Film - Ítéletidő - Tarr Béla: A torinói ló

  • Bori Erzsébet
  • 2011. március 31.

Zene

Tarr Béla 1979-ben mindenféle jogosítvány, főiskola, rendezői diploma nélkül készítette el első filmjét, ami akkoriban példátlannak mondható; a Családi tűzfészek azonnal nagydíjas lett Mannheimben, kitüntetett figyelemben és elismerésben részesült a magyar filmszemlén. Miután további dokumentarista játékfilmjeiben (Szabadgyalog, 1981; Panelkapcsolat, 1982) többféle variációban is felhasználta és kimerítette a műfaj lehetőségeit, meglepő fordulatként hatott az 'szi almanach (1984) színesben fotografált kamaradrámája, amelynek nemcsak a látásmódban, hanem a stílusban is tetten érhető nóvumát még inkább felerősítette, hogy a régi nóta - a lakásmizéria - tért vissza benne egészen más köntösben. Az ismertnek tűnő tematikus elemek (harc a lakásért; összezárt emberek hatalmi játszmái, árulásai, manipulációi, reménytelen kepesztés, lealjasulás) a fikciós keretben megjelenítve már túlmutatnak nemcsak a szereplők jellemhibáin, hanem az embert megrontó kor bűnein is, s valami általánosabb érvényű "rendszerhibára" kezdenek utalni. De hogy mit keresett itt Tarr, azt azután érthettük meg, hogy a Kárhozatban megtalálta. Az 1988-as Kárhozat stáblistáján feltűnik két új név: Krasznahorkai László író és Hranitzky Ágnes vágó, társalkotó (Víg Mihály zeneszerző az 'szi almanach óta dolgozik Tarr-ral). Még egy nevet kell említenünk: Fehér György rendezőét, akit konzultánsként nevez meg a stáblista. Részben hozzájuk köthető a Kárhozat tematikus és stílusfordulata, s a későbbiekben is meghatározó szereplői lesznek Tarr univerzumának.

Tarr Béla 1979-ben mindenféle jogosítvány, főiskola, rendezői diploma nélkül készítette el első filmjét, ami akkoriban példátlannak mondható; a Családi tűzfészek azonnal nagydíjas lett Mannheimben, kitüntetett figyelemben és elismerésben részesült a magyar filmszemlén. Miután további dokumentarista játékfilmjeiben (Szabadgyalog, 1981; Panelkapcsolat, 1982) többféle variációban is felhasználta és kimerítette a műfaj lehetőségeit, meglepő fordulatként hatott az 'szi almanach (1984) színesben fotografált kamaradrámája, amelynek nemcsak a látásmódban, hanem a stílusban is tetten érhető nóvumát még inkább felerősítette, hogy a régi nóta - a lakásmizéria - tért vissza benne egészen más köntösben. Az ismertnek tűnő tematikus elemek (harc a lakásért; összezárt emberek hatalmi játszmái, árulásai, manipulációi, reménytelen kepesztés, lealjasulás) a fikciós keretben megjelenítve már túlmutatnak nemcsak a szereplők jellemhibáin, hanem az embert megrontó kor bűnein is, s valami általánosabb érvényű "rendszerhibára" kezdenek utalni. De hogy mit keresett itt Tarr, azt azután érthettük meg, hogy a Kárhozatban megtalálta. Az 1988-as Kárhozat stáblistáján feltűnik két új név: Krasznahorkai László író és Hranitzky Ágnes vágó, társalkotó (Víg Mihály zeneszerző az 'szi almanach óta dolgozik Tarr-ral). Még egy nevet kell említenünk: Fehér György rendezőét, akit konzultánsként nevez meg a stáblista. Részben hozzájuk köthető a Kárhozat tematikus és stílusfordulata, s a későbbiekben is meghatározó szereplői lesznek Tarr univerzumának.

