Film - Műszerváltás - Michael Mann: Közellenségek

  • - turcsányi -
  • 2009. július 16.

Zene

Az eső zuhog, mintha dézsából öntenék, az utca másik oldalán valamelyik kapualjban öltönyös, kalapos cingár alak húzza meg magát - még nem ismerjük fel Jimmy Cagney-t. A felénk eső oldalon csukott autók állnak meg, s felöltős figurák szállnak ki, hogy nyakukat behúzva vagy a főnök feje fölé éppenséggel esernyőt tartva besiessenek egy közeli magánklubba. Amikor a bejárati ajtó becsukódik mögöttük, odaát kiválik a kapualj árnyékából a fickó, keze mélyen föltűrt gallérú zakója zsebébe nyúlik, szorongatja az imént rabolt két forgótáras hatlövetűt, s átvág az úton - aki emlékszik William A. Wellman A közellenség című filmjének bosszújelenetére, könnyen belátja, hogy a gengszterfilmek egyik fő csoportozata, a gazdasági válsághoz megvalósítási idejükben vagy tárgyukban köthető ún. közellenségfilmek egy iszonyúan szigorú, már-már balladai kötöttségű, kikezdhetetlen látványdramaturgiára épülnek. A közellenség (1931 - a műfaj nagy ideje ez, ekkor született A kis Cézár Edward G. Robinsonnal, segy év múlva Howard Hawks Sebhelyesarcúja) aztán úgy folytatódik, hogy maradunk az utcán, az esőben, scsak a fegyverropogás hallik ki a szórakozóhelyről. Végül a sebzett Cagney kitántorog az utcára, menekülne is, meg emésztené is az iménti tömegmészárlást, mindenesetre hosszú vonaglása a zuhéban simán veri Gene Kelly húsz évvel későbbi táncát az Ének az esőben vonatkozó részeiben. Azóta az ilyesmi kötelező gyakorlat, vászonfestészeti feleltetés, a legutóbbi ötöst emlékeim szerint Sam Mendesnek osztotta ki a rajztanár, amikor Tom Hanks, a megbántott bérgyilkos Paul Newmant és bőséges és kellőképpen rosszarcú házanépét lövi kásává A kárhozat útja című, comicsok világát idéző röpdolgozatában. Ahogy az eső veri azokat a puhakalapokat - meg lehetne egyenként számolni a cseppeket, mint Cagney-n, lásd továbbá: annyi áldás szálljon rája.

Az eső zuhog, mintha dézsából öntenék, az utca másik oldalán valamelyik kapualjban öltönyös, kalapos cingár alak húzza meg magát - még nem ismerjük fel Jimmy Cagney-t. A felénk eső oldalon csukott autók állnak meg, s felöltős figurák szállnak ki, hogy nyakukat behúzva vagy a főnök feje fölé éppenséggel esernyőt tartva besiessenek egy közeli magánklubba. Amikor a bejárati ajtó becsukódik mögöttük, odaát kiválik a kapualj árnyékából a fickó, keze mélyen föltűrt gallérú zakója zsebébe nyúlik, szorongatja az imént rabolt két forgótáras hatlövetűt, s átvág az úton - aki emlékszik William A. Wellman A közellenség című filmjének bosszújelenetére, könnyen belátja, hogy a gengszterfilmek egyik fő csoportozata, a gazdasági válsághoz megvalósítási idejükben vagy tárgyukban köthető ún. közellenségfilmek egy iszonyúan szigorú, már-már balladai kötöttségű, kikezdhetetlen látványdramaturgiára épülnek. A közellenség (1931 - a műfaj nagy ideje ez, ekkor született A kis Cézár Edward G. Robinsonnal, segy év múlva Howard Hawks Sebhelyesarcúja) aztán úgy folytatódik, hogy maradunk az utcán, az esőben, scsak a fegyverropogás hallik ki a szórakozóhelyről. Végül a sebzett Cagney kitántorog az utcára, menekülne is, meg emésztené is az iménti tömegmészárlást, mindenesetre hosszú vonaglása a zuhéban simán veri Gene Kelly húsz évvel későbbi táncát az Ének az esőben vonatkozó részeiben. Azóta az ilyesmi kötelező gyakorlat, vászonfestészeti feleltetés, a legutóbbi ötöst emlékeim szerint Sam Mendesnek osztotta ki a rajztanár, amikor Tom Hanks, a megbántott bérgyilkos Paul Newmant és bőséges és kellőképpen rosszarcú házanépét lövi kásává A kárhozat útja című, comicsok világát idéző röpdolgozatában. Ahogy az eső veri azokat a puhakalapokat - meg lehetne egyenként számolni a cseppeket, mint Cagney-n, lásd továbbá: annyi áldás szálljon rája.

