Lemez

Egyptrixx: Pure, Beyond Reproach

  • - minek -
  • 2017. március 16.

Zene

A torontói David Psutkának a londoni Night Slugs kiadónál Egyptrixx név alatt publikált remek albumai és maxijai már az évtized elején kiforrott, a basszusnehéz zenék világában remekül elboldoguló alkotóról tanúskodtak, ám idővel a célhoz szükséges barbársággal összerakott, zamatos és ropogós tánczenéktől igyekezett elmozdulni némileg artisztikusabb vagy legalábbis absztraktabb irányba. Alternatív alkotói nevén, Ceramic Tl-ként tavaly már kiadott egy drone-ba hajló, posztapokaliptikus lemezt, az új Egyptrixx-album hagyományos tánczenei formákat szándékoltan nélkülöző anyagának születését pedig már az óceánon sodródó szemétszigetek lenyűgöző élménye inspirálta. A nyersen, keményen, torzítva megszólaló fém- és üveghangok, a boldogult nyolcvanas évek indusztriál szubkultúráját idéző csattogások, a bugyborékolva, csilingelve csordogáló vizek zaja olyan „zene”, amit legszívesebben élőben, egy brutális hangrendszeren át hallgatnánk, valami vidám, a témába vágó vetítés kíséretében. De Psutka a melódiákat sem iktatja ki teljesen, néha egészen hangulatos dallamtöredékek keringenek körülöttünk, s persze attól, hogy nem tánczenét hallunk, a ritmus még ugyanolyan fontos szerepet játszik. Ám a körkörös lebegést és időtlenséget sugalló repetitív kattogások inkább transzba ejtenek, mintsem mozgásra sarkallnak, habár néha – mint az Anodyne Wants To Ammo című szintiwave darabnál – még ehhez is meglepően közel kerülünk.

Halocline Trance, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.