Elektrosokk művek (Sopron, Lővér Kemping, július 3-5.)

  • - minek -
  • 2003. június 19.

Zene

Úgy tűnik, idén sem maradnak magas színvonalú szórakozás nélkül a kortárs elektronikus tánczenék megszállott rajongói. A technótól (újabb szögek a koporsónkba: jön Cari Lekebusch, a svéd legenda!) a csak részben villamosított nu jazzig minden műfajból megkapják azt, amit csak szemük-szájuk (s többnyire fülük) megkíván: lesz külföldi és magyar kitűnőség egyaránt - utóbbi persze korántsem véletlenül: e műfajokban (s ezen kívül még, hogy egy meglehetősen távoli példát említsünk, sátánista black metalban) egy nemzetnél sem vagyunk alábbvalók.

Úgy tűnik, idén sem maradnak magas színvonalú szórakozás nélkül a kortárs elektronikus tánczenék megszállott rajongói. A technótól (újabb szögek a koporsónkba: jön Cari Lekebusch, a svéd legenda!) a csak részben villamosított nu jazzig minden műfajból megkapják azt, amit csak szemük-szájuk (s többnyire fülük) megkíván: lesz külföldi és magyar kitűnőség egyaránt - utóbbi persze korántsem véletlenül: e műfajokban (s ezen kívül még, hogy egy meglehetősen távoli példát említsünk, sátánista black metalban) egy nemzetnél sem vagyunk alábbvalók.Hogy rögtön a legpopulárisabb résztvevővel kezdjük: tavalyi szigetbéli szereplése után (melyet a közönség és Iggy Pop máig is emleget) újra fellép hazánkban, most speciel Sopronban a Kosheen trió. Meglehet, őket már nem is kell bemutatni, de azért talán mégis, annál is inkább, mivel a történet tanulságos. Az alapvetően bristoli bázisú Kosheen tagjai méltón reprezentálják a brit birodalmat, már amennyi egyáltalán még megmaradt belőle: egy skót és egy angol dj/producer, kiegészülve egy walesi bárddal: nem túl súlyos darenbéz alapok, erőteljes, mégis kellemes női vokál, rádióbarát számterjedelmek, jelentős slágerek (a Hide U dallamát valószínűleg a meglett korú magyarok többsége is felismerné - igaz, ők inkább egy régi Hollós Ilona-szám bootleg-jére tippelnének). A vokalista Sian Evans gyermekkórusban kezdte, majd dzsessz és arenbí zenkaroknak nyújtott némi vokális segítséget. Ahhoz képest, hogy ekkoriban inkább Joni Mitchell volt a példaképe, később, Bristolba kerülve inkább a darenbéz bulikat látogatta, ahol, mily csodás véletlen, megismerkedett a helyi illetőségű Darren Beale-lel és a Glasgow-ból elszármazott Mark Morrisonnal (nem azonos a közismert seggfej és lúzer r&b-énekessel) alias a Decoder & Substance duóval, akik addigra már számtalan finom jungle-maxit adtak a világnak. A három ember sikeresen egymásra talált: megszületett az említett nagy sláger, hozzá továbbiak, majd Resist című albumuk meg a hozzá tartozó szarvasközpontú ikonográfia, amit viszont tótziher, hogy a Laibachtól loptak. Ha valaki ezek után is kíváncsi rájuk, az jól teszi, ha lépteit július 4-én, pénteken, késő este a Soproni Ászok Nagyszínpad felé irányítja.

