Film - Szeressen egy Strobbe! - Felix Van Groeningen: Szarul állnak a dolgok

  • - köves -
  • 2010. július 1.

Zene

Íme, az ember. Egy Strobbe. Nem is egy, rögtön négy.
Isten állatkertjében az összetartó, szőrös ösztönlények során találhatók, a filmek közt a sanyarú-nosztalgikus gyermekkorról szóló költemények polcán. A Strobbeság fél egészség - tartják a vidéki Strobbék, és eszerint is élnek, büszkén emelve poharukat Strobbeságukra. Strobbénak lenni Felix Van Groeningen rendező flamand-flamand szótára szerint annyit tesz, mint melldöngető kocsmatöltelékként hőbörögni, bármilyen pénzt azonnal elverni, részegen árokba borulni, házfalra vizelni, egy szál semmiben biciklizni, és a Tour de France-t sörben lejátszani. Van Groeningen filmje egy kamasz Strobbe szemével láttatja, milyenek a felnőtt Strobbék; egy apa és három nagybácsi, háttérben a sokat tűrő, kisnyugdíjas nagymamával. A történet tétje, hogy mi lesz a fiúból; elissza az életét, vagy sikerül feljönni a talajszintről valami társadalmilag hasznos és a májat is kímélőbb magaslatra. Mivel elég hamar feltűnik a nagyra nőtt, jó színben lévő és írónak készülő Strobbe Jr., amint íróasztala fölé hajolva mélázik a nyolcvanas évekre eső gyerekkorról, a kitörés sikere felől túl nagy kétségeink nem lehetnek. Ezen a kocsmapulthoz toldott, mai idősíkon az a fő tét, hogy elindul-e az utód irodalmi munkássága, és elszúrja-e, amúgy Strobbe-módra, saját leendő apaságát? Nem egy Strobbéhoz méltó dilemma, mert egy igazi Strobbe, az, amelyik disznó nótákkal az ajkán, saját örömére és mások szórakoztatására issza halálra magát a flamand faluvégen, nem egy olyan átlátszó filmes kreálmány, mint a szenvedő írócska. Az igazi Strobbe nem sajnáltatja magát, nem ír és nem mereng, az igazi Strobbe kivívja a kocsma nagyrabecsülését, és úgy szeret, hogy abban nincs köszönet.

Mint természetfilm, a sörrel működő, nagy testű Strobbékról, egész kiváló alkotás, az íróvá válás gyötrelmeit meg viheti az ellenség.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.