Film: Csúnya, rossz Ausztria, fuj, fuj! (Ulrich Seidl: Kánikula)

  • - kovácsy -
  • 2002. július 18.

Zene

Egyik kedvencem a hétköznapi drámai élethelyzetek közül: tanácstalankodó fiatal pár, bútorüzletben. A választék, úgy, ahogy van, a formatervezés gyalázatos kudarca, ők meg - sugárzik belőlük a született lúzer - valami egészen borzalmas garnitúrát választanak ki éppen, kétségbeesetten biztatva magukat, hogy igen, ez jól néz ki, kényelmes lesz, kijön a pénzből, anyaghiba, szállítási sérülés miatt még árkedvezmény is, a dohányzóasztalt majd a két ablak közé tesszük. A többi már a képzelet dolga. Bútor érkezik, lelkes tologatás, az ágy a riasztó bútorszövettel, a kényelmetlen, ámde súlyos ülőgarnitúra, a böhöm szekrény a helyére kerül, jöhet az ütvefúró meg az esküvői fotó, divatos keretben. Rajtuk meg, mert az idő, ha nehéz szárnyon is, de repül, maró lassúsággal erőt vesz a búbánatosból ingerültté váló tompaság, majd végül a gyűlölet. Ekkorra persze már útban van a második gyerek. Efféle
Egyik kedvencem a hétköznapi drámai élethelyzetek közül: tanácstalankodó fiatal pár, bútorüzletben. A választék, úgy, ahogy van, a formatervezés gyalázatos kudarca, ők meg - sugárzik belőlük a született lúzer - valami egészen borzalmas garnitúrát választanak ki éppen, kétségbeesetten biztatva magukat, hogy igen, ez jól néz ki, kényelmes lesz, kijön a pénzből, anyaghiba, szállítási sérülés miatt még árkedvezmény is, a dohányzóasztalt majd a két ablak közé tesszük. A többi már a képzelet dolga. Bútor érkezik, lelkes tologatás, az ágy a riasztó bútorszövettel, a kényelmetlen, ámde súlyos ülőgarnitúra, a böhöm szekrény a helyére kerül, jöhet az ütvefúró meg az esküvői fotó, divatos keretben. Rajtuk meg, mert az idő, ha nehéz szárnyon is, de repül, maró lassúsággal erőt vesz a búbánatosból ingerültté váló tompaság, majd végül a gyűlölet. Ekkorra persze már útban van a második gyerek. Efféle

statisztikai átlagnyomorúságot

óhajt bemutatni nekünk Ulrich Seidl, természetesen a nálunk tipikusnak mondhatónál eggyel emeltebb közegben. Mert Ausztriában tágasabb a lépcsőház, jobban zár az ablak, nem csöpög az új csaptelep, nem kapatos a mesterember. De városszéli sorházban élni, hipermarketek parkolósivatagainak tőszomszédságában, precízen nyírt tenyérnyi előkertek között, a szabad tombolást előnyben részesítő alkotó értelmiség szempontjából nézve ott is kétségkívül rettenetes lehet. Plusz még a hétvége kiürült tompasága, plusz még a kánikula. Az autós hülye, a vásárló hülye, hülye még a bevásárlókocsi és a kaputelefon is. Tapasztalhatjuk mi is mostanában. A kánikula eltompít, renyhít, gonosszá tesz és élveteggé. Akárcsak a hipermarket közeli, sorházbeli lét. Mondja a film.

Párhuzamos történések peregnek, potrohos nyugdíjas szedi precízen a néhány kertrendetlenítő falevelet, majd vérebét szeretgeti, és berregteti a fűnyírót, mert megharagszik a hangos szomszédokra. Elegáns középkorú nő egy csoportszexüzem spermalucskos szolgáltatásaiból szinte nyílegyenesen száll át az ifjú masszőr gondoskodó kezei közé, miközben volt férje hisztérikusan és szánalmasan, viszont konok kitartással zaklatja a közös és szétcserélhetetlen álomlakásban. A diszkóklub húgyagyú kötözködője féltékenységi terror alá vonja a betépett szőkeséget, biztonságiberendezés-ügynök fontoskodik kétségbeesetten. Öregedő énektanárnő várja kitárt seggel levitézlett vértahó kanját. Reng a háj, löttyed a bőr, a veríték meg literszámra tocsog. Csúnya az öreg test, csúnya az esendőség, csúnya, csúnya élet.

Régi osztrák izé ez a polgárpukkasztó öngyűlölet.

A provokáció önmagában kevés - mondta a rendező valami interjúban -, a művészethez kell valami plusz. Csak hát éppen ez a plusz nem akar előbújni. Az olykor valóban hatásosan sokkoló részletek, a jelenségek szintje mögött nem magasodik föl a konkrétságában, hiteles és nem illusztratív jellegű valóságosságában magával ragadó lényeg. Nézzük végig, mi minden ciki, kispolgári, silány és ostoba. Fűnyíró gép: kipipálva.

Sörhas: kipipálva

Kicsinyesség: kipipálva. Reklám: kipipálva. Kényszeredett jelenkori bestiárium.

Ahogy a külön-külön életjelenetek hol összeérnek, hol nem, rendben, ez az élet esetlegessége. A kapcsolatok üressége, értjük, érzelmi apokalipszis. Kimerevített, hatásos, fülledten sivár vágóképek, oké, koncentrált üzenet.

De mit keres mindebben egy igazi dráma: a már említett, marakodó páré, akiknek autóbalesetben meghalt a kislányuk, és azóta nem tudnak emberi szót váltani? ´k azért nem egészen úgy kínosak, mint a többiek, akiknek se múltjuk, se jellemük. Odáig talán mégsem helyes tágítani egy panoptikum határait, hogy a hülyeségleltár kartotékrendszere a személyes tragédiára is kiterjedjen. Más kérdés, hogy ez a tragédia is túlhegyezett, poénkodó karikatúrába fordul.

És mit akar a rendező ezzel az idegőrlő, futóbolond csavargólánnyal, aki bulvártévés műveltségével gyötri áldozatait, mígnem széterőszakolja és -veri néhány "tisztes polgár" (naná!), hogy végül a mozgásérzékelő fotocellás bejárati lámpák működtetésével öntörvényűsködjön, már-már a spontaneitás, a betörhetetlenség pozitív hősévé nőve ki magát? Az infantilizmus mint egérút az elhülyülésből. Pofon a szarnak.

- kovácsy -

Kánikula, színes, osztrák film, 2001; 121 perc; rendező: Ulrich Seidl; szereplők: Maria Hofstätter, Alfred Mrva, Erich Finches, Gerti Lehner és mások; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Ezért nem költenek tömegek kultúrára

De miért nem? Hiszen a legtöbbünknek van igényünk a minőségi szórakozásra, nem lehet elegendő az ostoba sorozat a tévében. Mennyibe kerül a rendszeres kultúrafogyasztás, hányan engedhetik meg maguknak azt az életszínvonalat, amibe ez belefér?

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.