A legnagyobb ajándék viszont tán éppen a breakbeatrajongókra vár: július 3-án a Multi Caféban sorra kerülő Breakspoll-buli keretében először lép pályára hazánkban a törős-zúzós tánczene néhány nagy alakja. Kezdetként rögvest a lemezjátszók mögé áll Mike Hogan, a Breakspoll fantázianevű breakbeat vetélkedő, díjkiosztó gála meg a hozzá kapcsolódó turnésorozat megálmodója. ´t a szellemes videói és nem kevésbé ügyes zenéi révén elhíresült Neo élő fellépése követi, majd a pódiumra lép Terry Ryan, az Atomic Hooligan duó érdemdús lemezlovas beltagja. Terry (Matt Welch nevű kollégájával egyetemben) a 90-es évek kezdete óta ismerkedik a tört ütemekkel, közös felvételeiket jórészt a legendás Botchit & Scarper kiadó Botchit Breaks nevű filiáléjánál publikálják - nem számítva a temérdek, többnyire más címke alatt megjelenő remixet, miegymást. Szerzeményeik közül a Larger Than Life ütött be leginkább, de mindenkinek ajánlanánk figyelmébe a legújabb, Tayo-féle Y4K válogatáson elhelyezett, Viper című, helyenként éteri finomságú, máshol meg pokrócdurva partibombát. Ezenkívül ők mixelték házi kiadójuk két tavalyi kompilációs lemezét: a tragikusan fiatalon elhunyt kiadóalapító tiszteletére összeállított 4 Vini és a soros Botchit Breaks 5 válogatást, és különben is, tessenek rájuk figyelni, mert érdemes.

Jellemző módon a brit vendéghaddal egyenrangú partnerként lép fel (vigyázat, élőben tekergetik a potikat!) az Amb & Raster duó: Deák Ambrus és Deutsch Gábor karakteres szerzeményeit immár nem csupán a partijáró hazai nagyközönség ismeri, de meglehetős respektust váltottak ki a szcéna nemzetközi nagyjai körében is, akik nagy előszeretettel építik be szettjeikbe/illetve remixelik Amb és Raster zenéit.

S azután jöjjön, aminek jönnie kell: azaz dj Hyper, akinek ködös tekintetét és lágerfrizuráját bárki megtekintheti, aki egy pillantást vet a legutóbbi Bedrock Breaks-válogatás borítófotóira, amelyeken a koravén mester éppen egy szétvert hifiberendezés roncsai között tűnődik a világ mulandóságán, kezében egy erősen romlásnak indult lemezjátszóval. Guy Hatfield vagy negyedszázada született, s némi kötelező kitérők (munka, ilyesmi) után jutott el a sztárdídzsék megtisztelő pozíciójába. Számos érdemei közül kiemelhető az Y3K/Y4K mixsorozat elindítása (olyanok követték a sorban, mint a Koma & Bones, a Dub Pistols, a FreQNasty vagy a már említett Tayo), majd a híres Bedrock kiadó breakválogatásai következtek, rajtuk csupa zseniális táncos műdarab a zenék finoman durva feléből. Tavaly létrehozta saját kiadóját, mely a Kilowatt névre hallgat: saját dolgain kívül itt jelennek meg a Terminalhead, Str Fry, False Prophet meg a Flatliners dolgai is. Munkái közül alighanem a legismertebb a Dylan Rhymesszal közösen elkészített Puretone-remix (Addicted To Bass), de éppilyen zseniális a Terminalheadnek készített átértelmezés (Beats, Rhymes & Flavour, Stir Fry közreműködésével) vagy a legújabb Catnip című, kicsit Morriconéra hajazó kulturált, kommandós-savazós diszkó. Hyper amúgy kifejezetten technikás dj-nek számít, turnézik is eleget a világban, hogy mást ne mondjunk, alkalmanként ő a házigazda a tán legmenőbb washingtoni klubban, bár az elnökhöz idáig még nem volt szerencséje (ha van ott dress-code, úgy már az ajtóból kihajítják a szerencsétlen lúzert, pláne, ha megint a kertikapából átalakított robogóján érkezik).

