Film: Aprók haláltánca a Tükörcsösön (Pálfi György: Hukkle)

Zene

Acím megfejtésre szorul, hangutánzó készítmény: a csuklás maga. Maga a film viszont nem szorul megfejtésre, magáért beszél, dialógusok nélkül, zajok és zörejek, kattogás és prüntyögés, hangyajaj és madárfütty által, elsőre kötetlenül:
Acím megfejtésre szorul, hangutánzó készítmény: a csuklás maga. Maga a film viszont nem szorul megfejtésre, magáért beszél, dialógusok nélkül, zajok és zörejek, kattogás és prüntyögés, hangyajaj és madárfütty által, elsőre kötetlenül:

hangutánzó mozi

Arról szól, hogy semmi sem fenékig tejfel, a felszíni bukolika alatt sorozatgyilkosságok tartják mozgásban a világ szekerét. Mindezt a mondott zajok ütemes váltakozásához igazítva képeiben is, ahogy kell: pontosan és szépen, érdekes. Persze sikeres is, van egy befogadói réteg, amely határozottan kiéhezettnek mondható, arra buknak, ha valami látványosan más. Pálfi e téren kétségtelenül példásan teljesít. Végig stílben és ritmusban marad, filmje mértéktartóan rövid és remekbe fotografált, lehetne-e másmilyen. Kerek, mint egy zsemlye, akárhonnan is nézzük.

Talán csak egy, egy kérdés lehet: mire megy ki a játék? Vagy fogalmazhatok kevésbé udvariasan is:

mit akarsz tőlem, te film?

Hacsak azt nem, hogy csodáljalak. Előadni az Ozorai esetet, ember-ember, ember-állat, állat-állat viszonylatban? Közölni, hogy dialógok nélkül is lehet filmet csinálni? Van a darabnak egy kiemelkedő jelenetsora, pont az, amikor nem feltétlenül volna evidens ez a párbeszédtelenség, amikor megjönnek a pestiek, annak minden kockája kincs, ott dől el minden. Nagyszerű színészek ("nodi Eszter, Margitai Ági, Kaszás Attila) nagyszerű játékát látjuk. Egy-két perc sincs, simán nyomják le a kukacfaló ürgét, pedig az olyan, mint a kutya, a gyerek meg a fóka egyszerre. És azon túl, hogy remek e direkt remeknek készített kis ékszerdobozban ez a jelenet, még kellemes következtetések levonására is serkent. Mert hiába derül ki a filmből, hogy az alkotónak van egy más, egy hangsúlyozottan más látásmódja, mint a többségnek, az engem már a jövő héten rettenetesen nem érdekel.

Ha megcsinálja a Hukkle 2-t, azt meg se nézem. Pálfi György második filmje lesz a perdöntő: az majd az énekes halottról szól. De aki emlékszik erre a pestiek érkezését megmutató jelenetre, az nyugodtan vár, baj biztosan nem lehet. Arányérzék, visszafogottság, barátom! Nagy dolgok ezek egy távolról sem visszafogott filmben.

Turcsányi Sándor

Hukkle; színes, magyar, 2001, 74 perc; írta és rendezte: Pálfi György; fényképezte: Pohárnok Gergely; szereplők: "nodi Eszter, Margitai Ági, Kaszás Attila és Ozora polgárai; forgalmazza a Mokép

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.