Film - Műszerváltás - Michael Mann: Közellenségek

  • - turcsányi -
  • 2009. július 16.

Zene

Az eső zuhog, mintha dézsából öntenék, az utca másik oldalán valamelyik kapualjban öltönyös, kalapos cingár alak húzza meg magát - még nem ismerjük fel Jimmy Cagney-t. A felénk eső oldalon csukott autók állnak meg, s felöltős figurák szállnak ki, hogy nyakukat behúzva vagy a főnök feje fölé éppenséggel esernyőt tartva besiessenek egy közeli magánklubba. Amikor a bejárati ajtó becsukódik mögöttük, odaát kiválik a kapualj árnyékából a fickó, keze mélyen föltűrt gallérú zakója zsebébe nyúlik, szorongatja az imént rabolt két forgótáras hatlövetűt, s átvág az úton - aki emlékszik William A. Wellman A közellenség című filmjének bosszújelenetére, könnyen belátja, hogy a gengszterfilmek egyik fő csoportozata, a gazdasági válsághoz megvalósítási idejükben vagy tárgyukban köthető ún. közellenségfilmek egy iszonyúan szigorú, már-már balladai kötöttségű, kikezdhetetlen látványdramaturgiára épülnek. A közellenség (1931 - a műfaj nagy ideje ez, ekkor született A kis Cézár Edward G. Robinsonnal, segy év múlva Howard Hawks Sebhelyesarcúja) aztán úgy folytatódik, hogy maradunk az utcán, az esőben, scsak a fegyverropogás hallik ki a szórakozóhelyről. Végül a sebzett Cagney kitántorog az utcára, menekülne is, meg emésztené is az iménti tömegmészárlást, mindenesetre hosszú vonaglása a zuhéban simán veri Gene Kelly húsz évvel későbbi táncát az Ének az esőben vonatkozó részeiben. Azóta az ilyesmi kötelező gyakorlat, vászonfestészeti feleltetés, a legutóbbi ötöst emlékeim szerint Sam Mendesnek osztotta ki a rajztanár, amikor Tom Hanks, a megbántott bérgyilkos Paul Newmant és bőséges és kellőképpen rosszarcú házanépét lövi kásává A kárhozat útja című, comicsok világát idéző röpdolgozatában. Ahogy az eső veri azokat a puhakalapokat - meg lehetne egyenként számolni a cseppeket, mint Cagney-n, lásd továbbá: annyi áldás szálljon rája.

Az eső zuhog, mintha dézsából öntenék, az utca másik oldalán valamelyik kapualjban öltönyös, kalapos cingár alak húzza meg magát - még nem ismerjük fel Jimmy Cagney-t. A felénk eső oldalon csukott autók állnak meg, s felöltős figurák szállnak ki, hogy nyakukat behúzva vagy a főnök feje fölé éppenséggel esernyőt tartva besiessenek egy közeli magánklubba. Amikor a bejárati ajtó becsukódik mögöttük, odaát kiválik a kapualj árnyékából a fickó, keze mélyen föltűrt gallérú zakója zsebébe nyúlik, szorongatja az imént rabolt két forgótáras hatlövetűt, s átvág az úton - aki emlékszik William A. Wellman A közellenség című filmjének bosszújelenetére, könnyen belátja, hogy a gengszterfilmek egyik fő csoportozata, a gazdasági válsághoz megvalósítási idejükben vagy tárgyukban köthető ún. közellenségfilmek egy iszonyúan szigorú, már-már balladai kötöttségű, kikezdhetetlen látványdramaturgiára épülnek. A közellenség (1931 - a műfaj nagy ideje ez, ekkor született A kis Cézár Edward G. Robinsonnal, segy év múlva Howard Hawks Sebhelyesarcúja) aztán úgy folytatódik, hogy maradunk az utcán, az esőben, scsak a fegyverropogás hallik ki a szórakozóhelyről. Végül a sebzett Cagney kitántorog az utcára, menekülne is, meg emésztené is az iménti tömegmészárlást, mindenesetre hosszú vonaglása a zuhéban simán veri Gene Kelly húsz évvel későbbi táncát az Ének az esőben vonatkozó részeiben. Azóta az ilyesmi kötelező gyakorlat, vászonfestészeti feleltetés, a legutóbbi ötöst emlékeim szerint Sam Mendesnek osztotta ki a rajztanár, amikor Tom Hanks, a megbántott bérgyilkos Paul Newmant és bőséges és kellőképpen rosszarcú házanépét lövi kásává A kárhozat útja című, comicsok világát idéző röpdolgozatában. Ahogy az eső veri azokat a puhakalapokat - meg lehetne egyenként számolni a cseppeket, mint Cagney-n, lásd továbbá: annyi áldás szálljon rája.

