film - BRÜNO

  • Hajnal Ernõ
  • 2009. július 16.

Zene

Borat, ha nem is műfajt, de precedenst teremtett: a magát kazahnak mondó álőstahó felkészületlenül érte a művelt Nyugatot, mely hol vele harsogta a raszszista himnuszokat, hol fehérkesztyűsen lekezelte a vécéből ivó, civilizálatlan vadembert. (Azok jártak csak jól, akik idejében felismerték a bohócot, ám ők voltak kevesebben.) A nagy kérdés egy darabig az volt, hogy Sacha Baron Cohen most akkor velünk vagy rajtunk röhög, majd az, hogy melyik szereplő miért perel (jól összevágva ez is kitett volna egy érdekes másfél órát), végül pedig, hogy folytatható-e a világraszóló átverés.
Borat, ha nem is mûfajt, de precedenst teremtett: a magát kazahnak mondó álõstahó felkészületlenül érte a mûvelt Nyugatot, mely hol vele harsogta a raszszista himnuszokat, hol fehérkesztyûsen lekezelte a vécébõl ivó, civilizálatlan vadembert. (Azok jártak csak jól, akik idejében felismerték a bohócot, ám õk voltak kevesebben.) A nagy kérdés egy darabig az volt, hogy Sacha Baron Cohen most akkor velünk vagy rajtunk röhög, majd az, hogy melyik szereplõ miért perel (jól összevágva ez is kitett volna egy érdekes másfél órát), végül pedig, hogy folytatható-e a világraszóló átverés. Bizonyára a 260 millió dolláros árbevétel is segített a döntésben: rövid stúdióközi huzavona után (a legjobb ajánlattevõ végül 42 milláért vitte az új cuccot) megkezdõdtek a Brüno elõkészületei. Ezúttal a kis homofóbon a világ szeme, akinek Brüno bohóc, az európai kifutókról kitiltott osztrák-meleg divattényezõ állít csapdát: és már jön, jön, ott a kis Fóbi, tajtékzik, mint egy elmeháborodott, de hasonló sorsra jut, és csúnyán leleplezõdik a jótékonykodást hivatásként hirdetõ amerikai celeb és a szívtelen showbizszülõ, aki castingról castingra hurcolja csemetéjét. A Brüno flottabb, egyszersmind kiszámítottabb is, mint elõdje; a háromperces komikusi távon Cohen továbbra is világelsõ (úgy szopja le a Milli Vanilli szegény megboldogult tagjának szellemét, mint senki e bizniszben), a játékidõ (83 perc) gyorsan s vidáman telik, csak a behirdetett bátorság hiányzik. Az még nem az, hogy valaki megcsinálta egy három évvel korábbi sikere remake-jét.

A Fórum Hungary bemutatója

*** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.