Lemez

Egyptrixx: Pure, Beyond Reproach

  • - minek -
  • 2017. március 16.

Zene

A torontói David Psutkának a londoni Night Slugs kiadónál Egyptrixx név alatt publikált remek albumai és maxijai már az évtized elején kiforrott, a basszusnehéz zenék világában remekül elboldoguló alkotóról tanúskodtak, ám idővel a célhoz szükséges barbársággal összerakott, zamatos és ropogós tánczenéktől igyekezett elmozdulni némileg artisztikusabb vagy legalábbis absztraktabb irányba. Alternatív alkotói nevén, Ceramic Tl-ként tavaly már kiadott egy drone-ba hajló, posztapokaliptikus lemezt, az új Egyptrixx-album hagyományos tánczenei formákat szándékoltan nélkülöző anyagának születését pedig már az óceánon sodródó szemétszigetek lenyűgöző élménye inspirálta. A nyersen, keményen, torzítva megszólaló fém- és üveghangok, a boldogult nyolcvanas évek indusztriál szubkultúráját idéző csattogások, a bugyborékolva, csilingelve csordogáló vizek zaja olyan „zene”, amit legszívesebben élőben, egy brutális hangrendszeren át hallgatnánk, valami vidám, a témába vágó vetítés kíséretében. De Psutka a melódiákat sem iktatja ki teljesen, néha egészen hangulatos dallamtöredékek keringenek körülöttünk, s persze attól, hogy nem tánczenét hallunk, a ritmus még ugyanolyan fontos szerepet játszik. Ám a körkörös lebegést és időtlenséget sugalló repetitív kattogások inkább transzba ejtenek, mintsem mozgásra sarkallnak, habár néha – mint az Anodyne Wants To Ammo című szintiwave darabnál – még ehhez is meglepően közel kerülünk.

Halocline Trance, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.