Lemez

Thibaut Garcia: Leyendas

  • - csk -
  • 2017. március 16.

Zene

Bár a rockzene térhódításának következtében legalább fél évszázada a gitár a modern kultúra világszerte legnépszerűbb hangszere, a klasszikus zenében mégsem tudott változtatni korábbi kedvezőtlen pozícióján: ma is a „futottak még” kategóriájába tartozik. Magyarországon az elmúlt években is voltak és ma is vannak kitűnő klasszikus gitárosok, a gitárkoncert mégis ritka a hazai komolyzenei életben, sőt a kortárs komolyzene szerzői sem komponálnak olyan lelkesedéssel gitárra, mint ahogyan korábban felfedezték maguknak a cimbalmot, a fuvolát vagy az ütőhangszereket. Így aztán, ha klasszikus gitárzene, akkor az legtöbbünk számára ma sem egyéb, mint néhány ibériai szerző muzsikája. Hiába, az elmúlt évszázadokban ez az éghajlat, ez a temperamentum hozta ki a gitáros szerzőkből azt a megszólalásmódot, azt a karaktert, amely leginkább illik ehhez a hangszerhez.

Thibaut Garcia például francia (igaz, spanyol ősökkel), de Leyendas (Legendák) című lemezén ő is ehhez a repertoárhoz fordul. A lemez egyik nagy erénye a könnyed, magától értődőn természetes virtuozitás. Másik erénye a színgazdagság és a hangzás változatossága, ami annál is méltóbb a figyelemre, mivel a több mint egyórányi műsorból csupán egyetlen számban szegődik a gitáros mellé egy másik hangszer: Edgar Moreau csellója de Falla Hét spanyol népdalában.
A harmadik erény a stiláris és hangvételbeli sokszínűség. A megszólalásmódok három rétege választható itt szét. Az elsőt a 19. század romantikus hagyományának folytatói képviselik: Francisco Tárrega, Antonio Jiménez Manjón, Isaac Albéniz. A második az erős folklórhatást befogadó 20. századi modern hang, a már említett Manuel de Falla tételeiben. Végül a harmadik a könnyű műfaj határvidékén formálódó táncok sűrű atmoszférája: Astor Piazzolla tangói. A hangvételek, stílusok között átjárás is előfordul, hatnak egymásra,‒a gitár pedig énekel, mesél, víziókat jelenít meg.

Erato, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.