Ilyenformán nyugodt lelkiismerettel szögezhetjük le, hogy Michael Mann egy nagyon is lehetséges, kézenfekvően logikus utat választott, amikor a digitális képrögzítés (HD tecnika) mellett döntött. Ha léteznek menekülési útvonalai a gengszterfilmes irálynak (egyáltalán a zsánerműfajoknak), azok egy része nyilván a vizualitáson át vezet. Vagy ha nem, hát kisnyúl - éssajnálatos módon ezt is a Közellenségek tapasztalataiból szűrtük le. Már az is mennyire beszédes, hogy az elmesélthez fogható jelenetet épp ebben a nagyáriákra hangszerelt műben keresve sem találnánk. Mert hiába a horribilis felbontás, a felparázsló cigaretta már ezerszer megvolt. Sa tévé akkor sem 35 mm-es celluloidszalag - akármennyire idegennek hangzik, e tények már átérnek a tartalmi mezőkre, a zsánerbéli kérdéskörökre is.

A gengsztermozi ugyanis komoly, mint a vakbélgyulladás, rendszerint klinikai esetek mennek neki az éppen korszerű haditechnika csúcskészítményeivel a sérthetetlennek, a fennálló rendnek - ha mégoly gyakran pusztán a pénzszerzés, az anyagi haszon reményében is, nem pedig kiforgatni sarkaiból a világot. Ám a nagyfokú fogadókészség, a hajlandóság arra, hogy egy pár bank kifosztását személyes sértésnek vegye a hatalom, menten heroizálja is az elkövetőket. Az állam, a köz ellenségeivé nemesedő piti fosztogatók, óh! Beszélhetünk persze a korabeli médiáról, hogy az gátlástalanságában nyakló nélkül robinhúdozott le mindenféle jöttment brigantit, de az állam erőszakszervezetei útján szemérmetlenül szállította ehhez a muníciót (hogy ez így volt még a közelmúltban is, mondjuk a viszkis tolvaj esetében, az csak azt mutatja, hogy szorgos népünk szívósan küzd a lemaradások ledolgozásán). Az ilyen-olyan szintű rendőrségi kisebbrendűségi komplexusok filmes kezelésére John Dillinger szerepeltetése pedig ideális balek lenne, hisz ahogy Mann művéből (is) megtudhatjuk, J. Edgar Hoover épp az ő ténykedését használta fel az FBI mindenevő gömböccé pumpálásához. De akármerre lépünk, mind megannyi hőstörténet,akármerre nézünk a filmkészítésben, eposz hátán eposz...

Mivé nőtte ki magát a zöldséges fia, akinek az első számon tartott gaztette az volt, hogy társával kifosztott egy másik zöldségest, zsákmányolván ekképp 120 dollárt - kár, hogy Freud nem forgatott gengszterfilmeket, rögtön kisebb lenne a hőslekedés.

Manntól azonban két darab - egymással semmilyen viszonyban sem lévő - ellentmondást kapunk. A képrögzítési technika súlytalanságot kölcsönöz (mert akkor is "videó", ha megmutat minden szőrszálat) az addig máshoz igazított látványnak, mert a képen látható történet nem tart lépést a képpel magával, hiszen ugyanazt látjuk, mint húsz évvel korábban bármelyik (középfajú) gengszterfilmben, hiszen a műszerváltáson kívül nincsen egyéb gondolatunk. Ám ez (a hiányosság) nem - vagy csak a hajánál fogva odarángatva - szimbolizálja azt a (már-már művészi) problémát, hogy hogyan kéne annak kinézni, amikor feltűnővé lesz, hogy a szaros kis bűnözőkre mégiscsak iszonyú nagy "a fennálló rend legfőbb ellensége" címkéjű kabát - akkor tényleg jöjjön inkább Godzilla vagy a marslakók. A filmes egyszerűségre törekvés (lebutítás) eddig legtöbbször azt diktálta, hogy domborítsuk ki ezért az érintett elmebetegségét. Ahhoz viszont maga (se a történelmi, se a filmtörténeti) Dillinger nem elég karakteres figura, ez inkább Baby Face Nelson terepe a szaktársak közül (jóval több vászonreinkarnációját is ismerjük).

1933-ban kezdünk, már csak egy éve van hátra a maestrónak, ahogy mondani szokták, sűrű, kalandos idők. Szökések és bankrablások, halálos, könyörtelenül szívós ellenféllel, kocsik lépcsőjére dobtáras fegyverrel felkapaszkodó gátlástalan söpredék lőorgiája, átugrás a bank pultján satöbbi - pontosan az a terep, ahol Mann nagyon is otthon lenne. Bár minden ez irányú szekvenciája jóval hosszabb a kelleténél, mégiscsak az ilyesmi tette emlékezetessé a Szemtől szembent (hacsak nem Al Pacino és Robert de Niro szerfelett röhejes közös jelenése a kávé fölött). De ez a közlendő - sokadszor jelentkező - hiányában: semmi; bajlódunk csak a technikával.

Svégül, hogy Johnny Depp milyen Dillingernek, alkalmasint nem is kérdés, hisz csak az egyiküket látjuk, a gengszternek beöltöztetett Deppet, Dillinger nincs is (tán csak egy rekreált filmalak). Dillinger halott.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.