képregény - Random

  • Baski Sándor
  • 2011. március 31.

Zene

A kortárs magyar képregény helyzete némiképp a magyar filméhez hasonlatos: noha akadnak tehetséges művelői, a közönséget csak mérsékelten képes lázba hozni - a beavatottak cserébe végeláthatatlan vitákat folytatnak arról, hogyan lehetne a műfajt népszerűbbé tenni. Az egyik frakció szerint a szélesebb közönség ingerküszöbét elérő zsánerképregényekre is szükség lenne.
A kortárs magyar képregény helyzete némiképp a magyar filméhez hasonlatos: noha akadnak tehetséges mûvelõi, a közönséget csak mérsékelten képes lázba hozni - a beavatottak cserébe végeláthatatlan vitákat folytatnak arról, hogyan lehetne a mûfajt népszerûbbé tenni. Az egyik frakció szerint a szélesebb közönség ingerküszöbét elérõ zsánerképregényekre is szükség lenne. A nemes ügy érdekében tavaly decemberre megszületett a Random Virtuális Képregénymagazin elsõ száma, amely az online elérhetõségen és az ingyenességen túl elsõsorban terjedelmében és mûfajában különbözik a korábbi hazai antológiáktól: 100 oldalon öt sci-fi, illetve fantasy témájú történet követi egymást, hasonlóan a mintaként szolgáló brit 2000 AD-hez.

Ezzel meg is érkeztünk a szimpatikus vállalkozás legellentmondásosabb pontjához. Krédója szerint a Random a "belterjes képregény-közösségbõl" próbálna kitörni, történetei azonban nagyon is szûk réteghez szólnak: a fiatal - és nem mellesleg hímnemû - képregény- és filmgeekekhez; azokhoz, akiket a vámpírok, szamurájok, robotok, nácizombik és egyéb megnyerõ kreatúrák izgatnak a leginkább.

Számukra a legtöbb ínyencséget a Szûcs Gyula-Budai Dénes páros által jegyzett Mad Max-parafrázis, a Cafe Postnuclear kínálja, amely az atomháború sújtotta magyar ugart népesíti be a mûfaj jól ismert figuráival. A többi versenyzõ, fájdalom, kevésbé fókuszált arra, hogy helyspecifikus dolgozattal álljon elõ: a szatirikus-szuperhõsös Város Legendái és a tinivámpíros Rossz bõrben bárhol játszódhatna, Gombalovas dark-fantasyje (Árnyékfalu) és akció-scifije (Elsõ naptól az utolsóig) pedig eleve idõn és téren kívüli világokba kalauzol. Grafikailag mindegyik vállalható, a sztorikon azonban még bõven akadt volna csiszolnivaló - a mûélvezetet helyenként dramaturgiai sutaságok és fals dialógok nehezítik. A május felé érkezõ folytatást már remélhetõleg nem csak az amatõr báj és a missziós hév miatt díjazhatjuk majd.

http://random-magazin.blog.hu

***

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.