Lemez

Thibaut Garcia: Leyendas

  • - csk -
  • 2017. március 16.

Zene

Bár a rockzene térhódításának következtében legalább fél évszázada a gitár a modern kultúra világszerte legnépszerűbb hangszere, a klasszikus zenében mégsem tudott változtatni korábbi kedvezőtlen pozícióján: ma is a „futottak még” kategóriájába tartozik. Magyarországon az elmúlt években is voltak és ma is vannak kitűnő klasszikus gitárosok, a gitárkoncert mégis ritka a hazai komolyzenei életben, sőt a kortárs komolyzene szerzői sem komponálnak olyan lelkesedéssel gitárra, mint ahogyan korábban felfedezték maguknak a cimbalmot, a fuvolát vagy az ütőhangszereket. Így aztán, ha klasszikus gitárzene, akkor az legtöbbünk számára ma sem egyéb, mint néhány ibériai szerző muzsikája. Hiába, az elmúlt évszázadokban ez az éghajlat, ez a temperamentum hozta ki a gitáros szerzőkből azt a megszólalásmódot, azt a karaktert, amely leginkább illik ehhez a hangszerhez.

Thibaut Garcia például francia (igaz, spanyol ősökkel), de Leyendas (Legendák) című lemezén ő is ehhez a repertoárhoz fordul. A lemez egyik nagy erénye a könnyed, magától értődőn természetes virtuozitás. Másik erénye a színgazdagság és a hangzás változatossága, ami annál is méltóbb a figyelemre, mivel a több mint egyórányi műsorból csupán egyetlen számban szegődik a gitáros mellé egy másik hangszer: Edgar Moreau csellója de Falla Hét spanyol népdalában.
A harmadik erény a stiláris és hangvételbeli sokszínűség. A megszólalásmódok három rétege választható itt szét. Az elsőt a 19. század romantikus hagyományának folytatói képviselik: Francisco Tárrega, Antonio Jiménez Manjón, Isaac Albéniz. A második az erős folklórhatást befogadó 20. századi modern hang, a már említett Manuel de Falla tételeiben. Végül a harmadik a könnyű műfaj határvidékén formálódó táncok sűrű atmoszférája: Astor Piazzolla tangói. A hangvételek, stílusok között átjárás is előfordul, hatnak egymásra,‒a gitár pedig énekel, mesél, víziókat jelenít meg.

Erato, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.