Film - Szellemfilm - Roman Polanski: Szellemíró

  • Békés Bálint
  • 2010. július 15.

Zene

Az ismert politikai ponyvaíró, Robert Harris eleve Polanskinak írt regényében (a forgatókönyv is közös munka) egy irodalmi néger (Ewan McGregor) elvállalja, hogy egy hónapon belül tető alá hozza a volt brit miniszterelnök emlékiratait, miután a kéziraton dolgozó előző "szellem" állítólag öngyilkos lett. Békés Bálint

Az ismert politikai ponyvaíró, Robert Harris eleve Polanskinak írt regényében (a forgatókönyv is közös munka) egy irodalmi néger (Ewan McGregor) elvállalja, hogy egy hónapon belül tető alá hozza a volt brit miniszterelnök emlékiratait, miután a kéziraton dolgozó előző "szellem" állítólag öngyilkos lett. A bonyodalmak akkor kezdődnek, amikor a minden ízében Tony Blairről mintázott Adam Langet (Pierce Brosnan) háborús bűnökkel kezdik vádolni, s hősünk is gyanús iratokra bukkan reá nézvést.

Polanski most politikai összeesküvés-thrillerben (ebben a hetvenes években aranykorát élő műfajban) utazik, és épp a korábban elkötelezett Blair-párti Harris lendületes, de igencsak egyszerű vádiratában talál olyan történetre, ami egyfelől teret enged régóta dédelgetett monomániáinak: a személyiség lassú felőrlődésének, az erre csak rásegítő bezártságnak és a kétarcúságukban oly végzetes nőalakoknak. Másfelől lehetőséget ad némi vallomásos lírázásra, hiszen csak úgy ordít a kapcsolat az egyik központi figura és saját helyzete között. A miniszterelnököt vád alá helyezik, csak a kijelölt országokba utazhat, és persze megállás nélkül zaklatja a média... Elemezhetnénk, hogy Polanski a Kés a vízben vagy az Iszonyat kérdéseit, sőt elemeit hogyan veti fel és variálja, ám ettől még nem tűnne fel jobb színben a Szellemíró, e fogások ugyanis távolról sem befolyásolják a film értékét.

Ellenben a fogadtatását szükségszerűen befolyásolja, hogy Roman Polanski tavaly szeptember óta házi őrizetben ül. Ennek első jeleként a film megkapta az idei Berlini Filmfesztivál legjobb rendezőnek járó Ezüst Medve díját, mely tény nyilvánvalóan csak a rendezővel vállalt szolidaritásként fejthető meg. Mindazonáltal a Szellemíróval nem az a probléma, hogy ne lenne éppenséggel egy elfogadhatóan izgalmasra megírt rejtvényfejtős thriller, vagy Pawel Edelman operatőr ne teremtene elég izgalmas képi világot a tengerparti miniszterelnöki rezidencia fotografálásakor - Polanski meg pláne séróból vágja a kötelezően feszült, ám fikarcnyit sem eredeti vagy rejtélyes atmoszférát -, hanem az, hogy nem jut tovább a primitív, olcsó összeesküvés-teóriákon, amelyek legfeljebb a paranoia terjesztésében mondhatók sikeresnek.

Zsánerfilmnek megjárja tehát, vallomásnak azonban hamis.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk