film - AMAL

  • - köves -
  • 2009. január 22.

Zene

Újdelhiben sok a riksás, de épül a metró, lehet, hogy nemsokára betevő nélkül marad a sok szorgos személyszállító. Mondanivalóját tekintve ennél igazabb állításra nem telik ehelyütt, hacsak az nem számít ide, hogy Indiában bizony sok a kisember, ám kevés az igazán jószívű kisember (tényleg: a szegénység önmagában még nem érdem), a gazdagok pedig még ennél is ramatyabbul állnak szívjóságból.
Újdelhiben sok a riksás, de épül a metró, lehet, hogy nemsokára betevõ nélkül marad a sok szorgos személyszállító. Mondanivalóját tekintve ennél igazabb állításra nem telik ehelyütt, hacsak az nem számít ide, hogy Indiában bizony sok a kisember, ám kevés az igazán jószívû kisember (tényleg: a szegénység önmagában még nem érdem), a gazdagok pedig még ennél is ramatyabbul állnak szívjóságból. Vitatkozni ezzel a megállapítással sem lehet, bár versben, filmen, de vízi balettben is elég rosszul veszi ki magát, ha a mûvész ezzel jön. Nos, most ezzel jön, meg azzal, hogy azt is tudja, hol lakik a színtiszta emberség. Hol, hol, hát az angyalian naiv, az együgyûségig együtt érzõ riksásban, aki nem is üzemanyaggal, hanem empátiával hajtja a halott papától rá maradt motoros tákolmányt. Éppenséggel mi sem vagyunk fából, ha kell, papírral tudjuk igazolni, hogy szeretjük a kisembert, és ha jóság mutatkozik a vásznon, rögtön közelebb hajolunk, csak hogy ránk is sugározzék valamicske belõle. Az amali jóság azonban nem sugároz, hanem csöpög, mint egy rossz bollywoodi fõcsõ: szeressétek a szent együgyût - mondja a sûrû fesztiválszereplésre készülõ filmes, és mielõtt felszállna a gépe, még hátraszól: ja, és óvakodjatok a gazdagoktól, pénzsóvár és iszákos valamennyi. Egy-egy díszpinty pedig még gyilkolni is képes, csak hogy ne a riksásra szálljon a gyermekeit jól megviccelõ, a filmbe holtában is belebeszélõ milliomos öröksége. Célközönségként hirtelenjében a hazai riksásokat tudnánk megjelölni, de nekik még bõven van idejük felkészülni a metrós fenyegetettségre.

A Best Hollywood bemutatója

* és fél

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.