Lemez

Magyar Péter Archív: Csörömpölést vállalok

  • - legát -
  • 2017. március 16.

Zene

A hatalmas hagyaték ellenére a nyolcvanas évekbeli magyar underground emlékezete négy-öt zenekarra és nagyjából ugyanennyi előadóra korlátozódik. Magyar Péterrel kapcsolatban legfeljebb azt illik megjegyezni, hogy valaha az Európa Ki­adó és a Balaton dobosa volt, az viszont lassan a feledés homályába vész, hogy akkoriban egy sor nagyon izgalmas zenei kísérletben alkotótársként is részt vett, hirtelenjében Másik János, Baló István és Szemző Tibor neve ugrik be.

Magyar úgy a kilencvenes évek közepéig-végéig volt nagy reményű ifjú, aztán egyszerűen eltűnt. Mostanában néha beül a dobok mögé a Hunnia kávézó Balaton-klubjában, olykor elénekel egy dalt… Ezért volt különösen nagy meglepetés, hogy év végén egy olyan lemezzel állt elő, amit hülye kifejezéssel „életmű-keresztmetszetnek” mondhatnánk. A Csörömpölést vállalok 19 száma úgy harminc évet fog át, hallhatunk múlt századi archív koncertfelvételeket és olyan vadonatúj dalokat, amelyekből jobb helyeken akár sláger is lehetne. Magyar ezekben a dalokban énekel, máskor gitározik, billentyűs hangszereken, ütősökön játszik, viszont dobolni – amihez a legjobban ért – csak a régi felvételeken hallhatjuk. „Nem popzenét csináltam. Magyar Péter Archív néven tettem közzé ezeket a számokat, amivel arra utalok, hogy nagyrészt archív felvételek kerültek a CD-re, másrészt le vagyok íródva, és nem vagyok már mai gyerek” – nyilatkozta lemondóan Magyar, csakhogy ez a lemez épp azt bizonyítja, hogy most iratkozott fel megint.

FerdinándRecords, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”