HANGADÓ - A klasszikus zene mint extrém sport

Fájdalmas hangok

  • Kovács Bálint
  • 2014. június 15.

Zene

Egyes vélekedések szerint negyvenéves kor felett nincs egyetlen klasszikus zenész sem, akinek ne alakult volna ki valamilyen krónikus fizikai fájdalma a hangszerhasználat és a fellépésekkel összefüggő életmód miatt. Van megoldás?

Magyarországon a szakma jól bevált, kedves szokása, hogy ha egy zenész megsérül, és egy ideig lemondani kényszerül a fellépéseit, a kollégái inkább arra gyanakszanak, hogy az illetőről kiderült: nem tud játszani. Egy két-három éve lesérült zenészről például, bár fél év alatt tökéletesen felépült, máig megkérdezik a szervezők: "de akkor vele nincs valami gond?" - meséli a Narancsnak egy szakmabeli. Így aztán a legtöbben inkább elhallgatnák a testi nyavalyáikat; pedig a dolog mindenkit érint, aki zenélésből kíván megélni.

Nagyon fáj

"A komolyzenészekre jellemző panaszok három csoportra oszthatók. Részben a hosszas fellépésekkel járó statikai terhelés, részben a hangszerek megkövetelte testtartás, részben pedig a mindezek mellett felerősödő pszichoszomatikus, szorongásos panaszok, valamint ezek kombinációi okozhatják azokat" - sorolja dr. Gutman Tamás, a Dunamed rendelő fájdalomambulanciájának főorvosa. A hangszereket ugyanis soha nem a szervezet számára "normális" testtartásban kell tartani, ami a napi legalább 6-8 órányi gyakorlás, koncertezés miatt fokozott izomterhelést okoz. Mindezt csak erősíti egyrészt a stressz, másrészt az esti fellépésekkel járó életmód is.

"Egy csellónak már a cipelése is testi elváltozást okozhat. Játék és gyakorlás közben a szék szélén, előredőlve ülünk, az egyik vállunk a vonó mozgatása, a másik a húrok lefogása miatt van túlterhelve, és mivel a hangszert a bal oldalon tartjuk, a nyakunk jobb oldalán folyamatosan rövidülnek az izmok" - panaszolja Dvorák Lajos, a Budapesti Fesztiválzenekar gordonkaművésze. De hasonló a helyzet a többi hangszerrel is: a hegedűt kifordított testtartásban fogják, az állal a vállhoz szorítva, magasra emelt kezekkel; a fuvolát kifacsart derékkal, megemelt vállal szólaltatják meg, ráadásul a légzést, a levegő visszatartását is a zenéhez kell igazítani, ami olyan megterhelést jelent a tüdőnek, hogy a fúvósok esetében a nyugdíjkorhatár 45 év. A zongorista az állandó üléssel terheli a hátát, de a vállai megemelése miatt a nyaki izomzata is fokozottan dolgozik - és így tovább. "A helyes, megfelelő hangszertartás nem a test egészséges, átlagos tartása, így a problémák mindenképpen létrejönnek. Ráadásul idővel kialakul a zenész egyéni stílusa, egyéni testtartása, ami berögzül, és amin nem lehet változtatni - ecseteli Bíró Csilla, a Bíró Music Management impresszáriója. - Radu Lupu, a nagyszerű román zongoraművész például háttámlás széken játszik, mert olyan komoly hátproblémái vannak. Hiába foglalnak neki ötcsillagos szállodában szobát, csak egy saját deszkaágyon képes elaludni."

Sokszor megesik, hogy a zenésznél már gyerekkorában rögzül a nem megfelelő tartás, amit hosszú évekig észre sem vesz, hiszen 30 éves kor alatt a tünetek aligha jelentkeznek. "Vannak esetek, amikor a zenész diákkorától úgy tartja a hangszerét, hogy abban benne van a lerokkanás lehetősége. Ennek már csak a következményei kezelhetők, de a probléma újra és újra elő fog jönni, mert ha valaki hibásan szokja meg a hangszerhasználatot, az átszoktatás a tapasztalat szerint olyan erőteljes technikai romlást eredményez, amit szinte lehetetlen behozni. Ha valakinek ez a szakmája, jobb nem bántani a rossz tartást" - magyarázza dr. Gutman Tamás.

