rés a présen

„Többet látom anyámat”

Prieger Zsolt, az Anima Sound System alapítója

  • rés a présen
  • 2020. október 3.

Zene

rés a présen: Ismét egy régi lemez évfordulója következik, újrajátszással. Mikor, hol és hogyan celebráljátok a 20 éves Gipsy Sound Clash című albumot?

Prieger Zsolt: Ezt a lemezt annak idején a lakótelepi roma haverjainkkal csináltuk, a hagyo­mány­őrző cigányzene bűvöletében. Sokat improvizáltam is rá, mondjuk, találkoztam Horváth Aladár polgárjogi vezetővel az utcán, akkor ő is rámondott valamit a diktafonomra, én meg ráraktam az egyik szám elejére, aztán rázenéltünk, rámixeltünk, szóval az egész spontán volt. Fanni lányom felénekelte a Tekerd című számot, akkor volt 8 és fél éves, most 29, pár napja ment férjhez. Ez a legjobb az Animában: organikusan épülnek egymásra a rétegek, az emlékek és a jelen, nem erőltetünk semmit, kísérletezgetünk, dolgozunk. Soha nem ebből éltünk, semmilyen elvárásnak nem akarunk megfelelni. Az idén több évfordulót is ünnepelhetünk, nem csak a GSC lemezét, a Shalom című album 25, a zenekar meg lassan 30 éves, úgyhogy csinálunk pár koncertet ennek apropóján, aztán visszatérünk az új dalok írásához. Szabolcs öcsémmel sok dalt írunk mostanában együtt, ráadásul gyakran járok haza Szombathelyre, és így többet látom anyámat is.

rap: Milyen zenei megnyilvánulásaid lesznek még az új évadban?

PZS: December 13-án indul a turné Budapesten sok-sok vendéggel, a Romano Dromtól a Cimbalibandig, és megint jön velünk Bognár Szilvi és Fanni lányom is. Megjelenik egy album is GSC2020 címmel, amelyen remixek, érdekes értelmezések lesznek, a borítóján pedig egy nyírségi, hátrányos helyzetű csapat, többségében roma srácok-lányok alkotta csoport rakja ki Legóból óriás méretben az egykori lemezborítót. Végre befejezem a régóta készülő, zsidó hagyományt és elektronikát ötvöző Jerusalem My Love című lemezt, és illene már pontot tenni a Stockhausen Syndrome elnevezésű kísérletezés végére is. Előbbit a júdeai sivatag és az év végi jeruzsálemi utam inspirálta, utóbbi lemez meg olyan, mintha Luigi Nonót kevernéd össze valami környezetzajos Messiaen-madárhanggyűjtéssel, mindezt technóban elmesélve.

rap: Újabban irodalmi igyekezeted felől is sokat hallani. Miért fontos neked Szerb Antal életművének a gondozása?

PZS: Nagy szerelem, mindig más fénytörésben látom a műveit. Alapítottam egy társaságot, de esteket is csinálok a dolgaiból Törőcsik Franciskával, Hámori Gabival, Nagy Ákossal, Kis-Kovács Lucával, ahol dumálunk, felolvasunk. De Franciskával most éppen a debreceni zsinagógában is előadunk kettesben egy Térey-vers- és zaj­oratóriumot, János születésnapján, a szülővárosában, szeptember 13-án. János igazi „belga” volt, nagy formátumú alkotó.

rap: Milyen más irodalmi munkákon dolgozol?

PZS: Az irodalom ugyanolyan fontos számomra, mint a zene. Dosztojevszkijt vagy Hölderlint is olyan korán szerettem meg, mint a Led Zeppelint, a Velvetet vagy Bob Dylant. Utóbbi dalaiból szintén készítünk egy lemezt, Szabó Benedektől VENI-ig a fedélzeten. A nemrég elhunyt Najmányi Lászlóval is megjelenik egy dupla hangoskönyvünk, Karl-Heinz Koala avagy egy végzetes szerelem története címmel, amelyet Laci még nálam olvasott fel a nappaliban. Régi tervem, hogy lemezre vesszük Rilke Duinói elégiáit, magyarul és németül, zenékkel, atmoszférákkal, utóbbira a kiszemelt előadónk Udo Kier színész, aki gyerekkorom óta nagy kedvencem.

rap: Te magad is írsz. Tervezel-e kötetet?

PZS: Sok mindenen dolgozom, hol abbahagyom, hol folytatom, tavaly elhunyt apámról egy regényt, Miatyánk címmel, egy interjúkötetet, verseket. Ráadásul mindenhova írok mindenről, szombathelyi emlékeimről szülővárosom balos portáljára, a jezsuiták lapjába a forradalmi szentekről, a jobboldali hetilapba a Laibachról, nem érdekelnek az úgynevezett oldalak és az etikett, elegem van a különböző szekértáborok harcából. Negyven éve azt látom, hogy ebben az országban mindig annyi szabadságod lehet csak, amennyit ki tudsz magadnak harcolni, ilyen szempontból örök Kádár-korszak van. Nem sírni kell egymás vállán meg panaszkodni, hanem csinálni, küzdeni, de keményen. Az egész életem erről szólt, mindig azt mondom, azt írom, amit gondolok.

rap: Hogyan éled meg a járványt?

PZS: A Covid nekem nyugalmat meg időt ad, hogy dolgozzak, komponáljak, írjak, sittet hordjak a zsalutéglák közé a teraszon, közben kortárs gyerekvers-megzenésítéseket szervezzek, Dylan-dalokról diskuráljak hazai és külföldi előadókkal, és David Bowie-t hallgassak a kertben.

rap: Mi lesz a következő években az Anima Sound Systemmel?

PZS: Időben kell kelnem, csinálnom a dolgaimat, közben sokat sétálok a patakparton meg a martonvásári erdőben, írok mindenhova, ahova lehet és ha felkérnek, zenélek mindenhol és párbeszédet folytatok mindenkivel. Az utóbbi időben mi magyarok nagyon bezártunk, szellemi közéletünk nem más, mint süketek párbeszéde. Ha valamiben bízom, akkor az a nyitottság. De hát az Anima is mindig erről szólt.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.