Film: Aprók haláltánca a Tükörcsösön (Pálfi György: Hukkle)

Zene

Acím megfejtésre szorul, hangutánzó készítmény: a csuklás maga. Maga a film viszont nem szorul megfejtésre, magáért beszél, dialógusok nélkül, zajok és zörejek, kattogás és prüntyögés, hangyajaj és madárfütty által, elsőre kötetlenül:
Acím megfejtésre szorul, hangutánzó készítmény: a csuklás maga. Maga a film viszont nem szorul megfejtésre, magáért beszél, dialógusok nélkül, zajok és zörejek, kattogás és prüntyögés, hangyajaj és madárfütty által, elsőre kötetlenül:

hangutánzó mozi

Arról szól, hogy semmi sem fenékig tejfel, a felszíni bukolika alatt sorozatgyilkosságok tartják mozgásban a világ szekerét. Mindezt a mondott zajok ütemes váltakozásához igazítva képeiben is, ahogy kell: pontosan és szépen, érdekes. Persze sikeres is, van egy befogadói réteg, amely határozottan kiéhezettnek mondható, arra buknak, ha valami látványosan más. Pálfi e téren kétségtelenül példásan teljesít. Végig stílben és ritmusban marad, filmje mértéktartóan rövid és remekbe fotografált, lehetne-e másmilyen. Kerek, mint egy zsemlye, akárhonnan is nézzük.

Talán csak egy, egy kérdés lehet: mire megy ki a játék? Vagy fogalmazhatok kevésbé udvariasan is:

mit akarsz tőlem, te film?

Hacsak azt nem, hogy csodáljalak. Előadni az Ozorai esetet, ember-ember, ember-állat, állat-állat viszonylatban? Közölni, hogy dialógok nélkül is lehet filmet csinálni? Van a darabnak egy kiemelkedő jelenetsora, pont az, amikor nem feltétlenül volna evidens ez a párbeszédtelenség, amikor megjönnek a pestiek, annak minden kockája kincs, ott dől el minden. Nagyszerű színészek ("nodi Eszter, Margitai Ági, Kaszás Attila) nagyszerű játékát látjuk. Egy-két perc sincs, simán nyomják le a kukacfaló ürgét, pedig az olyan, mint a kutya, a gyerek meg a fóka egyszerre. És azon túl, hogy remek e direkt remeknek készített kis ékszerdobozban ez a jelenet, még kellemes következtetések levonására is serkent. Mert hiába derül ki a filmből, hogy az alkotónak van egy más, egy hangsúlyozottan más látásmódja, mint a többségnek, az engem már a jövő héten rettenetesen nem érdekel.

Ha megcsinálja a Hukkle 2-t, azt meg se nézem. Pálfi György második filmje lesz a perdöntő: az majd az énekes halottról szól. De aki emlékszik erre a pestiek érkezését megmutató jelenetre, az nyugodtan vár, baj biztosan nem lehet. Arányérzék, visszafogottság, barátom! Nagy dolgok ezek egy távolról sem visszafogott filmben.

Turcsányi Sándor

Hukkle; színes, magyar, 2001, 74 perc; írta és rendezte: Pálfi György; fényképezte: Pohárnok Gergely; szereplők: "nodi Eszter, Margitai Ági, Kaszás Attila és Ozora polgárai; forgalmazza a Mokép

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.