film - SORSÜGYNÖKSÉG

  • - kg -
  • 2011. március 31.

Zene

Összejön-e vajon Matt Damon a balerinával? A Matt Damonhoz hasonló alakok általában össze szoktak jönni a balerinákkal, de ezúttal nehezített pályán zajlik az összejövés. A balerinához vezető útakadályokat nem a romantikus vígjátékok mezejéről szalasztották, hanem Philip K.
Összejön-e vajon Matt Damon a balerinával? A Matt Damonhoz hasonló alakok általában össze szoktak jönni a balerinákkal, de ezúttal nehezített pályán zajlik az összejövés. A balerinához vezetõ útakadályokat nem a romantikus vígjátékok mezejérõl szalasztották, hanem Philip K. Dick egyik írásából, és mint tudjuk, Dicktõl mi sem állt távolabb, mint egy ember-ember közti paranoiamentes párkapcsolat. Damonnak, a filmbeli politikuskezdeménynek mindenki nagy jövõt jósol, és e nagy jövõ valójában már el is kezdõdött, legfõbb megelégedésére mindazoknak a régi kalapdivatokat idézõ bürokratáknak, akik ezt a jövõt eltervezték. És e tervezés szó szerint értendõ, mert a Dicktõl eredeztetett meskete szerint sorsügyekben ezek a régi építésû felhõkarcolók tetejérõl szigorú ügybuzgalommal letekintõ, régi vágású hivatalnokfélék illetékesek. Olyannyira régi vágásúak, hogy egyiküket a hatvanas évek oltárán áldozó Mad Menbõl kérték ki, a fogdmegjeik meg egyenesen úgy festenek, és pont olyan fenyegetõk is, mint Truffaut tûzoltói a Fahrenheit 451-ben. Lírában, lantban és széplelkûségben is ott vagyunk körülbelül, mint a truffaut-i tûzoltóság; finom húrokon játszunk, vállaljuk érzéseinket meg a szabad akarat ügyét egy hagyományosan zajos, ipari mûfajban. Igen, a Sorsügynökség mer sok minden nem lenni, például nem egy számítógéppel megbuherált sci-fi; esõ, kalap, New York - ezekbõl jön össze a sci-fi-bõl a fi. Szép ez a high-techet kalapokkal és szerelemmel kiváltó merészség, és szép Emily Blunt is, de egy tökös Dick-adaptáció még szebb lett volna.

A UIP-Duna Film bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.