De a dolog mégsem egészen úgy áll, ahogy az elkészült filmek sorrendje mutatja. Tarr 1985-ben, még a megjelenés előtt olvassa Krasznahorkai regényét, a Sátántangót, megismerkednek, közösen megírják és benyújtják a forgatókönyvet a rendező műhelyének számító Társulás Stúdiónak. A stúdiót rövidesen megszüntetik, s mivel másutt is eredménytelenül házal a tervvel, elkészíti a Kárhozatot. Tarr ezt "zugfilmnek" nevezte, arra célozva, hogy a stúdiórendszeren kívül, innen-onnan összeszedett pénzekből, gerillamódszerekkel hozta öszsze. Mindez együtt sem akadályozhatta meg, hogy a Kárhozat iskolateremtő kultfilmmé váljon.

A másfél évtizeden át következetesen épített életmű betetőzéseként létrejött vitathatatlan remek, a Sátántangó (1994) után az volt a legnagyobb kérdés, hogy újraalkotható-e kétórás normálfilmben a hétórás nagyformában kidolgozott különleges szerkezet és időkezelés. Az egy nézőpontú Werckmeister harmóniák (2000) nem tett erre kísérletet, míg A londoni férfi (2007) a korábbiaktól eltérő utakon kereste a folytatás lehetőségét. Viszont A torinói ló mintha épp a fenti kérdésre akarna választ adni.

Metafizikai thriller

Bár a Sátántangóból a szűnni nem akaró eső emléke marad meg, van egy emlékezetes szélfúvás is (miközben hosszan követjük Irimiást és Petrinát egy városi utcán). A torinói lóban a szél nem akar szűnni, orkánerejével szemben nincs mit tenni, csak behunyni a szemet, behúzni a nyakat, és nekifeszülni. Fedél alá húzódni. Ez a közös akarat és kényszer mozgatja, viszi előre a kocsist és a lovát. A "torinói ló" nem a versenyistállók, elegáns fogatok és kosztümös filmek ideges szépsége, hanem vastag nyakú, széles farú, csipás jószág. Nem öreg, jó erőben van, de minden egyes munkás év rajta hagyta a nyomát. Ahogy a gazdáján is.

Három lelkes állat és emberi lény a teljes egymásrautaltságban: férfi, nő, ló. Apa és lánya, kocsis és lova. Derzsi János és Bók Erika (meg Ricsi, a ló) súlyos jelenlétet ad a gyakorlatilag szöveg nélküli szerepének, csak a pálinkáért érkező szomszéd (Kormos Mihály) ad elő egy hosszabb monológot, amit Derzsi némán végighallgat, s végül egy szóval kommentál: Marhaság! Alig beszélnek, mert nincs miről. Mindennapi tevékenységeik - a vízhordás, a begyújtás, a favágás, a mosás, a krumplifőzés, a trágyahordás - nem igényelnek magyarázatot vagy eszmecserét. Ahogy a lovat fel- és leszerszámozzák, ugyanúgy öltözteti és vetkőzteti a jobb karjára béna apát a lánya, hogy alkalmassá váljanak a munkavégzésre, majd eltegyék magukat holnapra, amikor minden kezdődik elölről. Időtlen és a végtelenségig lecsupaszított létezés ez, fölösleg és sallang nélkül, mindig a lehető legkevesebb szóval, legökonomikusabb mozdulattal.

E három szereplő hat napja a film. A puritanizmus két célt szolgál, vagy inkább egyszerre felel meg egy kettős célnak, hiszen jelentés és forma nem válik el egymástól. Ebből a minimálisra redukált életből szinte teljesen hiányoznak az ún. civilizációs vívmányok és kulturális ékítmények, nincs semmi, ami finomítaná a kínt, eltakarná a pőre létet, amelyet a küszködés tart fenn, tölt ki és tagol az időben. Egyik napról a másikra, újra meg újra megismétlődnek ugyanazok a nagyon egyszerű cselekvések, hogy a harmadik nap után a néző már jobban ismerje ezeknek az embereknek a napi rutinját, mint a magáét. És ebből a visszatérő, körkörös szerkezetből születik meg a forma. Egy ahhoz hasonló nagyszerű építmény, amit úgy csodáltunk a Sátántangóban, de ott csak utólag, visszatekintésben tárult fel az, ami most a szemünk előtt jön létre. Mint időbeli folyamat zenei szerkesztést használ: az állandó elemek adják az ostinatót, majd új elemek (mosás, a lószerszám javítása vagy a szomszéd és a cigányok megjelenése) beleszövésével variációs ismétlésként tér vissza a téma. Tarr markáns stílusjegye a hosszú beállítás. A 420 perces Sátántangóban nem ritkák a 8-10 perces snittek, A torinói ló 150 perce mindössze harminc snittből áll, amelyeket többször is belső vágások mozgatnak át. A hosszú beállítás nemcsak az idő érzékeltetésének és tagolásának az eszköze, hanem a térszervezésé is.

