„Az élet egyik legközvetlenebb és legnagyobb horderejű problémájáról szól: a hűségről; hogy ragaszkodjunk-e ahhoz, ami elveszett, akár az életünk árán – vagy pedig éljünk, éljünk tovább, jussunk túl rajta, alakuljunk át, áldozzuk fel a lélek érintetlenségét, és ebben az átváltozásban mégis őrizzük meg lényegünket, maradjunk emberi lények, ne süllyedjünk állati, vagyis emlékezet nélküli szintre…” Ily büszkén emelkedett értelmezés kíséretében juttatta el Richard Strausshoz legújabb, operai alapanyagul szánt művét a komponista akkor már bevett alkotótársa, Hugo von Hofmannsthal 1911 nyarán. A költő azután jócskán megütközött és kissé meg is neheztelt, amikor küldeményére a következő udvarias, ám kritikus választ kapta a józanul földhözragadt Strausstól: „A darab nem győzött meg teljesen, amíg el nem olvastam a levelét, amely oly szép, és oly csodálatosan magyarázza el a cselekmény jelentését, ahogy a magamfajta felületes muzsikus természetesen nem bukkanhatott rá. […] Nem hiányzik magában a cselekményben némi értelmezés? Ha még én sem látom, gondoljon a közönségre és – a kritikusokra… Egy szerző beleolvas a művébe olyasmit is, amit a józan néző nem lát, és hogy még én, legkészségesebb olvasója sem fogok fel ilyen fontos pontokat, az alkalmasint elgondolkodtatja Önt…”
Az opera végül persze megszületett, a remélt üzenet pedig átjött (még a csacsi kritikusok számára is), amint erről az elkövetkező napokban a Budapesti Fesztiválzenekar két koncertjén meg is győződhetünk majd (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 10. és 11., háromnegyed nyolc). Fischer Iván ugyanis Beethoven IV. szimfóniája meg a szünet után mindkétszer az Ariadné Naxos szigetén részleteivel fogja beszegni a programot: a nagyszerű amerikai szoprán, Emily Magee és a Bacchus istenként fellépő Roberto Saccà főszereplői közreműködése mellett. A BFZ egyébiránt magában is előadja majd Beethoven Negyedikjét, méghozzá éjféltájt, vagyis Midnight Music gyanánt (Várkert Bazár, szeptember 11., fél tizenkettő).
Beethoven-szimfóniát egyébiránt a hétvégén is hallhatunk majd, éspedig az Eroicát, Bartók Táncszvitje és Liszt Esz-dúr zongoraversenye nyomában a Zeneakadémián (szeptember 5., hét óra). Diplomakoncert lesz ugyanis: Rajna Martin karmester fog „vizsgázni” előttünk, a Pannon Filharmonikusokat és a szólista Ránki Fülöpöt vezényelve. Mégsem bemutatkozás lesz ez a hangverseny, elvégre a tehetséges fiatal dirigenssel már lehetett találkozásunk a dobogón, s kimondottan kellemes benyomásokkal gazdagodhattunk zenekari irányítói tevékenysége láttán és hallatán.
Végezetül következzen egy különleges ajánlat a Pest környéki zenebarátok számára tőlünk, helyesebben a Concerto Budapest együttesétől. E zenekar muzsikusai ugyanis templomi koncertsorozatot teljesítenek, és ennek részeként szombaton este héttől a budakalászi, vasárnap ugyanekkor pedig a monori római katolikus templomban fogják majd előadni Schubert F-dúr oktettjét, többek között Mocsári Károly és a klarinétos Klenyán Csaba játékát is ígérve.