film - POKOLI ÉDENKERT

  • - ts -
  • 2010. január 21.

Zene

Egy sorozatgyilkos nászutasokat gyilkol Hawaiin - kevésbé finom lelkületű alkotó bizonyára horrort rendezett volna e szomorú hírből. Ám A szökevény (amiben Harrison Ford menekül Tommy Lee Jones elől) forgatókönyvírójaként magának nevet szerző (jó ideje rendezéssel is foglalatoskodó; pl: Menekülés a félelembe) David Twohy többet is, kevesebbet szeretett volna holmi mészárosmunkánál.
Egy sorozatgyilkos nászutasokat gyilkol Hawaiin - kevésbé finom lelkületû alkotó bizonyára horrort rendezett volna e szomorú hírbõl. Ám A szökevény (amiben Harrison Ford menekül Tommy Lee Jones elõl) forgatókönyvírójaként magának nevet szerzõ (jó ideje rendezéssel is foglalatoskodó; pl: Menekülés a félelembe) David Twohy többet is, kevesebbet szeretett volna holmi mészárosmunkánál. Egyfelõl nem vágyott õ másra, csak kedves idõtöltésére, egy újabb jó kis kergetõzésre, fogócskára, ám ezúttal végre valami rendes helyen, all inclusive körülmények között. Mit mondjunk, Hawaii elég szép hely. De tudta õ, hogy a nevesség kötelez, tõle (a Pitch Black - 22 évente sötétség vagy a Riddick - A sötétség krónikája alkotójától) valami nagy dobást várnak a hívei. Jó, jó, legyen világosság, napsütés, tenger és tiszta Hawaii, de kell még egy igazi csavarintás is bele. A többivel nem törõdött - a "többi" alatt a filmbe úgy nagy általánosságban szükséges dolgokra gondolunk, mint épkézláb sztori, figurák, akikért (vagy éppen ellenük) lehet szurkolni, s ezt segítõ színészi játék vagy netán a leghalványabb izgalomféle. Ilyesmi nem lévén ez a paradicsom attól pokoli, hogy jó külsejû, viszonylag fiatal emberek szaladgálnak benne egymás után, azonos irányba, aztán - úgy a filmidõ kétharmadánál - csavarintanak egy nagyot, s folytatják, majdnem azt mondtam: kifulladásig. Dehogy. Ezek nem bírnak kifulladni, öt tüdejük lehet, hiszen végigpofázzák a teljes futamidõt.

Tessék mondani, mekkorát lehet azon csavarni, hogy valakik szaladnak egymás után? Kicsit (egy híres társasjáték neve).

A Palace Pictures bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.