Ilyenformán nyugodt lelkiismerettel szögezhetjük le, hogy Michael Mann egy nagyon is lehetséges, kézenfekvően logikus utat választott, amikor a digitális képrögzítés (HD tecnika) mellett döntött. Ha léteznek menekülési útvonalai a gengszterfilmes irálynak (egyáltalán a zsánerműfajoknak), azok egy része nyilván a vizualitáson át vezet. Vagy ha nem, hát kisnyúl - éssajnálatos módon ezt is a Közellenségek tapasztalataiból szűrtük le. Már az is mennyire beszédes, hogy az elmesélthez fogható jelenetet épp ebben a nagyáriákra hangszerelt műben keresve sem találnánk. Mert hiába a horribilis felbontás, a felparázsló cigaretta már ezerszer megvolt. Sa tévé akkor sem 35 mm-es celluloidszalag - akármennyire idegennek hangzik, e tények már átérnek a tartalmi mezőkre, a zsánerbéli kérdéskörökre is.

A gengsztermozi ugyanis komoly, mint a vakbélgyulladás, rendszerint klinikai esetek mennek neki az éppen korszerű haditechnika csúcskészítményeivel a sérthetetlennek, a fennálló rendnek - ha mégoly gyakran pusztán a pénzszerzés, az anyagi haszon reményében is, nem pedig kiforgatni sarkaiból a világot. Ám a nagyfokú fogadókészség, a hajlandóság arra, hogy egy pár bank kifosztását személyes sértésnek vegye a hatalom, menten heroizálja is az elkövetőket. Az állam, a köz ellenségeivé nemesedő piti fosztogatók, óh! Beszélhetünk persze a korabeli médiáról, hogy az gátlástalanságában nyakló nélkül robinhúdozott le mindenféle jöttment brigantit, de az állam erőszakszervezetei útján szemérmetlenül szállította ehhez a muníciót (hogy ez így volt még a közelmúltban is, mondjuk a viszkis tolvaj esetében, az csak azt mutatja, hogy szorgos népünk szívósan küzd a lemaradások ledolgozásán). Az ilyen-olyan szintű rendőrségi kisebbrendűségi komplexusok filmes kezelésére John Dillinger szerepeltetése pedig ideális balek lenne, hisz ahogy Mann művéből (is) megtudhatjuk, J. Edgar Hoover épp az ő ténykedését használta fel az FBI mindenevő gömböccé pumpálásához. De akármerre lépünk, mind megannyi hőstörténet,akármerre nézünk a filmkészítésben, eposz hátán eposz...

Mivé nőtte ki magát a zöldséges fia, akinek az első számon tartott gaztette az volt, hogy társával kifosztott egy másik zöldségest, zsákmányolván ekképp 120 dollárt - kár, hogy Freud nem forgatott gengszterfilmeket, rögtön kisebb lenne a hőslekedés.

Manntól azonban két darab - egymással semmilyen viszonyban sem lévő - ellentmondást kapunk. A képrögzítési technika súlytalanságot kölcsönöz (mert akkor is "videó", ha megmutat minden szőrszálat) az addig máshoz igazított látványnak, mert a képen látható történet nem tart lépést a képpel magával, hiszen ugyanazt látjuk, mint húsz évvel korábban bármelyik (középfajú) gengszterfilmben, hiszen a műszerváltáson kívül nincsen egyéb gondolatunk. Ám ez (a hiányosság) nem - vagy csak a hajánál fogva odarángatva - szimbolizálja azt a (már-már művészi) problémát, hogy hogyan kéne annak kinézni, amikor feltűnővé lesz, hogy a szaros kis bűnözőkre mégiscsak iszonyú nagy "a fennálló rend legfőbb ellensége" címkéjű kabát - akkor tényleg jöjjön inkább Godzilla vagy a marslakók. A filmes egyszerűségre törekvés (lebutítás) eddig legtöbbször azt diktálta, hogy domborítsuk ki ezért az érintett elmebetegségét. Ahhoz viszont maga (se a történelmi, se a filmtörténeti) Dillinger nem elég karakteres figura, ez inkább Baby Face Nelson terepe a szaktársak közül (jóval több vászonreinkarnációját is ismerjük).

1933-ban kezdünk, már csak egy éve van hátra a maestrónak, ahogy mondani szokták, sűrű, kalandos idők. Szökések és bankrablások, halálos, könyörtelenül szívós ellenféllel, kocsik lépcsőjére dobtáras fegyverrel felkapaszkodó gátlástalan söpredék lőorgiája, átugrás a bank pultján satöbbi - pontosan az a terep, ahol Mann nagyon is otthon lenne. Bár minden ez irányú szekvenciája jóval hosszabb a kelleténél, mégiscsak az ilyesmi tette emlékezetessé a Szemtől szembent (hacsak nem Al Pacino és Robert de Niro szerfelett röhejes közös jelenése a kávé fölött). De ez a közlendő - sokadszor jelentkező - hiányában: semmi; bajlódunk csak a technikával.

Svégül, hogy Johnny Depp milyen Dillingernek, alkalmasint nem is kérdés, hisz csak az egyiküket látjuk, a gengszternek beöltöztetett Deppet, Dillinger nincs is (tán csak egy rekreált filmalak). Dillinger halott.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.