Fiatalítva - Paul McCartney: New

Zene

Paul McCartney 71 éves, de nem öregszik. Új lemezére jobb számokat írt, mint az elmúlt 20 évben bármikor.

Az egy dolog, hogy a legutóbbi "hagyományos" Paul McCartney-stúdióalbum, a Memory Almost Full még 2007-ben jelent meg, de az ex-Beatle azóta kiadott egy kísérletezős albumot a The Fireman nevű projektjével, megkomponálta legutóbbi - pár évente esedékes - komolyzenei művét, aztán belefért még neki két koncertlemez, tavaly pedig egy többnyire feldolgozásokból álló szvinggyűjteménnyel jelentkezett.

Vagyis nagyjából mindegyik évre jutott új hanghordozó, és akkor a számtalan koncertről még nem is beszéltünk - pár hónappal ezelőtt az aktuális turné bécsi állomásán ezen sorok írója is megtekintette Maccát, és örömmel konstatálta, hogy a főállású legenda lendülete és játékkedve semmit sem apadt a 2003-as budapesti buli óta.

false

Joggal lehetett hát reménykedni egy vállalható új lemezben, és szerencsére nagyjából minden adott is volt ahhoz, hogy a New jó album legyen. Sir Paul időközben harmadszor is megnősült, úgyhogy most elég jó hangulatban van, az esküvőjén pedig nem más dj-zett, mint az utóbbi évek egyik legfelkapottabb sztárproducere, Mark Ronson, akit aztán Macca a stúdiójába is meghívott. De nem csak őt: az új dalok elkészültében még olyan neves zenemágusok segédkeztek, mint Paul Epworth, Ethan Johns (a már a Beatlesszel is dolgozó Glyn Johns fia) és Giles Martin (az ő apja meg a Beatles-soundot megálmodó producerlegenda, George Martin). Ha az ember olyan korban van, mint McCartney, akkor a legjobb, amit tehet, ha fiatalabb arcokkal kollaborál, de azért persze a dalszerzői vénát sem árt karban tartani - és most ezzel sincs semmi gond: az öreg az én emlékeim szerint nagyjából az 1989-es Flowers In The Dirt óta nem írt ennyire jó számokat - bár arra írt egy pár szart is, erre meg egyet sem.

Ezen az albumon minden McCartney-védjegy visszaköszön. Kapunk zongorás, rockos slágert (Save Us), akusztikusan induló, majd bombasztikumba torkolló szimfóniát (On My Way To Work), a késői Beatlest és a korai szólókorszakot idéző szerelmes dalt (New) és visszafogott balladákat (Hosanna; Scared). Az album két legfontosabb dala a Wings legjobb dolgait idéző, rendkívül pozitív töltetű, remek dallamú Queenie Eye, valamint a John Lennonnal kötött barátságot és együttműködést tisztába tevő Early Days.

A New nem hibátlan album, de mindenképpen kiemelkedő teljesítmény. Hiába van már túl Macca egy-két durva (fél évszázados) jubileumon (tavaly a Love Me Do, idén a Please Please Me, és vészesen közeleg a többi), amíg vidáman beszáll vendégeskedni a The Bloody Betrootshoz vagy a Nirvana túlélőihez, na és amíg ilyen albumokat csinál, addig nem valószínű, hogy nyugdíjba küldené magát; és ez így is van jól.

Universal, 2013


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.