képregény - Random

  • Baski Sándor
  • 2011. március 31.

Zene

A kortárs magyar képregény helyzete némiképp a magyar filméhez hasonlatos: noha akadnak tehetséges művelői, a közönséget csak mérsékelten képes lázba hozni - a beavatottak cserébe végeláthatatlan vitákat folytatnak arról, hogyan lehetne a műfajt népszerűbbé tenni. Az egyik frakció szerint a szélesebb közönség ingerküszöbét elérő zsánerképregényekre is szükség lenne.
A kortárs magyar képregény helyzete némiképp a magyar filméhez hasonlatos: noha akadnak tehetséges mûvelõi, a közönséget csak mérsékelten képes lázba hozni - a beavatottak cserébe végeláthatatlan vitákat folytatnak arról, hogyan lehetne a mûfajt népszerûbbé tenni. Az egyik frakció szerint a szélesebb közönség ingerküszöbét elérõ zsánerképregényekre is szükség lenne. A nemes ügy érdekében tavaly decemberre megszületett a Random Virtuális Képregénymagazin elsõ száma, amely az online elérhetõségen és az ingyenességen túl elsõsorban terjedelmében és mûfajában különbözik a korábbi hazai antológiáktól: 100 oldalon öt sci-fi, illetve fantasy témájú történet követi egymást, hasonlóan a mintaként szolgáló brit 2000 AD-hez.

Ezzel meg is érkeztünk a szimpatikus vállalkozás legellentmondásosabb pontjához. Krédója szerint a Random a "belterjes képregény-közösségbõl" próbálna kitörni, történetei azonban nagyon is szûk réteghez szólnak: a fiatal - és nem mellesleg hímnemû - képregény- és filmgeekekhez; azokhoz, akiket a vámpírok, szamurájok, robotok, nácizombik és egyéb megnyerõ kreatúrák izgatnak a leginkább.

Számukra a legtöbb ínyencséget a Szûcs Gyula-Budai Dénes páros által jegyzett Mad Max-parafrázis, a Cafe Postnuclear kínálja, amely az atomháború sújtotta magyar ugart népesíti be a mûfaj jól ismert figuráival. A többi versenyzõ, fájdalom, kevésbé fókuszált arra, hogy helyspecifikus dolgozattal álljon elõ: a szatirikus-szuperhõsös Város Legendái és a tinivámpíros Rossz bõrben bárhol játszódhatna, Gombalovas dark-fantasyje (Árnyékfalu) és akció-scifije (Elsõ naptól az utolsóig) pedig eleve idõn és téren kívüli világokba kalauzol. Grafikailag mindegyik vállalható, a sztorikon azonban még bõven akadt volna csiszolnivaló - a mûélvezetet helyenként dramaturgiai sutaságok és fals dialógok nehezítik. A május felé érkezõ folytatást már remélhetõleg nem csak az amatõr báj és a missziós hév miatt díjazhatjuk majd.

http://random-magazin.blog.hu

***

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.