És csak ezt követően, késő éjszaka lép a lemezjátszók mögé a breakbeatvilág szimbolikus apafigurája, Rennie Pilgrem, hogy gatyába rázza a még ébren maradt túlélőket. Pedig egykoron az ő pályafutása sem kezdődött könnyen: zenészcsaládba született, ami, mint tudjuk, egyszerre áldás és átok. Apja dzsessztrombitás, Rennie logikus lépésként szaxofonnal indít a papa zenekarában, majd saját bandáival funkot játszik különböző kisebb klubokban. Azután megismeri a detroiti technót, mely mintegy megváltoztatja az életét: haverjaival együtt hamarost sorra készítik a korai hardcore-breakbeat felvételeket (melyek máig tökéletesen felismerhetők a lehangolt zongorahangok és a gyereksírás/kacagás frekventált használatáról) Rhythm Section néven. Utóbb Thursday Club Recordings (TCR) néven saját kiadót alapít, s kezdetben hasonló néven elkészített felvételei közül hamarosan széles körökben ismertté válik az A Place Called Acid, mely máig az egyik legszebb himnusz, sőt óda, melyet a TB-303-as savdobozhoz intéztek. Tayóval és Adam Freelanddel közös klubestjeik (Friction) nyomán rövidesen megszületik a nu skool breakz fogalma, azóta zseniális és felejthetetlen itemek kísérik pályáját, mint a legendás Arthur Bakerrel felesben gyártott Hey Funky People, a Dub Species társaságában elkészített The Sermon, az amcsi überzone társtettességében elkövetett Black Widow és Cous Cous, a Koma & Bones-remixek (High Rollin´, Morpheus), a BLIM-mel közös kollaborációk (a legjobb tán a Triffid/Monkfish maxi) és a Deep Blue-klasszikus The Helicopter Tune egészen elképesztő újraértelmezése, benne a rotorhang, amely rendre felszabadítja az emberben lappangó aljas és egyben nemes ösztönöket. A hajnalt a honi nagyágyúk, a Chi Records-os Naga és Kevin zárják, alighanem méltón a jelentős elődökhöz - lesz nagy tombolás, s lassan előkerülnek a szállós-szögelős zenék, ahogy az már ilyenkor lenni szokott. Ajánljuk, most már tényleg ne menjenek sehova, most már úgysincs hova és minek.

Másnap, július negyedikén a méltán népszerű dj Ludmilla lesz a délután és az est házigazdája: előbb a lapunkban már méltatott Zagar koncertezik élőben, ezután a Vajdai Vilmos-féle TáP Színház társulata mutatja be az Etchno című, lassan klasszicizálódó előadását, majd egy kétórás, exkluzív Yonderboi dj-szett után jön (ezúttal lemezlovasként) Dzihan & Kamien a legendás bécsi duó, akik mellesleg tavaly a Citadellán fellépésük alkalmából egyszer már megmutatták, hogy élőben, nagyzenekari formában is képesek megjeleníteni zseniális albumaik (Freaks & Icons, Gran Riserva) zeneanyagát. Vlado Dzihan és Mario Kamien mesés pályafutásáról már többször is ejtettünk szót e hasábokon - e helyütt legyen elég annyi, hogy kivételesen finom zenéket hallhatnak azok, akik éppen rájuk akarják áttáncolni az éjszakát.

Másnap éjféltől szintén ugyanitt a drum & bass élő legendája, Doc Scott pakolja a vinileket: ő az, aki már ősidők óta közöttünk van, s nem is észrevétlenül, aki nélkül egy időben Goldie létezni sem tudott volna, aki éppúgy készített egykoron éteri finomságú atmoszferikus d & b remixeket (pl. az Olive-nak vagy Susumu Yokotának), mint ahogy ő szerzette a sötét oldal egyik első himnuszát is (a rettenetes nindzsahangokkal megtűzdelt Shadow Boxing) Nasty Habits álnéven.

A mester keze alól várhatóan sorra pattannak majd elő a gördülős istennyilák, s aki ezek után sem unta el a mókát, azt majd dj Palotai és Cadik fogja móresre tanítani, mint ahogy azt már jól ismerhetjük a közkedvelt Rewind-bulikról.