Az orvos szerint a panaszok egyértelműen öszszefüggnek a pszichoszomatikus jelenségekkel: a - persze más munkahelyekre is jellemző - stressz, feszültségek, a szorongás előhozza és erősíti is a testi tüneteket. "Szinte minden második zenésznek refluxa, savtúltermelése van. Koncert előtt nemigen lehet enni, már csak az izgalomtól sem, ami soha nem múlik el: hetvenévesen is ugyanolyan hatása van annak, hogy a legjobbat kell nyújtani. Aztán 10-11 órakor, a koncert után, az adrenalinszinttel az egekben, hatalmas feszültséggel még nem lehet lefeküdni, és ilyenkor ülnek be a kocsmába vagy egy négyfogásos vacsorára. És erre nincs jó recept, hiszen a koncertek mindig este vannak" - mondja Bíró Csilla. "Mint a sportolók, úgy eszkábáljuk magunkat össze a koncertekre, hogy tudjunk teljesíteni, aztán irány a masszázsasztal. Vagy akár csak koncert előtt odaállunk egymás elé, hogy a másik gyúrja át egy kicsit a vállunkat, és segítünk egymáson: pontosan tudjuk, hol fáj a másiknak, mert nekünk is ugyanott" - mondja Dvorák Lajos. Hozzáteszi: "Van, hogy a művészetre is kihat a testi fájdalom, mert egy nyillalástól kiugrik a figyelem. De a koncerten általában az adrenalintól elfelejtődik mindez, ahogy az olyan hétköznapi dolgok is, mint a tüsszentés, mert úgy fel vagyunk spannolva. Utána érezzük úgy magunkat, mint a kifacsart citrom. Koncert után az ember nem is tud rögtön lefeküdni, annyi érzelem és fájdalom kavarog benne."

Kodály-módszer, Kovács-módszer

Abban mindenki egyetért, hogy az egyetlen megoldás a megelőzés, a test edzése. "Én a pilatest mindenkinek kötelezővé tenném, de a zenészek körében a sportok közül legfeljebb a turnékon, a szállodaszobában az éjszakai sakk- és bridzspartik népszerűek. A zenéléshez hatalmas fegyelmezettség és türelem kell, hogy az ember az egész életét végiggyakorolja, és ha kell, ezredszer, kétezredszer is eljátssza ugyanazt. Mégsem tudnak napi fél órát rászánni a sportolásra" - kesereg Bíró Csilla. Dvorák Lajos harmincéves zenekari tapasztalata szerint a zenészek a sportolók által is használt tapaszokkal, fájdalomcsillapítókkal koncerteznek, ha tudnak, esetleg úszni járnak, de - mondja - tízből legfeljebb, ha két zenésznek van ennél komolyabb, átfogóbb stratégiája a testi bántalmak megelőzésére.

Pedig már Kodály Zoltánt aggasztotta a probléma. Amikor az ötvenes években azt tapasztalta, hogy tehetségek mennek tönkre a teljesítési kényszerből, lámpalázból adódó összeomlás miatt, sőt, többen öngyilkosságot kíséreltek meg emiatt (néhányan sikerrel), rájött, hogy kellene valaki, aki ilyen téren is segíti a zenészeket. A "Kodály-módszer" néven közismert koncepciónak a több művészeti területen való oktatás, a többoldalú műveltség megszerzése mellett így a harmadik lába az "ép testben ép lélek" gondolata. Így találta meg Kodály dr. Kovács Gézát, a Testnevelési Főiskola kutatóját, aki évtizedek méréseivel kidolgozta a világszerte elismert, az ő nevével fémjelzett módszert - számol be róla Feith Adrienn zenész, az 1999-ben elhunyt Kovács munkatársa.

A Kovács-módszer három "lépcsőből" áll. Az első a hangszer nélküli előkészítés már kisgyerekeknek, amely az idegrendszert, a mozgáskoordinációt, a két agyfélteke összehangolását fejleszti, és ami a zenétől függetlenül a tanulási nehézségekben is segítséget nyújthat. Aztán van egy 45 perces mozgássor, amely az egész testet mozgatja át. Nincsenek speciálisan betanulandó mozdulatai, mint, mondjuk, a jógának, és mindenki egyéni teljesítőképessége határáig kell, hogy végezze. Alapja - magyarázza Feith Adrienn - a mozdulatok sorrendje. Az ellentétes mozdulatpárok a vérkeringésre hatnak, mivel Kovács kutatásai szerint a zenészek problémáinak fő okozója, hogy bár a test nagy része nyugalmi állapotban van, így a keringés is nyugalmi, a hangszert működtető területeken olyan a terhelés, mint egy extrém sport közben - csakhogy az itt felgyülemlő "fáradt olajat" a nyugalmi keringés nem képes elszállítani, és így regenerálni a területet. A harmadik "lépcső" pedig az ötperces, bemelegítő mozgássor, amit a gyakorlás szüneteiben, a próbateremben is el lehet végezni. "Azok a növendékek, akik a gyakorlásból le-lecsípik ezt az öt percet, sorra nyerik a versenyeket, és nem feltétlenül azért, mert olyan zseniálisak lennének, hanem mert nagyobb a teherbírásuk, és úgy karban van tartva a vegetatív idegrendszerük, hogy jobban tudják kezelni a stresszhelyzetet. A zenészt nemcsak a képessége, de az állapota is meghatározza" - magyarázza Feith Adrienn.

A módszer tanításának már vannak egyetemi képzésben elismert tanárai - jelenlegi "nagyasszonya" dr. Pásztor Zsuzsa -, ugyanakkor bürokratikusan nehezen halad az elfogadtatás. Azt már sikerült elérni, hogy a zenei szakközépiskolákban a heti öt kötelező tornaóra közül egyet kiválthasson a Kovács Géza-módszer óra. Mert valamit nem árt tenni azért, hogy a zenészek még akkor is fel tudják emelni a karjukat, amikor a nyűtt vonóbul már bot válna.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.