Együtt

Verve//Unmixed3 , Verve//Remixed3

  • - minek -
  • 2005. május 19.

Zene

A Verve kiadót még 1956-ban alapította egy bizonyos Norman Granz, ám a Verve kiadói csoport azóta számtalan, még ennél is nagyobb múltú dzsesszkiadót olvasztott magába, zenei archívumuk ennek megfelelően elképesztően gazdag.

Magától értetődik ezek után, hogy a Verve zenei szerkesztői rendszeresen válogatnak saját gyűjteményükből - elvégre olyan felvételekről van szó, melyeket mindenkinek hallania kellene, már ha tudni akarja, hol kezdődik az igényes popzenében a minőség. Ráadásul a Verve-nél érzik az idők szavát is (s ezért ne tessék megvetni őket): immár harmadik állomásánál tart ama sorozat, melynek alapelve: jöjjön az eredeti (külön lemezen), s nyomában a korunk dj/producer talentumai által jegyzett verziók, változatok, remixek. S láss csodát - hála a jó ízléssel és arányérzékkel megáldott szerkesztőknek és remixőröknek -, a végeredményt hallva egy percig sem kell azt hinnünk: már megest jól elrontották a tökéletest, az eredetit. Pedig volt mit piszkálni, faragni, elvégre olyan elképesztő felvételek kerültek elő a hangtárból, mint például Sarah Vaughan zseniális Fever-feldolgozása vagy ugyancsak tőle a Henry Mancini által szerzett Peter Gunn vokális verziója. S ehhez jönnek még olyan finom szvinges darabok, mint Anita O'Daytől a Sing, Sing, Sing vagy Blossom Dearie-től a Just One Of Those Things. A gyűjtemény abból a szempontból is kellemesen változatos, hogy egymás mellett figyelnek egyrészt Nina Simone, Billie Holiday vagy Astrud Gilberto visszafogott, varázslatos hangulatú számai - meg mondjuk Jimmy Smith harsány soultekerése, illetve Hugh Masakela és barátai afrofunk örömzenéje 1975-ből (The Boy's Doin' It).

Nos, ha van min dolgozni, akkor nem pihen a zenetapasztó, potméternyúzó mesterember keze sem: a második, remixeket tartalmazó CD igencsak ütősre sikeredett, ráadásul az újraértelmezett verziók meghallgatása szinte leküzdhetetlen táncolhatnékkal társul. A Postal Service (alias Jimmy Tamborello) például már az elején kedves minimalista elektro-popba fordítja Nina Simone-t, de a kollégák sem adják alább - a One Of Those Things a Brazilian Girls előadásában nem kevésbé vicces electroclash diszkószám. A Sing, Sing, Sing RSL-verziója még némi afro/bossa ritmikát csempész a szving alá, Adam Freeland szép középtempós breakbeattel tölti fel a Fevert, Max Sedgeley kezelése után pedig úgy szól a Peter Gunn, hogy legszívesebben sosem hagynánk abba a bugit. S nem hiányoznak a hallgatós, downtempo mixek sem, mint a Bent Speak Low-átértelmezése vagy a Billie Holiday-féle Lilac Wine prüntyögős The Album Leaf-remixe. Persze Jimmy Smithen is lehet még egyet tekerni: a Lyrics Born kezelése nyomán úgy szól a Hammond, hogy a szív meg-, az arc pedig leszakad tőle. Kérjük, ne fogják vissza magukat - a két szimbióta album fogyasztása leginkább együtt javallott.

Verve/Universal, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.