esemény - MAGDI FESZTIVÁL

  • - kyt -
  • 2009. május 21.

Zene

Szombaton autómentes volt a józsefvárosi Tavaszmező utca, és festett kartonkutyák végezték dolgukat a tűzcsapok mellett a műfüvön. A Horváth Mihály téri templom festett mását körülvevő pipacsmező előtt fényképezkedni lehetett, hogy aztán az igazi tövében, a cukrászdában vagy a Tavaszmező utca 6.
Szombaton autómentes volt a józsefvárosi Tavaszmezõ utca, és festett kartonkutyák végezték dolgukat a tûzcsapok mellett a mûfüvön. A Horváth Mihály téri templom festett mását körülvevõ pipacsmezõ elõtt fényképezkedni lehetett, hogy aztán az igazi tövében, a cukrászdában vagy a Tavaszmezõ utca 6. udvarán a testi örömök ideje is elérkezzen. Ide a Rákóczi térrõl települt ki a Csiga kocsma, ételekkel és italokkal. A házban, a Roma Parlamenthez vezetõ lépcsõk mentén táblára kasírozott épülettervek: a Tavaszmezõ-Mûvészkert Civil Kezdeményezés roma-magyar kulturális központot szeretne kialakítani itt és a szomszédos, József utcai mûteremegyüttes területén. A fesztivál ezt a tervet is népszerûsítette: ilyen volna itt a hangulat, ha valóra válna az elgondolás. Fénykép-összeállítások mutatták be a környéket, például a Mátyás teret, különféle programok színhelyét, ahol egykor a Magyar Királyi Mûvégtaggyár mûködött a mai szociális otthon helyén, és a Liedl kávéház fölött lakott Mándy Iván.

Miközben odabent, a Roma Parlament színháztermében koncertek voltak (Oláh Tzumo Árpád, Oláh Dezsõ), máskor dokumentumfilmeket vetítettek, kint, a Szûz utca sarkán felállított színpadon akrobaták egyensúlyoztak fejtõl-lábtól, hogy öröm volt nézni, Barsy Laura bemutatta, milyen az igazi flamenco, zárásként pedig a Specko Jedno zenélt. Az Élõ Könyvtár szervezõi érdeklõdõket toboroztak élettörténetek személyes meghallgatására, a környékbeliek egyre élénkebben érdeklõdtek, a távolról érkezõk lelkesedtek, és az egész derûsen természetes és otthonos volt, amilyen csak egy lelkes önkéntesek munkájára támaszkodó, civil illatú esemény lehet.

Május 14-16.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.