film - A fül

  • tévésmaci
  • 2008. szeptember 4.

Zene

8 kis kritika
Szezonja van. Na, jó, utószezonja, tán másfél éve játszották a Mások élete c. német filmet. Finoman szólva is az érintettek érdeklõdésével fordultunk felé - nem is kevesen. Még csak életkorfüggõ sem volt a kaland. Most módunk nyílik egy kísérletet elvégezni - tájékozódásit. Eltelt húsz év a rendszerváltozás óta, egyre inkább arra kell berendezkednünk, hogyha a filmekben keressük gyökereinket, ismereteinknek mindig lesz egy kis mûteremszaga. De bizonyos tárgyakért vissza is tudunk nyúlni! Tudott-e olyat - akár a bõrét is kockáztatva - a mûvészet, ami nemhogy túléli a diktatúrát, olyan sok van, hanem olyat, ami konzerválja a levegõt. Más-e a szag a vetítõteremben a Mások élete és A fül alatt? A többi technikai tudnivaló: Karel Kachyna cseh filmrendezõ 1970-ben csinálta fekete-fehér nyersanyagra a maga "lehallgatós" (a mai amerikai trendek szerint voltaképpen "átverõs") filmjét, aminek elsõ fele ráadásul kukszi rövidzárlatos sötétben játszódik. Egy átõrlõdött éjszaka meséje ez, mi lesz velem, rajtam a hatalom füle (szeme), s várható hamarsággal a keze (ökle) is... Végül kicsit (éppen csak) máshonnan fúj a szél - ahogy az örök érvényû mondja: "érted jöttünk, nem ellened".

Nem-e?

Az elkészült mû, úgy, ahogy volt, önlábán húzott rögtön a dobozba (pont 70-re értek Husákék Barrandovig a tisztogatásban), és csak valamikor húsz év múlva került a szemünk elé. Akkor minden ilyen talált tárgyat (nem volt sok) némi fanyalgás fogadott, nem is csoda, hisz a csodát vártuk tõlük. Azóta eltelt majd annyi év. Szerintem most!

Jön: Örökmozgó, 8án, 18.30-kor

*****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.