Film: Adatbázis-demokrácia (Mátrix)

  • Bodoky Tamás
  • 1999. augusztus 5.

Zene

Keleti filozófiák, repetitív technozene, internetes szerepjátékok vagy erős antidepresszánsok mértéktelen fogyasztása útján egyaránt eljuthatunk arra a meggyőződésre, hogy a világ illúzió, a valóság videojáték csupán, nem egyéb, mint vetített kép, kémiai hallucináció vagy apró feszültségingadozás az agyba ültetett elektródán - ha van egyáltalán agyunk, és nem csupán egy darab önreflexióval felruházott és alaposan átvert kódsor vagyunk magunk is a Mindenható megunt laptopján. A Mátrix című új cyberpunk-mozi ezt a már-már közhelyszerű felismerést kombinálja japán animéval, hongkongi kung-fuval, brutális digitális effektekkel és egy nagy adag hacker-romantikával.
Keleti filozófiák, repetitív technozene, internetes szerepjátékok vagy erős antidepresszánsok mértéktelen fogyasztása útján egyaránt eljuthatunk arra a meggyőződésre, hogy a világ illúzió, a valóság videojáték csupán, nem egyéb, mint vetített kép, kémiai hallucináció vagy apró feszültségingadozás az agyba ültetett elektródán - ha van egyáltalán agyunk, és nem csupán egy darab önreflexióval felruházott és alaposan átvert kódsor vagyunk magunk is a Mindenható megunt laptopján. A Mátrix című új cyberpunk-mozi ezt a már-már közhelyszerű felismerést kombinálja japán animéval, hongkongi kung-fuval, brutális digitális effektekkel és egy nagy adag hacker-romantikával.

Míg a korábbi gép-ember csatákat a klasszikus 2001 Ûrodisszeától a Szárnyas fejvadászon át a Terminátorig a fizikai valóságban vívták, a cyber műfaj sajátossága, hogy a kalandok egy része olyan virtuális világokban zajlik, ahol másképpen működnek a tér és az idő, no meg a társadalom törvényszerűségei. Így van ez a Mátrixban is, de míg a klasszikus, gibsoni cyberpunk-irodalomban - és az infokommunikációs cégek 21. századra készülő üzleti terveiben - a kétféle, fizikai és virtuális valóság párhuzamosan, egymást kiegészítve működik, ebben a sztoriban van egy plusz csavar: elég hamar kiderül, hogy amit a főhős, Neo (Keanu Reeves) itt és most, 1999-ben valóságnak hisz, valójában számítógépes szimuláció, fizikailag pedig egészen másutt van - egy gép gyomrában, bedrótozva az utolsó kósza neuronig, miután úgy kétszáz éve az ember számára kedvezőtlen fordulatot vett a biokibernetikus evolúció.

A Mátrix az inkubátorokban tenyésztett emberiség konszenzushallucinációja, amelyben Neo kettős életet él: nappal szoftvermérnök egy komoly multinál, éjjel pedig az interneten számítógép-kalózkodik. Párhuzamos univerzumok lakója, így nem éri meglepetésként, amikor emberfeletti tulajdonságokkal rendelkező ügynökök veszik üldözőbe, és a világban csak szoftversajátosságokkal magyarázható dolgok történnek, az ilyesmiket megszokta már a neten. Ráadásul szerencséje van, ő kiválasztott, így a virtuális jelenből és a gépből fizikailag is sikeres szabadulása után már csak különleges képességeket - például kung-fu, helikoptervezetés, futballpályányi ugrások - integrálva digitális személyiségébe, portyázni jár vissza 1999-be egy napszemüveges, androgün hackerekből álló kis csapattal, melynek célja feltörni a rendszert és lerombolni az emberiséget rabságban tartó illúziót. Ellenfelei a Mátrix integritását védelmező mesterséges intelligenciák, napszemüveges, ember formájú ágensek, melyeknek sokkal nagyobb szabadságot biztosít a rendszer, mint az egyszerű halandóknak.

Képregényszerű, banális történet, rengeteg aprólékosan kidolgozott, ütős részlettel. Áthallások a Bibliától a Brazilon át a Sötét zsarukig, kismillió utalás a célcsoport által jegyzett dolgokra, például a főszereplők nevei (Morpheus, Trinity) és a szobaszámok (101, 303) híres technoszintetizátorok fantázianevei. A film látványvilága - csakúgy, mint a hősök külseje és karaktere - a számítógépes grafikával és a japán animéval rokon, szándékosan sémákból építkezik. A szuperlassított felvételekhez korábban csak animációs filmekben alkalmazott trükköket használtak, az operatőrök mellé képregényrajzolókat is bevontak a munkába. A háttérként szolgáló metropolis, Sidney látképéből kiretusálták a jellegzetes objektumokat - mint például az operaház -, hogy minél elvontabb legyen a sztori. A harci jeleneteket a hongkongi akciófilmek stílusában forgatták, a kung-fu-összecsapásokat Yuen Wo Ping kaszkadőrspecialista (az ő nevéhez fűződik többek között a legendás Drunken Master) hónapokig gyakoroltatta a színészekkel.

Érdekes paradoxon, hogy a természettudomány racionális világába éppen a technológia csúcsteljesítményét jelentő számítógépen keresztül tör be a misztika és a mágikus realizmus. Egy olyan korban, amikor gőzerővel folyik a bioszoftver visszafejtése és a világgazdaság rohamléptekkel virtualizálódik, egyre többen hiszik, hogy egy napon az eredetivel az észlelés szintjén minden szempontból egyenértékű, de tetszés szerint tervezhető és manipulálható mesterséges világokat hoz majd létre a komputer. Nekik készült a Wachowski fivérek filmje, de a látvány annak is bejön, aki nem vevő a mítoszra.

Bodoky Tamás

http://www.whatisthematrix.com

http://www.intercom.hu/matrix/

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.