mi a kotta?

Elnémult mesterek

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/23. hétre

„Was deutsch und echt, wüßt’ keiner mehr, lebt’s nicht in deutscher Meister Ehr” – énekli Hans Sachs A nürnbergi mesterdalnokok fináléjában arról, hogy ami német és igazi, annak már nincsen becsülete. Pikáns dolog lenne a nem éppen filoszemita Wagner-librettót ráolvasni azoknak a zsidó származású zeneszerzőknek a sorsára, akiket a hitleri rémuralom elnémított. Néhány névre úgy-ahogy emlékezünk: Erich Wolfgang Korngold vagy Alexander von Zemlinsky zenéje olykor felcsendül a koncerttermekben, de a többséget örökre elnémították. Vagy azért, mert nem volt senki, aki fontosnak tartsa visszaemelni őket a kánonba, vagy éppen azért, mert életművük megszakadt, csonka maradt, így aztán könnyűnek találtattak a nagymesterek mellett.

A MÁV Szimfonikusok és Olivier Holt karmester hangversenyén ilyen zeneszerzőket hallunk. Megrázó hegedűversenyt Karl Amadeus Hartmanntól, aki nem származása, hanem baloldali meggyőződése miatt vonult önkéntes száműzetésbe, és csak az ötvenes években dolgozhatott újra. Franz Schreker rövid darabját, akit egykor Richard Strauss mellé soroltak, mígnem antiszemita huhogók ellehetetlenítették az operapremierjeit. Alexander Tansman vonósnégyesét, aki egészen Los Angelesig menekült, és Góreckire is nagy hatást gyakorolt. De megszólal egy Mendelssohn-darab is, illusztrálva, hogy a már elfogadott szerzőket a náci uralom bő évtizede nem lökte ki a kánonból. A hangverseny szólistája az a Korcsolán Orsolya lesz, aki egy hét éve megjelent lemezzel mindenkinél többet tett egy magyarországi elhallgatott szerző, Kuti Sándor újrafelfedezéséért (BMC, június 7., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.