film - FREE RAINER

  • Szabó Ágnes
  • 2009. szeptember 24.

Zene

Ott búcsúztunk el, úgy öt éve, a valamiért világsikert arató Edukators végén, hogy három világmegváltó anarchista fiatal útra kelt egy kapitalista disznónak titulált, ezért elrabolt, majd a kellő megbánás után szabadon bocsátott burzsoá hajóján. Meg sem álltak a szigetig, ahova a német nép az ő féltve őrzött tévéadóinak műsorszóró tornyait telepítette.
Ott búcsúztunk el, úgy öt éve, a valamiért világsikert arató Edukators végén, hogy három világmegváltó anarchista fiatal útra kelt egy kapitalista disznónak titulált, ezért elrabolt, majd a kellõ megbánás után szabadon bocsátott burzsoá hajóján. Meg sem álltak a szigetig, ahova a német nép az õ féltve õrzött tévéadóinak mûsorszóró tornyait telepítette. És nem a sziget szépségeiért mennek...

Úgy tûnik, e nemes és heves akció ugyancsak kedvére volt Hans Weingartner rendezõnek, hiszen új filmje témaválasztásánál is ugyanezt az úti célt követte. A harmincas évei közepén járó, szinte istennel egy emeleten lakó, mindenható média-fenegyerek - õ Rainer - egy baleset után rájön, hogy élete félresiklott, felszínes, s felötlik benne tévémûsorai szánalmas színvonala is. A Rainer bõrébe bújt Weingartner tehát gyártott egy újabb mozgóképes összeesküvés-elméletet, mely szerint a mûsorok nézettségét egy rémes hivatal manipulálja, aztán pedig kiderítette, hogy nem is - ám a számok igenis manipulálhatók. S e ponton egyszerûen fogja magát, és felfedezi a spanyolviaszt, vagy még inkább megváltja a világot, azt próbálván beadni a lakosságnak, hogy õ valójában okos és értékes tévés percekre áhítozik, s jobb, ha a média is felemelkedik az õ szintjére, és értelmes lényként tekint reá. Egészen az utópiáig elmegyünk; a nép immár ignorálja a tévét, inkább olvas a park gyepén. Így a lélekben szabaddá (sõt free-vé) lett fenegyerek és csapata vitorlát bonthat és elhajózik...

Ki fogad velem, hogy mirõl fog szólni Weingartner következõ filmje?

Az Anjou Lafayette bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.