mi a kotta?

Új isten Thébában

  • mi a kotta
  • 2013. november 17.

Zene

"Mit nyer azzal Chopin úr, ha valaki Mozartnak nevezi? Szinte semmit, ellenben elveszíthet mindent [...]. Chopin úr jobban ír ma zongorára, mint Mozart tette fél évszázaddal ezelőtt, bár az ötletek értéke szempontjából összehasonlíthatatlanul alacsonyabb szinten áll.

[...] Őszintén azt tanácsoljuk Chopin úrnak, tanulmányozza egy kissé Rossinit is, figyeljen arra, hogyan bontja ki e mester a gondolatait a különböző hangszereken, ama fülsértő ugrások nélkül, melyek e tapasztalatlan ifjú keze alól kikerülő kompozíciókban bántóan hatnak, vagyis jobban fricskázzák a fület." 1830 áprilisában, alig pár héttel Chopin f-moll zongoraversenyének nyilvános bemutatója után fogalmazott ekképpen az x.a.c.s.p. rejtjel mögül bíráló varsói kritikus, s ha sorai jóindulatról nem is igen árulkodnak, az azért tudható: maga a fiatal komponista-zongoravirtuóz is nehezményezte, amikor egyes lelkes sajtómunkások botorul Mozarthoz hasonlították. Chopin kettes sorszámú, ám valójában első zongoraversenyét ezekben a napokban a Fesztiválzenekar koncertjein hallhatjuk majd, méghozzá az elragadó portugál pianista, Maria Jo-o Pires szólójával, Fischer Iván vezénylete alatt (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 18. és 19., háromnegyed nyolc, illetve október 20., fél négy). Nyitány gyanánt e koncerteket egy Bartók-hommage, Veress Sándor 1945-ös Threnosa indítja, a teljes második koncertrészt pedig egy zongorás darab tölti ki - zongora nélkül. Ezúttal ugyanis a BFZ játssza majd a zenekaraink körében mind népszerűbb Zongoranégyest, azaz Brahms kamaraművének schönbergi átiratát. Az átíró maga így indokolta merész tettét: "Az okaim: 1. Szeretem ezt a darabot. 2. Ritkán játsszák. 3. Mindig nagyon rosszul játsszák, mert a zongorista minél hangosabban játszik, annál jobb, és a vonósokból semmit sem lehet hallani. Egyszer már szerettem volna mindent hallani, és ezt elértem. A céljaim: 1. Szigorúan Brahms stílusán belül maradni, és nem messzebbre menni, mint amilyen messzire ő maga menne, ha ma élne. 2. Gondosan betartani és nem áthágni mindazokat a törvényeket, amelyeket Brahms követett..."

Vasárnap este emellett Verdi mestert is ünnepelhetjük majd, méghozzá az Erkel Színházban, és egy rézsút emelkedő tenorcsillag, a jóvágású Vittorio Grigolo (képünkön) gálafőszereplői közreműködésével (október 20., fél nyolc). Kedden azután másfajta operaélmény ígérkezik, hiszen a Fesztivál Színházban Melis László és Jeles András közös műve, a Bakkhánsnők vár reánk ősbemutató gyanánt (október 22., hét óra). A történet, amelyből a nagy operettigazgató, olasz grófné és Marinetti-szerető, Gáspár Margit 1945-46-ban antifasiszta parafrázist készített (Új isten Thébában), ezúttal Euripidész eredeti szövegével, s méghozzá ógörög nyelven közelít majd hozzánk.

S végül kedden sor kerül a Zeneakadémia régóta és hőn várt megnyitójára, bár ez a koncert szigorúan zártkörű lesz, s így ajánlónk számára az esemény irreleváns, azért maga a hír korántsem közömbös számunkra, amint erről már a legközelebbi hetek zenei ajánlói is látványos tanúságot tesznek majd.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."