Fesztivál

Fesztivál Akadémia

Zene

„And now for something completely different” – úgy lehet, Kokas Katalin és Kelemen Barnabás fesztiválszervezői működésének titkon ez a Monty Python-fordulat lehet az ars poeticája. Annak idején ezt a tüntetően változatos, már-már véletlenszerűnek tetsző összeállítási gyakorlatot honosították meg Kaposvárott, s 2016-ban ennek jegyében hívták életre a Fesztivál Akadémiát is, és így került egymás mellé augusztus 24-e estéjén a BMC-ben egy Ravel-dalciklus, egy Zelk Zoltán-vers és egy Beethoven-szonáta, s az összhatás lenyűgözőnek bizonyult. A Madagaszkári dalok igazi koncerttermi ritkaság, még ha négy éve hallhatták is a szerencsések Baráth Emőke előadásában: egzotikusan támadó erejű énekszólam teszi különlegessé e dalokat, s alig kevésbé izgalmas a cselló-zongora-fuvola kíséret letétje. A megszólaltatás hőse-hősnője most Horti Lilla volt: a részint erotikus, részint antikolonialista felhangú férfiszövegek pompásan megéltek a kifejezően artikuláló fiatal énekesnő dús szopránján. Ezt követően pár percre Nagy-Kálózy Eszter jutott lehetőséghez, hogy eszünkbe juttassa a korántsem elégszer nyomatékosított tényt: Zelk Zoltán istenáldotta tehetségű, nagy költő volt. Végül elkövetkezett az esti élményt hatványra emelő csoda: Kelemen Barnabás és Rados Ferenc közös kamarázása (képünkön). Beethoven Op. 96-os G-dúr szonátáját játszották, újfent igazolva, hogy a muzsikálás a kreatív emberi együttműködés legmagasabb foka. A 85 esztendős, többnyire mosolytalanul tanár bácsis zongorista és egykori tanítványa ugyanis az örömzenélés lényegét mutatta fel: azt a koncentrált derűt, amit nem kell mókázó gesztusokkal körülrakni ahhoz, hogy a nézőtéren is észrevegyék.

Három nappal később az Urániában ugyancsak jószerint véletlengenerátorral összeállított program várt a közönségre: Bohuslav Martinů jazzes balettszvitje, a Hajnali részegség, és a kései Beethoven-stílus egyik ékköve, az Op. 102 No. 2-es D-dúr cselló-zongora szonáta. Csakhogy a múlt csütörtök csálébban álló nap lehetett, amit már a koncertet megelőző csúszás és kis kommunikációs zavar is jelzett. S bizony érzékeltette azt valamelyest maga a koncert is: Boldoczki Gábor, Borbély László, Fenyő László, Klenyán Csaba, Lakatos György és Langer Ágnes frenetikus könnyedségű Konyhai revüje körül ugyanis egészen feleslegesnek bizonyult Bajári Levente és Csokán Vivien tánca, amely nélkülözni látszott az érdemi koreográfiát. Ezt követően Mácsai Pál ült be a színpadra, hogy nagy sikerű Örkény-estjének (Azt meséld el, Pista!) stílusában előadja Kosztolányi Dezső versét. Produkciója az este legzajosabb sikerét aratta, épp ezért tartom fontosnak jelezni, hogy olykor vakációnyi szüneteket tartó, máskor viszont zavaróan felgyorsuló, s a beszélői helyzetet szinte a paródiáig túljátszó előadásmódja a kortárs magyar versmondói praxis hiánytalan problémaleltárát kínálta. A versben körvonalazott csoda utóbb aztán még­is érzékletessé vált: hála Fenyő Lászlónak és Fejérvári Zoltánnak. Mert a Beethoven-szonáta második tételének megrendítő érzelmessége, majd a zárótételnek az anyaggal, vagyis a fúgával folytatott nemes küzdelme úgy bomlott ki elénk, hogy valóban „fölvilágolt mély értelme ennek / a régi, nagy titoknak”.

BMC, augusztus 24.; Uránia, augusztus 27.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.