esemény - NIBELUNG-VÍKEND

  • Kovács Bálint
  • 2010. január 21.

Zene

Hogy egy DVD-n vannak extrák is, azt már rég megszoktuk - az már ritkább, hogy a képernyő előtt fél méterrel elevenedjenek meg a kimaradt jelenetek meg a csatolt videoklip. Pont úgy, ahogy a Szuez Film Nibelung-víkendjének, azaz A Nibelung-lakópark című Krétakör-előadás mozifilmes és DVD-s megjelenését népszerűsítő minifesztiváljának második napján történt. A "Krétakör ex-társulatának meglepetés műsora" mindazonáltal nem valamiféle egyszeri és megismételhetetlen réunion volt, ahogy azt a keményvonalasabb rajongók várhatták, sokkal inkább afféle betekintés egy osztálytalálkozóba: abba a részébe, amikor a csapolt sör már elfogyott, és az első tömények hatására az egykori sorstársak egymás hátát lapogatva felidézik szép napjaikat.
Hogy egy DVD-n vannak extrák is, azt már rég megszoktuk - az már ritkább, hogy a képernyõ elõtt fél méterrel elevenedjenek meg a kimaradt jelenetek meg a csatolt videoklip. Pont úgy, ahogy a Szuez Film Nibelung-víkendjének, azaz A Nibelung-lakópark címû Krétakör-elõadás mozifilmes és DVD-s megjelenését népszerûsítõ minifesztiváljának második napján történt.

A "Krétakör ex-társulatának meglepetés mûsora" mindazonáltal nem valamiféle egyszeri és megismételhetetlen réunion volt, ahogy azt a keményvonalasabb rajongók várhatták, sokkal inkább afféle betekintés egy osztálytalálkozóba: abba a részébe, amikor a csapolt sör már elfogyott, és az elsõ tömények hatására az egykori sorstársak egymás hátát lapogatva felidézik szép napjaikat. A hangulatot már Tilo Werner megalapozza, aki a film végén a színpadra lépve újra kifejti (ahogy pár perce a vásznon is), hogy az elõadásból filmet készíteni tényleg hülyeség volt, azt a két embert meg, akik jelentkeznek a "kinek tetszett a film?" kérdésre, kiküldi díszletet pakolni. Cserébe a többiek õt cikizik német akcentusa miatt, Tóth Orsi meg röhögõgörcs miatt kényszerül csaknem feladni szereplését, mikor Nagy Zsolt sokadszor is hajlamot mond halljam helyett - de aztán az egyik kolléga közbeszól: csináljuk komolyan! Ezt persze még õ sem gondolja komolyan. A filmvetítés után ébredezõ nézõknek bejön mindez - õszintébbnek érezhetik a poénkodást, mint ha ebben a húsz percben kívánták volna a színészek felidézni mûvészetük esszenciáját.

Egy valódibb újjáalakulás zárja az estet: a parkolópályára állt SzínészTáncZenekar ad hibátlan koncertet. Igazi örömzene lelkes és jó zenészekkel, a Besame Muchót elsuttogó Scherer Péterrel, a Johnny Cash-imitátor Tilo Wernerrel, a bármeddig elhallgatható Láng Annamáriával. Sárosdi Lilla viszont hiába próbál a nézõknek háttal álló, zsebre dugott kezû dzsesszdívát alakítani: az állandó fültõl fülig mosoly miatt sehogy sem hiteles.

KINO, január 17.

****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.