Lemez

Thibaut Garcia: Leyendas

  • - csk -
  • 2017. március 16.

Zene

Bár a rockzene térhódításának következtében legalább fél évszázada a gitár a modern kultúra világszerte legnépszerűbb hangszere, a klasszikus zenében mégsem tudott változtatni korábbi kedvezőtlen pozícióján: ma is a „futottak még” kategóriájába tartozik. Magyarországon az elmúlt években is voltak és ma is vannak kitűnő klasszikus gitárosok, a gitárkoncert mégis ritka a hazai komolyzenei életben, sőt a kortárs komolyzene szerzői sem komponálnak olyan lelkesedéssel gitárra, mint ahogyan korábban felfedezték maguknak a cimbalmot, a fuvolát vagy az ütőhangszereket. Így aztán, ha klasszikus gitárzene, akkor az legtöbbünk számára ma sem egyéb, mint néhány ibériai szerző muzsikája. Hiába, az elmúlt évszázadokban ez az éghajlat, ez a temperamentum hozta ki a gitáros szerzőkből azt a megszólalásmódot, azt a karaktert, amely leginkább illik ehhez a hangszerhez.

Thibaut Garcia például francia (igaz, spanyol ősökkel), de Leyendas (Legendák) című lemezén ő is ehhez a repertoárhoz fordul. A lemez egyik nagy erénye a könnyed, magától értődőn természetes virtuozitás. Másik erénye a színgazdagság és a hangzás változatossága, ami annál is méltóbb a figyelemre, mivel a több mint egyórányi műsorból csupán egyetlen számban szegődik a gitáros mellé egy másik hangszer: Edgar Moreau csellója de Falla Hét spanyol népdalában.
A harmadik erény a stiláris és hangvételbeli sokszínűség. A megszólalásmódok három rétege választható itt szét. Az elsőt a 19. század romantikus hagyományának folytatói képviselik: Francisco Tárrega, Antonio Jiménez Manjón, Isaac Albéniz. A második az erős folklórhatást befogadó 20. századi modern hang, a már említett Manuel de Falla tételeiben. Végül a harmadik a könnyű műfaj határvidékén formálódó táncok sűrű atmoszférája: Astor Piazzolla tangói. A hangvételek, stílusok között átjárás is előfordul, hatnak egymásra,‒a gitár pedig énekel, mesél, víziókat jelenít meg.

Erato, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.