film - A fül

  • tévésmaci
  • 2008. szeptember 4.

Zene

8 kis kritika
Szezonja van. Na, jó, utószezonja, tán másfél éve játszották a Mások élete c. német filmet. Finoman szólva is az érintettek érdeklõdésével fordultunk felé - nem is kevesen. Még csak életkorfüggõ sem volt a kaland. Most módunk nyílik egy kísérletet elvégezni - tájékozódásit. Eltelt húsz év a rendszerváltozás óta, egyre inkább arra kell berendezkednünk, hogyha a filmekben keressük gyökereinket, ismereteinknek mindig lesz egy kis mûteremszaga. De bizonyos tárgyakért vissza is tudunk nyúlni! Tudott-e olyat - akár a bõrét is kockáztatva - a mûvészet, ami nemhogy túléli a diktatúrát, olyan sok van, hanem olyat, ami konzerválja a levegõt. Más-e a szag a vetítõteremben a Mások élete és A fül alatt? A többi technikai tudnivaló: Karel Kachyna cseh filmrendezõ 1970-ben csinálta fekete-fehér nyersanyagra a maga "lehallgatós" (a mai amerikai trendek szerint voltaképpen "átverõs") filmjét, aminek elsõ fele ráadásul kukszi rövidzárlatos sötétben játszódik. Egy átõrlõdött éjszaka meséje ez, mi lesz velem, rajtam a hatalom füle (szeme), s várható hamarsággal a keze (ökle) is... Végül kicsit (éppen csak) máshonnan fúj a szél - ahogy az örök érvényû mondja: "érted jöttünk, nem ellened".

Nem-e?

Az elkészült mû, úgy, ahogy volt, önlábán húzott rögtön a dobozba (pont 70-re értek Husákék Barrandovig a tisztogatásban), és csak valamikor húsz év múlva került a szemünk elé. Akkor minden ilyen talált tárgyat (nem volt sok) némi fanyalgás fogadott, nem is csoda, hisz a csodát vártuk tõlük. Azóta eltelt majd annyi év. Szerintem most!

Jön: Örökmozgó, 8án, 18.30-kor

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.