Film: Felülnézet (Alain Corneau: Tokiói tortúra)

  • 2004. március 4.

Zene

Csendes, halk és lassú, néhol vicces, a maga pasztell módján nagyon is vicces, szeretetteli szörnyűség egy tokiói irodaépület negyvennegyedik emeletén - ha ennyi nem elég kedvcsinálónak, akkor a továbbiakban bajban leszünk.

Csendes, halk és lassú, néhol vicces, a maga pasztell módján nagyon is vicces, szeretetteli szörnyűség egy tokiói irodaépület negyvennegyedik emeletén - ha ennyi nem elég kedvcsinálónak, akkor a továbbiakban bajban leszünk.

Japán egy távoli, ám viszonylagos nyitottsága okán mégis közeli ország, melynek egyik legfontosabb exportcikke a Sanyo hifi mellett az egzotikum. Legalábbis az, amely a kultúrák különbözőségét szimbolizálja napnál is világosabban. A felkelő napnál.

Nincs más dolga az innen merítőnek, mint egy kakukktojást pottyintani a Ginzára. A választék máig is meglehetősnek volt mondható, francia kalandorok és angol tengerészek adták egymásnak a kilincset, hogy az amerikai nindzsákról ezúttal diszkréten hallgassunk.

Alapvetően mindegy, hogy ki miért ment oda, jó adag önismeret és színes film lett a dolog vége. Meg pazar bemutató, hogy milyen egy furcsa hely ez. A hagyományai miatt.

Alain Corneau a látszatok szintjén és valós szándékai tükrében sem akar elszakadni ettől a standardtól, pusztán csendes szavával tüntet. Jó oka van erre, s voltaképpen tiszteletre méltó, hogy ezt be is vallja. Bár nem szeretem, ennyi szinte észrevétlen önreflexió simán megendhető. Nem állít ugyanis kevesebbet, mint azt, hogy világbajnok nyugati kultúránk védőpajzsa mögül könnyen vagyunk megbocsátók egy túlságosan is ősi renddel szemben, kvázi elnézzük neki az egészségtelenül hosszú életet, túlélést, hisz egyszer úgyis hazatérünk, ha máshogy nem, lábbal előre. Szerencsére hősét ez a veszély egy percig sem fenyegeti, hisz, mint az tudható: egy regény filmjét látjuk, ami után minden biztosan marad a régiben. Japánban is, meg a fejünkben is. S ha valami nem fekszi meg az agyunkat, az a gyomrunkat sem fogja. Na, de mi lesz a szívvel, kérdezhetnénk. Semmi. Mit tudnak a franciák a szívről? Kérdezzék a japánokat! Ha nincs jobb dolguk.

- bruno -

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.