film - ELCSÁBÍTVA ÉS ELHAGYATVA

  • - ts -
  • 2010. március 11.

Zene

Pietro Germi pályája az olasz neorealizmussal indult - nem volt iskolateremtő, nem találta ki, nem forradalmasította, de ott volt mindig, ahol kellett, ott minden kilométerkőnél, és amikor eljött az ideje, cipelt egy nagy koszorút is a temetésére. A széles körű elismertséget az irály egyik emblematikussá emelkedő darabja, a Szicíliai vérbosszú (In nome della legge) hozta meg neki, 1949-ben.
Pietro Germi pályája az olasz neorealizmussal indult - nem volt iskolateremtõ, nem találta ki, nem forradalmasította, de ott volt mindig, ahol kellett, ott minden kilométerkõnél, és amikor eljött az ideje, cipelt egy nagy koszorút is a temetésére. A széles körû elismertséget az irály egyik emblematikussá emelkedõ darabja, a Szicíliai vérbosszú (In nome della legge) hozta meg neki, 1949-ben. Aztán rendre-sorra rendezte, írta és játszotta az ötvenes évek - mérsékeltebb habverést keltõ - italoszoció sztenderdjeit. Végül 1961-ben szalad ki az õ nagy dobása, az Oscar-díjat is szerzõ Válás olasz módra címû lendületes komédia. Az épp fénykorába forduló Marcello Mastroianni egy kretén szicíliai nemest ad benne, aki banyaisztikus feleségét cseréli le viccesen és szívszorítóan... na, kire? A bakfiskorú Stefania Sandrellire, mely csere aztán oly végzetesnek bizonyult a filmmûvészet számára - a mûvésznõ, mint annyian, megnyert tizenöt évesen egy szépségversenyt, majd végleg a vásznat választotta. Az Elcsábítva és elhagyatva úgy kezdõdik, hogy az anyjával vág át a szicíliai kisváros utcáin, fõterén - ki hinné, a templomba tartanak. Ezt késõbb annyiszor láttuk még. Aztán jön a bekapott légy, az atyai puskalövésekkel megugrasztott szerenád az éjszakában és az apró logisztikai bakival kivitelezett lányszöktetés a mondott fõtéren, a porfészek teljes lakosságának folyamatos és rendíthetetlen asszisztenciája mellett.

Az Elcsábítva és elhagyatva nem a nagy dobás lendületébõl kiszaladó könnyû levezetés, hanem a beérkezés maga.

Adja az Örökmozgó, vasárnap, fél ötkor

*****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.