Együtt

Verve//Unmixed3 , Verve//Remixed3

  • - minek -
  • 2005. május 19.

Zene

A Verve kiadót még 1956-ban alapította egy bizonyos Norman Granz, ám a Verve kiadói csoport azóta számtalan, még ennél is nagyobb múltú dzsesszkiadót olvasztott magába, zenei archívumuk ennek megfelelően elképesztően gazdag.

Magától értetődik ezek után, hogy a Verve zenei szerkesztői rendszeresen válogatnak saját gyűjteményükből - elvégre olyan felvételekről van szó, melyeket mindenkinek hallania kellene, már ha tudni akarja, hol kezdődik az igényes popzenében a minőség. Ráadásul a Verve-nél érzik az idők szavát is (s ezért ne tessék megvetni őket): immár harmadik állomásánál tart ama sorozat, melynek alapelve: jöjjön az eredeti (külön lemezen), s nyomában a korunk dj/producer talentumai által jegyzett verziók, változatok, remixek. S láss csodát - hála a jó ízléssel és arányérzékkel megáldott szerkesztőknek és remixőröknek -, a végeredményt hallva egy percig sem kell azt hinnünk: már megest jól elrontották a tökéletest, az eredetit. Pedig volt mit piszkálni, faragni, elvégre olyan elképesztő felvételek kerültek elő a hangtárból, mint például Sarah Vaughan zseniális Fever-feldolgozása vagy ugyancsak tőle a Henry Mancini által szerzett Peter Gunn vokális verziója. S ehhez jönnek még olyan finom szvinges darabok, mint Anita O'Daytől a Sing, Sing, Sing vagy Blossom Dearie-től a Just One Of Those Things. A gyűjtemény abból a szempontból is kellemesen változatos, hogy egymás mellett figyelnek egyrészt Nina Simone, Billie Holiday vagy Astrud Gilberto visszafogott, varázslatos hangulatú számai - meg mondjuk Jimmy Smith harsány soultekerése, illetve Hugh Masakela és barátai afrofunk örömzenéje 1975-ből (The Boy's Doin' It).

Nos, ha van min dolgozni, akkor nem pihen a zenetapasztó, potméternyúzó mesterember keze sem: a második, remixeket tartalmazó CD igencsak ütősre sikeredett, ráadásul az újraértelmezett verziók meghallgatása szinte leküzdhetetlen táncolhatnékkal társul. A Postal Service (alias Jimmy Tamborello) például már az elején kedves minimalista elektro-popba fordítja Nina Simone-t, de a kollégák sem adják alább - a One Of Those Things a Brazilian Girls előadásában nem kevésbé vicces electroclash diszkószám. A Sing, Sing, Sing RSL-verziója még némi afro/bossa ritmikát csempész a szving alá, Adam Freeland szép középtempós breakbeattel tölti fel a Fevert, Max Sedgeley kezelése után pedig úgy szól a Peter Gunn, hogy legszívesebben sosem hagynánk abba a bugit. S nem hiányoznak a hallgatós, downtempo mixek sem, mint a Bent Speak Low-átértelmezése vagy a Billie Holiday-féle Lilac Wine prüntyögős The Album Leaf-remixe. Persze Jimmy Smithen is lehet még egyet tekerni: a Lyrics Born kezelése nyomán úgy szól a Hammond, hogy a szív meg-, az arc pedig leszakad tőle. Kérjük, ne fogják vissza magukat - a két szimbióta album fogyasztása leginkább együtt javallott.

Verve/Universal, 2005

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.