Lemez

Magyar Péter Archív: Csörömpölést vállalok

  • - legát -
  • 2017. március 16.

Zene

A hatalmas hagyaték ellenére a nyolcvanas évekbeli magyar underground emlékezete négy-öt zenekarra és nagyjából ugyanennyi előadóra korlátozódik. Magyar Péterrel kapcsolatban legfeljebb azt illik megjegyezni, hogy valaha az Európa Ki­adó és a Balaton dobosa volt, az viszont lassan a feledés homályába vész, hogy akkoriban egy sor nagyon izgalmas zenei kísérletben alkotótársként is részt vett, hirtelenjében Másik János, Baló István és Szemző Tibor neve ugrik be.

Magyar úgy a kilencvenes évek közepéig-végéig volt nagy reményű ifjú, aztán egyszerűen eltűnt. Mostanában néha beül a dobok mögé a Hunnia kávézó Balaton-klubjában, olykor elénekel egy dalt… Ezért volt különösen nagy meglepetés, hogy év végén egy olyan lemezzel állt elő, amit hülye kifejezéssel „életmű-keresztmetszetnek” mondhatnánk. A Csörömpölést vállalok 19 száma úgy harminc évet fog át, hallhatunk múlt századi archív koncertfelvételeket és olyan vadonatúj dalokat, amelyekből jobb helyeken akár sláger is lehetne. Magyar ezekben a dalokban énekel, máskor gitározik, billentyűs hangszereken, ütősökön játszik, viszont dobolni – amihez a legjobban ért – csak a régi felvételeken hallhatjuk. „Nem popzenét csináltam. Magyar Péter Archív néven tettem közzé ezeket a számokat, amivel arra utalok, hogy nagyrészt archív felvételek kerültek a CD-re, másrészt le vagyok íródva, és nem vagyok már mai gyerek” – nyilatkozta lemondóan Magyar, csakhogy ez a lemez épp azt bizonyítja, hogy most iratkozott fel megint.

FerdinándRecords, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.