mi a kotta?

Elnémult mesterek

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/23. hétre

„Was deutsch und echt, wüßt’ keiner mehr, lebt’s nicht in deutscher Meister Ehr” – énekli Hans Sachs A nürnbergi mesterdalnokok fináléjában arról, hogy ami német és igazi, annak már nincsen becsülete. Pikáns dolog lenne a nem éppen filoszemita Wagner-librettót ráolvasni azoknak a zsidó származású zeneszerzőknek a sorsára, akiket a hitleri rémuralom elnémított. Néhány névre úgy-ahogy emlékezünk: Erich Wolfgang Korngold vagy Alexander von Zemlinsky zenéje olykor felcsendül a koncerttermekben, de a többséget örökre elnémították. Vagy azért, mert nem volt senki, aki fontosnak tartsa visszaemelni őket a kánonba, vagy éppen azért, mert életművük megszakadt, csonka maradt, így aztán könnyűnek találtattak a nagymesterek mellett.

A MÁV Szimfonikusok és Olivier Holt karmester hangversenyén ilyen zeneszerzőket hallunk. Megrázó hegedűversenyt Karl Amadeus Hartmanntól, aki nem származása, hanem baloldali meggyőződése miatt vonult önkéntes száműzetésbe, és csak az ötvenes években dolgozhatott újra. Franz Schreker rövid darabját, akit egykor Richard Strauss mellé soroltak, mígnem antiszemita huhogók ellehetetlenítették az operapremierjeit. Alexander Tansman vonósnégyesét, aki egészen Los Angelesig menekült, és Góreckire is nagy hatást gyakorolt. De megszólal egy Mendelssohn-darab is, illusztrálva, hogy a már elfogadott szerzőket a náci uralom bő évtizede nem lökte ki a kánonból. A hangverseny szólistája az a Korcsolán Orsolya lesz, aki egy hét éve megjelent lemezzel mindenkinél többet tett egy magyarországi elhallgatott szerző, Kuti Sándor újrafelfedezéséért (BMC, június 7., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.