film - SORSÜGYNÖKSÉG

  • - kg -
  • 2011. március 31.

Zene

Összejön-e vajon Matt Damon a balerinával? A Matt Damonhoz hasonló alakok általában össze szoktak jönni a balerinákkal, de ezúttal nehezített pályán zajlik az összejövés. A balerinához vezető útakadályokat nem a romantikus vígjátékok mezejéről szalasztották, hanem Philip K.
Összejön-e vajon Matt Damon a balerinával? A Matt Damonhoz hasonló alakok általában össze szoktak jönni a balerinákkal, de ezúttal nehezített pályán zajlik az összejövés. A balerinához vezetõ útakadályokat nem a romantikus vígjátékok mezejérõl szalasztották, hanem Philip K. Dick egyik írásából, és mint tudjuk, Dicktõl mi sem állt távolabb, mint egy ember-ember közti paranoiamentes párkapcsolat. Damonnak, a filmbeli politikuskezdeménynek mindenki nagy jövõt jósol, és e nagy jövõ valójában már el is kezdõdött, legfõbb megelégedésére mindazoknak a régi kalapdivatokat idézõ bürokratáknak, akik ezt a jövõt eltervezték. És e tervezés szó szerint értendõ, mert a Dicktõl eredeztetett meskete szerint sorsügyekben ezek a régi építésû felhõkarcolók tetejérõl szigorú ügybuzgalommal letekintõ, régi vágású hivatalnokfélék illetékesek. Olyannyira régi vágásúak, hogy egyiküket a hatvanas évek oltárán áldozó Mad Menbõl kérték ki, a fogdmegjeik meg egyenesen úgy festenek, és pont olyan fenyegetõk is, mint Truffaut tûzoltói a Fahrenheit 451-ben. Lírában, lantban és széplelkûségben is ott vagyunk körülbelül, mint a truffaut-i tûzoltóság; finom húrokon játszunk, vállaljuk érzéseinket meg a szabad akarat ügyét egy hagyományosan zajos, ipari mûfajban. Igen, a Sorsügynökség mer sok minden nem lenni, például nem egy számítógéppel megbuherált sci-fi; esõ, kalap, New York - ezekbõl jön össze a sci-fi-bõl a fi. Szép ez a high-techet kalapokkal és szerelemmel kiváltó merészség, és szép Emily Blunt is, de egy tökös Dick-adaptáció még szebb lett volna.

A UIP-Duna Film bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.