film - A fül

  • tévésmaci
  • 2008. szeptember 4.

Zene

8 kis kritika
Szezonja van. Na, jó, utószezonja, tán másfél éve játszották a Mások élete c. német filmet. Finoman szólva is az érintettek érdeklõdésével fordultunk felé - nem is kevesen. Még csak életkorfüggõ sem volt a kaland. Most módunk nyílik egy kísérletet elvégezni - tájékozódásit. Eltelt húsz év a rendszerváltozás óta, egyre inkább arra kell berendezkednünk, hogyha a filmekben keressük gyökereinket, ismereteinknek mindig lesz egy kis mûteremszaga. De bizonyos tárgyakért vissza is tudunk nyúlni! Tudott-e olyat - akár a bõrét is kockáztatva - a mûvészet, ami nemhogy túléli a diktatúrát, olyan sok van, hanem olyat, ami konzerválja a levegõt. Más-e a szag a vetítõteremben a Mások élete és A fül alatt? A többi technikai tudnivaló: Karel Kachyna cseh filmrendezõ 1970-ben csinálta fekete-fehér nyersanyagra a maga "lehallgatós" (a mai amerikai trendek szerint voltaképpen "átverõs") filmjét, aminek elsõ fele ráadásul kukszi rövidzárlatos sötétben játszódik. Egy átõrlõdött éjszaka meséje ez, mi lesz velem, rajtam a hatalom füle (szeme), s várható hamarsággal a keze (ökle) is... Végül kicsit (éppen csak) máshonnan fúj a szél - ahogy az örök érvényû mondja: "érted jöttünk, nem ellened".

Nem-e?

Az elkészült mû, úgy, ahogy volt, önlábán húzott rögtön a dobozba (pont 70-re értek Husákék Barrandovig a tisztogatásban), és csak valamikor húsz év múlva került a szemünk elé. Akkor minden ilyen talált tárgyat (nem volt sok) némi fanyalgás fogadott, nem is csoda, hisz a csodát vártuk tõlük. Azóta eltelt majd annyi év. Szerintem most!

Jön: Örökmozgó, 8án, 18.30-kor

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.