Fesztivál

Fesztivál Akadémia

Zene

„And now for something completely different” – úgy lehet, Kokas Katalin és Kelemen Barnabás fesztiválszervezői működésének titkon ez a Monty Python-fordulat lehet az ars poeticája. Annak idején ezt a tüntetően változatos, már-már véletlenszerűnek tetsző összeállítási gyakorlatot honosították meg Kaposvárott, s 2016-ban ennek jegyében hívták életre a Fesztivál Akadémiát is, és így került egymás mellé augusztus 24-e estéjén a BMC-ben egy Ravel-dalciklus, egy Zelk Zoltán-vers és egy Beethoven-szonáta, s az összhatás lenyűgözőnek bizonyult. A Madagaszkári dalok igazi koncerttermi ritkaság, még ha négy éve hallhatták is a szerencsések Baráth Emőke előadásában: egzotikusan támadó erejű énekszólam teszi különlegessé e dalokat, s alig kevésbé izgalmas a cselló-zongora-fuvola kíséret letétje. A megszólaltatás hőse-hősnője most Horti Lilla volt: a részint erotikus, részint antikolonialista felhangú férfiszövegek pompásan megéltek a kifejezően artikuláló fiatal énekesnő dús szopránján. Ezt követően pár percre Nagy-Kálózy Eszter jutott lehetőséghez, hogy eszünkbe juttassa a korántsem elégszer nyomatékosított tényt: Zelk Zoltán istenáldotta tehetségű, nagy költő volt. Végül elkövetkezett az esti élményt hatványra emelő csoda: Kelemen Barnabás és Rados Ferenc közös kamarázása (képünkön). Beethoven Op. 96-os G-dúr szonátáját játszották, újfent igazolva, hogy a muzsikálás a kreatív emberi együttműködés legmagasabb foka. A 85 esztendős, többnyire mosolytalanul tanár bácsis zongorista és egykori tanítványa ugyanis az örömzenélés lényegét mutatta fel: azt a koncentrált derűt, amit nem kell mókázó gesztusokkal körülrakni ahhoz, hogy a nézőtéren is észrevegyék.

Három nappal később az Urániában ugyancsak jószerint véletlengenerátorral összeállított program várt a közönségre: Bohuslav Martinů jazzes balettszvitje, a Hajnali részegség, és a kései Beethoven-stílus egyik ékköve, az Op. 102 No. 2-es D-dúr cselló-zongora szonáta. Csakhogy a múlt csütörtök csálébban álló nap lehetett, amit már a koncertet megelőző csúszás és kis kommunikációs zavar is jelzett. S bizony érzékeltette azt valamelyest maga a koncert is: Boldoczki Gábor, Borbély László, Fenyő László, Klenyán Csaba, Lakatos György és Langer Ágnes frenetikus könnyedségű Konyhai revüje körül ugyanis egészen feleslegesnek bizonyult Bajári Levente és Csokán Vivien tánca, amely nélkülözni látszott az érdemi koreográfiát. Ezt követően Mácsai Pál ült be a színpadra, hogy nagy sikerű Örkény-estjének (Azt meséld el, Pista!) stílusában előadja Kosztolányi Dezső versét. Produkciója az este legzajosabb sikerét aratta, épp ezért tartom fontosnak jelezni, hogy olykor vakációnyi szüneteket tartó, máskor viszont zavaróan felgyorsuló, s a beszélői helyzetet szinte a paródiáig túljátszó előadásmódja a kortárs magyar versmondói praxis hiánytalan problémaleltárát kínálta. A versben körvonalazott csoda utóbb aztán még­is érzékletessé vált: hála Fenyő Lászlónak és Fejérvári Zoltánnak. Mert a Beethoven-szonáta második tételének megrendítő érzelmessége, majd a zárótételnek az anyaggal, vagyis a fúgával folytatott nemes küzdelme úgy bomlott ki elénk, hogy valóban „fölvilágolt mély értelme ennek / a régi, nagy titoknak”.

BMC, augusztus 24.; Uránia, augusztus 27.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.