igazat a bíróság. A Continental gumiipari óriás az autógyártás válsága miatt jó ideje próbál spórolni a költségein.