Film - Titanyista - Andrej Kravcsuk: Az Admirális

  • - köves -
  • 2009. szeptember 24.

Zene

De hová lett Kolcsak aranya?
Míg a filmművészet a hadihajóját megannyi dicsőségre kormányzó első világháborús hősre, a beálló forradalomban a vörösök ellen fogadó admirálisra és szerelmi életére emlékezik, a Bajkál-tavon mostanában merüléseket végző búvárhajó az aranyra hajt: a Romanovok kincsére, amelyet - így a reménykedő tudósok és államilag delegált kincsvadászok - a cári vagyont menekítő admirális a befagyott tavon átkelve ejtett ki a mellényzsebéből. A merülős történetben is ott egy nagyszabású mozi lehetősége, sőt egy politikai kalandfilmé is, hisz mint azt megírták a lapok, a tófenék vizsgálatát parlamenti képviselők vezetik; az lenne csak az Oscar-díjas nagyjelenet, melyben az ellenzék és a kormánypárt nehézbúvárai a víz alatt esnek egymás palackjának az arany okozta kéjvágy hevében. Bevezetőnkben elkalandoztunk egy kicsit, de nem is olyan messzire, mint ahogy az elsőre tűnik: Az Admirálisban ugyan mindenki hallgat a kincsekről, de így is kellő számú és nagy értékű műtárgy vonul fel a vásznon. Az egyik legpatinásabb szobadísz maga Alekszander Kolcsak, a márványból kifaragott szerelmes és akcióhős, akinek bérelt helye van abban a teremben, ahol a cári múlttal való kapcsolatfelvételt szorgalmazók a legjobb erőiket állomásoztatják. A filmbéli ábrázolás szerint Kolcsak két közönségbarát fronton is nagyot alakított; nemcsak a tengeri habokat szelve szerzett elévülhetetlen érdemeket, de szálfaegyenes tartású bálozóként is. Az egyik pillanatban még saját kezűleg viszonozza a németek ágyútüzét, a másikban már makulátlan fehér díszegyenruhában ejti szerelembe az ábrándosan sóhajtozó Annát, s e mindkét térfélen házasságtörő szerelem éppoly tartósnak bizonyul, mint hősünk hazaszeretete és önfeláldozása. Figyelemre méltó méretei (hazafias érzelmektől duzzadó mellbőség, harcos csípőméret, több lovat is megülő fenék) elismeréseképpen Andrej Kravcsuk filmje az orosz Titanicnak lett kikiáltva, nem is érdemtelenül: mind a hajóábrázolás, mind az érzelmi bonyodalmak síkján közel járunk James Cameron nagyszabású vízi románcához, és a jéghegyet sem kell nélkülözni: a szerelmeseknek gáncsot vető képződményt ezúttal a bolsevikok alakítják, rajtuk fut zátonyra Kolcsak és Anna románca. De Anna örök, s így neki megadatik a síron túli találkozás is. A rendszeridegen öreg hölgy statisztaként kísért a Háború és béke (még egy orosz, pontosabban szovjet Titanic) forgatásán, ahol a báli jelenet úgy repíti vissza a szeretett hős karjaiba, hogy abba Oroszország anyácska is belepirulna.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”