Film - Szellemfilm - Roman Polanski: Szellemíró

  • Békés Bálint
  • 2010. július 15.

Zene

Az ismert politikai ponyvaíró, Robert Harris eleve Polanskinak írt regényében (a forgatókönyv is közös munka) egy irodalmi néger (Ewan McGregor) elvállalja, hogy egy hónapon belül tető alá hozza a volt brit miniszterelnök emlékiratait, miután a kéziraton dolgozó előző "szellem" állítólag öngyilkos lett. Békés Bálint

Az ismert politikai ponyvaíró, Robert Harris eleve Polanskinak írt regényében (a forgatókönyv is közös munka) egy irodalmi néger (Ewan McGregor) elvállalja, hogy egy hónapon belül tető alá hozza a volt brit miniszterelnök emlékiratait, miután a kéziraton dolgozó előző "szellem" állítólag öngyilkos lett. A bonyodalmak akkor kezdődnek, amikor a minden ízében Tony Blairről mintázott Adam Langet (Pierce Brosnan) háborús bűnökkel kezdik vádolni, s hősünk is gyanús iratokra bukkan reá nézvést.

Polanski most politikai összeesküvés-thrillerben (ebben a hetvenes években aranykorát élő műfajban) utazik, és épp a korábban elkötelezett Blair-párti Harris lendületes, de igencsak egyszerű vádiratában talál olyan történetre, ami egyfelől teret enged régóta dédelgetett monomániáinak: a személyiség lassú felőrlődésének, az erre csak rásegítő bezártságnak és a kétarcúságukban oly végzetes nőalakoknak. Másfelől lehetőséget ad némi vallomásos lírázásra, hiszen csak úgy ordít a kapcsolat az egyik központi figura és saját helyzete között. A miniszterelnököt vád alá helyezik, csak a kijelölt országokba utazhat, és persze megállás nélkül zaklatja a média... Elemezhetnénk, hogy Polanski a Kés a vízben vagy az Iszonyat kérdéseit, sőt elemeit hogyan veti fel és variálja, ám ettől még nem tűnne fel jobb színben a Szellemíró, e fogások ugyanis távolról sem befolyásolják a film értékét.

Ellenben a fogadtatását szükségszerűen befolyásolja, hogy Roman Polanski tavaly szeptember óta házi őrizetben ül. Ennek első jeleként a film megkapta az idei Berlini Filmfesztivál legjobb rendezőnek járó Ezüst Medve díját, mely tény nyilvánvalóan csak a rendezővel vállalt szolidaritásként fejthető meg. Mindazonáltal a Szellemíróval nem az a probléma, hogy ne lenne éppenséggel egy elfogadhatóan izgalmasra megírt rejtvényfejtős thriller, vagy Pawel Edelman operatőr ne teremtene elég izgalmas képi világot a tengerparti miniszterelnöki rezidencia fotografálásakor - Polanski meg pláne séróból vágja a kötelezően feszült, ám fikarcnyit sem eredeti vagy rejtélyes atmoszférát -, hanem az, hogy nem jut tovább a primitív, olcsó összeesküvés-teóriákon, amelyek legfeljebb a paranoia terjesztésében mondhatók sikeresnek.

Zsánerfilmnek megjárja tehát, vallomásnak azonban hamis.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.