film - GIANNI ÉS A NÕK

  • - kg -
  • 2011. június 16.

Zene

Ez a Gianni nem ugyanaz a Gianni, ám a hasonlóságok számottevők. Ahogy a Vénasszonyok nyarában, úgy a Gianni és a nőkben is ugyanaz a táskás szempár, az író-rendező-főszereplő Gianni Di Gregorio táskás szeme néz közelre és távolba; vígjátéki közelre és drámai távolba, de leginkább a kettő közé, a derűsen szomorkás középtájra.
Ez a Gianni nem ugyanaz a Gianni, ám a hasonlóságok számottevõk. Ahogy a Vénasszonyok nyarában, úgy a Gianni és a nõkben is ugyanaz a táskás szempár, az író-rendezõ-fõszereplõ Gianni Di Gregorio táskás szeme néz közelre és távolba; vígjátéki közelre és drámai távolba, de leginkább a kettõ közé, a derûsen szomorkás középtájra. Az elgiannisodott miliõnek (Di Gregorio kamerán innen és túl is Gianni), és benne Gianni beletörõdõ és derûs, római és kispolgári, öregfiúsan rigolyás és szolidan életélvezõ nézésének a Corriere della Serától a Narancsig mindenki a dicséretét zengte, elõbbi - kis latinos túlzással persze - egyenesen az olasz vígjátéki virtus visszatértét látta meg a Vénasszonyok nyara decens öregfiújában. És ha akkor azt látta meg, nincs ok arra, hogy mást lásson a nem-folytatás folytatásban: Gianni 2.0 most potens férfikorát siratja a tõle telhetõ (inkább skandináv, mint déli) indulattal, táskás szemével, lógó orrával, egykedvû kutyatársaival, nõt akaró emberbarátjával és egy arconcsapással felérõ bevásárlólistával, melyet felesége nyom reggelente a kezébe. Ebbe a nyomottságába a költekezõ mama, az unott leánygyermek, az untalan szomszédlány és úgy nagyjából Róma minden nõnemû lakója belejátszik: az egyik azért, mert Gianni vérét szívja, a másik meg azért, mert ügyet sem vet Buster Keaton e kései, komikusan koslató leszármazottjára. Megnyerõ jelenség az öszszes Gianni; legközelebb jöhetne akár a nehezített pálya, a táskás szemek mellé valami történetféle.

Persze csak módjával, épp, hogy az íz kedvéért.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány filmje

*** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.