- minek -

Nem csak kenyérrel

Nehogy már azt higgyük, hogy a b. közönség minden egyes szegmentuma beéri majd a főszövegben méltatott programokkal: nos, nekik is ajánlunk néhány csemegét, ne unatkozzon senki, ha már egyszer eljött. Kapásból már az első nap (július 3., este 20.00) a Soproni Ászok Nagyszínpadon fellép az Anima Sound System: nemrég jelent meg legújabb lemezük (Songs From Aquanistan), meg előtte még vagy öt, úgyhogy lesz majd miből szemezgetni. Másnap délutántól kezdve ugyanitt ünnepelhetnek az alterock és a hazai metál rajongói: előbb a Pál Utcai Fiúk tesz egy újabb lépést a lassan végzetszerűen bekövetkező húszéves jubileum felé, majd a nyugat-magyar thrash-metal alapcsapata, a Moby Dick döngethet egy jó másfél órát, hogy utánuk (s közvetlenül a Kosheen előtt) még végigélvezhessünk egy akusztikus Kispál-koncertet. A szombati kínálat, ha lehet, még ennél is sokszínűbb: a Ladánybene 27 reggae-je után Ganxsta Zolee és az ő Kartelje nyomja az autentikus, erős szociális töltetű gettórapet, azután a változatosság kedvéért Heaven Street Seven, de csak azért, hogy a brit pop után feltétlenül texmex-rock következhessen: este nyolctól Tito & Tarantula-koncert, s itt érdemes is megállnunk egy pillanatig. Mint azt mindenki tudja, említett zenekar alapvetően a Robert Rodriguez-Quentin Tarantino duónak köszönheti sikerét: a Desperado és az Alkonyattól pirkadatig nélkül alighanem még mindig névtelen pubrock banda lenne Tito Larriva és az ő kis zenekara. De végül befutottak, s ez a lényeg: lassan már a negyedik lemezüknél járnak, zenéjük pedig a régi - rock, blues, retro, 70-es pszichedélia, mindez nem kevés mexikói stichhel, elvégre Larriva maga is odavalósi. Az életre kelt filmzene után jöhet a vérmagyar valóság: a péntek méltó zárásaként Böőr Zoltán válogatott középpályás kedvenc zenekara, a Tankcsapda következik: meglehet, érdekből is érdemes értük rajongani, s akkor lehet, hogy legközelebb mi is olyan szép gólt rúgunk majd San Marinónak.

Szintúgy figyelemre méltó a Viva Színpad programja: rögvest az első nap (július 3., csütörtök) délutántól hajnalig hip-hop, végkimerülésig; fellép - a teljesség igénye nélkül - Doowachalike, Jossa és Chilla, Hősök, HátShow Sor és MC Gőz, Connections, Sample Delix, Frankadeli, majd néhány ismertebb név: Animal Cannibals, Dopeman és Majka, továbbá a Rhyme Project s végül az ART nevű formáció. A koncertek között dj Dobee játszik, utánuk viszont a lemezjátszók mögött egészen reggelig dj Pozsi turkál majd lemezei között. A következő nap megint csak a radikális eklektika jegyében telik majd: egymást követi a végtelenül szórakoztató Energomat, az éppen új lemezzel jelentkező Hiperkarma, a rockosabb vonalhoz tartozó Strong Deformity, Rémember Freshfabrik, Nyers és Superbutt, majd az estet a Korai Öröm zárja egy vélhetően jó kis savas/szállós/táncolós koncerttel (figyelem: a zenekar dj-tagjai Korai´s Banditos fedőnéven feltűnnek a fesztivál egyéb rendezvényein is - pl. a szombati Hangár-napon a Soproni Est Színpadon). A legvegyesebb ízelítőt azonban alighanem az utolsó napon kaphatjuk meg - ugyancsak e helyszínen: délutántól többek között a Black Out, az árulkodó nevű Homo SKApiens, az örökkön élő Sziámi, majd a rejtélyes Pitchtuner muzsikál, hogy azután este tizenegykor elkezdődjön az ortodox technoparti. A soproni illetőségű rezidenseken (Hot X, Jay Cortez, Igor Do´urden) kívül lesz osztrák vendég dj (Elex Red), s azután jöhet Cari Lekebusch, a stockholmi technotitán: többtucatnyi publikált felvétel (saját szerzemény és remix, ami majdnem ugyanaz) és számtalan dj-fellépés után az ő privilégiuma lesz, hogy véglegesen a padlóba szögelje az addigra már nyilván félájult túlélőket.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.