A Sátántangó híres nézőpontváltásai A torinói ló "anyagának" sajátosságaira alkalmazva úgy festenek, hogy a hat nap alatt a kamera (majdnem) teljes kört ír le a házban, s váltakozva tünteti ki figyelmével a szereplőket. A házbelső klausztrofóbiás érzetét oldja, amikor az apa vagy a lány leül az ablakra néző "gondolkozópadra" vagy kimegy a kútra, az istállóba, a kocsiszínbe, de a teret a leglátványosabban a házhoz vezető út késleltetett megmutatása nyitja ki. A földút belesimul a tájba, és csak a rajta haladó kocsi teszi láthatóvá a nyomvonalát. A nagytotál hatását tovább fokozza, hogy az út (majdnem) önmagába visszatérő teljes kört ír le, és a házhoz közeledő egy darabig úgy jön, mintha menne. Először a cigányok kocsija rajzolja bele a térbe az utat, aztán a kordéval menekülő család.

A torinói ló egy nagyon is lehetséges olvasata szerint metafizikai thriller. A hat nap a világ teremtésének hat napja - fordított időrendben. Az időről időre változó elemek között folyamatosan megjelennek olyan nyomravezetők, előreutalások - elhallgat a szúpercegés; a szomszéd apolakaliptikus monológja; a ló megmakacsolja magát, nem indul el, és nem eszik, nem iszik többé -, amelyek legkésőbb a kiszáradt kút láttán gyanút ébresztenek. A cigányok érkezése is csak attól válik feltűnővé, hogy a filmben alig van szereplő, így óhatatlan a kérdés, hogy mit keresnek itt. Vesztüket érzik, és próbálnak menekülni? Vagy hamis nyomra vezetnek minket, amellyel elodázható a végső felismerés (a kutat a cigányok használják utoljára, távozásuk előtt még elszórják szokásos átkaikat, majd másnap reggelre eltűnik a víz), hogy ennek a világnak annyi? Minden fakszni nélkül, csendben ér véget, ahogy Eliot mondja; nincs atomvillanás jobbról, nincs nagy bumm. A ló előbb tudja, mint az ember, aztán már az ember is tudja, de nem fogadja el. Az "enni kell" parancs az ő nyelvén azt jelenti, hogy élni kell.

A filmben nincsen hetedik nap, amikor már csak Isten lelke lebeg vala a vizek felett. Amire az volna a könnyű válasz, hogy hiszen Isten halott, és ezt éppen Nietzsche mondta ki, akire a film címe határozottan utal. Csakhogy A vidám tudomány - azóta bonmot-vá nyűtt - radikális paradoxonának nincs köze az ebből a világból hiányzó istenhez. Ha ez itt valóban a torinói ló és a kocsisa, akkor a film hitelt és igazat ad a legendának, amelyben az a Nietzsche némul el örökre a szenvedés láttán, aki egykor képmutatásnak vagy kártékony emberi gyöngeségnek ítélte a részvétet.

A TT Filmműhely és Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Nem, nem ad 850 forintért egy doboz ruhát a Zara

A netes átverések egyik nagy csoportja, amikor elhitetik veled, hogy jól jársz, és talán úgy tűnik egy ideig, hogy tényleg. Valójában olyan módszerrel vernek át, ami ellen utólag már nem lehet tenni semmit. Mert valójában te döntöttél úgy, hogy hülye leszel. Ilyen a Zara fantasztikus akciója is. Ami nyilván nem a Zara akciója.