Együtt

Verve//Unmixed3 , Verve//Remixed3

  • - minek -
  • 2005. május 19.

Zene

A Verve kiadót még 1956-ban alapította egy bizonyos Norman Granz, ám a Verve kiadói csoport azóta számtalan, még ennél is nagyobb múltú dzsesszkiadót olvasztott magába, zenei archívumuk ennek megfelelően elképesztően gazdag.

Magától értetődik ezek után, hogy a Verve zenei szerkesztői rendszeresen válogatnak saját gyűjteményükből - elvégre olyan felvételekről van szó, melyeket mindenkinek hallania kellene, már ha tudni akarja, hol kezdődik az igényes popzenében a minőség. Ráadásul a Verve-nél érzik az idők szavát is (s ezért ne tessék megvetni őket): immár harmadik állomásánál tart ama sorozat, melynek alapelve: jöjjön az eredeti (külön lemezen), s nyomában a korunk dj/producer talentumai által jegyzett verziók, változatok, remixek. S láss csodát - hála a jó ízléssel és arányérzékkel megáldott szerkesztőknek és remixőröknek -, a végeredményt hallva egy percig sem kell azt hinnünk: már megest jól elrontották a tökéletest, az eredetit. Pedig volt mit piszkálni, faragni, elvégre olyan elképesztő felvételek kerültek elő a hangtárból, mint például Sarah Vaughan zseniális Fever-feldolgozása vagy ugyancsak tőle a Henry Mancini által szerzett Peter Gunn vokális verziója. S ehhez jönnek még olyan finom szvinges darabok, mint Anita O'Daytől a Sing, Sing, Sing vagy Blossom Dearie-től a Just One Of Those Things. A gyűjtemény abból a szempontból is kellemesen változatos, hogy egymás mellett figyelnek egyrészt Nina Simone, Billie Holiday vagy Astrud Gilberto visszafogott, varázslatos hangulatú számai - meg mondjuk Jimmy Smith harsány soultekerése, illetve Hugh Masakela és barátai afrofunk örömzenéje 1975-ből (The Boy's Doin' It).

Nos, ha van min dolgozni, akkor nem pihen a zenetapasztó, potméternyúzó mesterember keze sem: a második, remixeket tartalmazó CD igencsak ütősre sikeredett, ráadásul az újraértelmezett verziók meghallgatása szinte leküzdhetetlen táncolhatnékkal társul. A Postal Service (alias Jimmy Tamborello) például már az elején kedves minimalista elektro-popba fordítja Nina Simone-t, de a kollégák sem adják alább - a One Of Those Things a Brazilian Girls előadásában nem kevésbé vicces electroclash diszkószám. A Sing, Sing, Sing RSL-verziója még némi afro/bossa ritmikát csempész a szving alá, Adam Freeland szép középtempós breakbeattel tölti fel a Fevert, Max Sedgeley kezelése után pedig úgy szól a Peter Gunn, hogy legszívesebben sosem hagynánk abba a bugit. S nem hiányoznak a hallgatós, downtempo mixek sem, mint a Bent Speak Low-átértelmezése vagy a Billie Holiday-féle Lilac Wine prüntyögős The Album Leaf-remixe. Persze Jimmy Smithen is lehet még egyet tekerni: a Lyrics Born kezelése nyomán úgy szól a Hammond, hogy a szív meg-, az arc pedig leszakad tőle. Kérjük, ne fogják vissza magukat - a két szimbióta album fogyasztása leginkább együtt javallott.

Verve/Universal, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.