mi a kotta?

Új isten Thébában

  • mi a kotta
  • 2013. november 17.

Zene

"Mit nyer azzal Chopin úr, ha valaki Mozartnak nevezi? Szinte semmit, ellenben elveszíthet mindent [...]. Chopin úr jobban ír ma zongorára, mint Mozart tette fél évszázaddal ezelőtt, bár az ötletek értéke szempontjából összehasonlíthatatlanul alacsonyabb szinten áll.

[...] Őszintén azt tanácsoljuk Chopin úrnak, tanulmányozza egy kissé Rossinit is, figyeljen arra, hogyan bontja ki e mester a gondolatait a különböző hangszereken, ama fülsértő ugrások nélkül, melyek e tapasztalatlan ifjú keze alól kikerülő kompozíciókban bántóan hatnak, vagyis jobban fricskázzák a fület." 1830 áprilisában, alig pár héttel Chopin f-moll zongoraversenyének nyilvános bemutatója után fogalmazott ekképpen az x.a.c.s.p. rejtjel mögül bíráló varsói kritikus, s ha sorai jóindulatról nem is igen árulkodnak, az azért tudható: maga a fiatal komponista-zongoravirtuóz is nehezményezte, amikor egyes lelkes sajtómunkások botorul Mozarthoz hasonlították. Chopin kettes sorszámú, ám valójában első zongoraversenyét ezekben a napokban a Fesztiválzenekar koncertjein hallhatjuk majd, méghozzá az elragadó portugál pianista, Maria Jo-o Pires szólójával, Fischer Iván vezénylete alatt (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 18. és 19., háromnegyed nyolc, illetve október 20., fél négy). Nyitány gyanánt e koncerteket egy Bartók-hommage, Veress Sándor 1945-ös Threnosa indítja, a teljes második koncertrészt pedig egy zongorás darab tölti ki - zongora nélkül. Ezúttal ugyanis a BFZ játssza majd a zenekaraink körében mind népszerűbb Zongoranégyest, azaz Brahms kamaraművének schönbergi átiratát. Az átíró maga így indokolta merész tettét: "Az okaim: 1. Szeretem ezt a darabot. 2. Ritkán játsszák. 3. Mindig nagyon rosszul játsszák, mert a zongorista minél hangosabban játszik, annál jobb, és a vonósokból semmit sem lehet hallani. Egyszer már szerettem volna mindent hallani, és ezt elértem. A céljaim: 1. Szigorúan Brahms stílusán belül maradni, és nem messzebbre menni, mint amilyen messzire ő maga menne, ha ma élne. 2. Gondosan betartani és nem áthágni mindazokat a törvényeket, amelyeket Brahms követett..."

Vasárnap este emellett Verdi mestert is ünnepelhetjük majd, méghozzá az Erkel Színházban, és egy rézsút emelkedő tenorcsillag, a jóvágású Vittorio Grigolo (képünkön) gálafőszereplői közreműködésével (október 20., fél nyolc). Kedden azután másfajta operaélmény ígérkezik, hiszen a Fesztivál Színházban Melis László és Jeles András közös műve, a Bakkhánsnők vár reánk ősbemutató gyanánt (október 22., hét óra). A történet, amelyből a nagy operettigazgató, olasz grófné és Marinetti-szerető, Gáspár Margit 1945-46-ban antifasiszta parafrázist készített (Új isten Thébában), ezúttal Euripidész eredeti szövegével, s méghozzá ógörög nyelven közelít majd hozzánk.

S végül kedden sor kerül a Zeneakadémia régóta és hőn várt megnyitójára, bár ez a koncert szigorúan zártkörű lesz, s így ajánlónk számára az esemény irreleváns, azért maga a hír korántsem közömbös számunkra, amint erről már a legközelebbi hetek zenei ajánlói is látványos tanúságot tesznek majd.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.