Film: Lógunk a szeren (Tóth Péter Pál: Tigrisszelídítő)

  • Bori Erzsébet
  • 2003. június 26.

Zene

Ez most kurva jó. Nem tudom, sikerül-e úgy megírnom, hogy elhiggyétek, hiszen én se hittem el.

Hónapok óta tudok erről a filmről. Nem kellett utánamennem, itt volt a kezem ügyében. Ismerem a rendezőt, nem személyesen, hanem a munkáit, elsőként mindjárt a Himnuszt, még a nyolcvanas évek közepén készítette Kardos Sándorral, az akkori közélet szereplői mondják benne Kölcsey versét, mindenki egy szótagot. Csinált aztán fontos történelmi filmeket (56-ról, deportálásról, kitelepítésről), foglalkozott a szórványmagyarsággal, egészséggel és betegséggel, kiemelkedő személyiségekkel és az egyént feloldó közösségekkel. A kilencvenes évek végén volt egy hatalmas vállalkozása, egy felkavaró film Jugoszlávia véres és mocskos etnikai konfliktusokkal, népirtással kísért széthullásáról, a két tűz közé, a csapdába beleszorult kisebbségről, olyan szélsőséges helyzetekről, hogy egy bácskai magyar meg egy szlavóniai magyar egyszer csak szembetalálja magát Kalasnyikovval a kézben.

A Tigrisszelídítő viszont portréfilm. Egy pszichiáterről. Aki drogosokat kezel. És elegem van a portréfilmekből. Torkig vagyok az orvosportrékkal. Kinyitom a tévét, és ha nem Habsburg Ottó van benne, akkor valami orvos. Az ocsmány négybetűs szavak közül a drogot ejtik ki a legtöbbet.

A drog a vízcsapból

jön. Róla beszélnek az újságban, a tévében, a neten, a sarki boltban, a parlamentben, a moziban, a minisztériumban, a Vörösmarty téren. Csak amit mondanak, az nincs beszélő viszonyban a tárggyal. Ami a zöld, a barna, a csík meg a pakk, a lövés, a szúrás, a nyelés, a tolás, leginkább a szívás. Mintha csak kétféle ember lenne: az egyik beszél róla, a másik használja. Még szerencse, hogy a látszat megint csal, és az utóbbiak vannak többen. Sokkal többen, mint a beszélők. Nagyságrendekkel többen, mint a betegek.

Ez a drogosokat gyógyító pszichiáterről készült portréfilm nem portréfilm és nem drogos film. A létezésről szól, az élethazugságról, az önismeretről. Rólunk. A gyökerénél ragadja meg a dolgot, száraz és biztos kézzel, nem nyálazza, nem simogatja. Van ez a Csernus Imre nevű csávó, pszichiáter a Lipóton, fiatal, szakadt és kőkemény, úgy néz ki, úgy beszél, úgy viselkedik, mint egy drogdíler (van pénz, van cucc, nincs pénz, nincs cucc; ha hazudsz, megdöglesz). Két évig heroinozott. Ez csak annyiban érdekes, hogy tudja. Tudja, micsoda hazugságdzsungelen kell átvágnia magát a szimpla, társadalmi méretű népbutításoktól a pitiáner öncsalások és a nagy, létfenntartó öncsalások bonyolult hálójáig. Neki ne gyere azzal, hogy milyen fűtől röhögni, lelazulni, exszel bulizni, koksszal dugni és zenét hallgatni. Tudja azt is, amit már csak kevesen tapasztalnak meg, és még kevesebben jönnek vissza, hogy beszélhessenek róla. Nincs róla pontosabb leírás, mint Kurt Cobain rövid és dísztelen heroinhimnusza, az Aneurysm. Az anyagnak két egyszerű dolga van: verjen ki, rántson ki ebből a szarból, és verje ki belőlem ezt a szart (ami én magam vagyok). És ez a két egyszerű dolog az, ami lehetetlen. A cucc csak hazudja, hogy képes arra, amit ember el nem érhet. Amíg él.

Persze nem az anyag hazudik.

A kezelés

arra épül, hogy amikor már negyvenegy kiló vagy, testi, lelki, szellemi roncs és pária és rabszolga, akkor talán rádöbbensz, hogy mégsem ezt kerested. A szerről lejönni azt jelenti, hogy az alapokig vissza kell bontani az embert. Felszámolni a kábítószeres (alkoholista) személyiséget, aki úgy működik, hogy hazudik éjjel, hazudik nappal, hazudik mindenben és mindenkinek. Főleg magának. Főleg akkor, amikor azt mondja, hogy abba akarja hagyni.

Rohadt egy meló. Csernus tudja, hogy a drog helyett nincs semmi. Vagy alig van valami. Hogy az életnek sikerrel, gazdagsággal vagy anélkül nincs értelme, a munka, a család, a kultúra, a buli, a csajozás/pasizás, a sörözés a haverokkal, a Harry Potter olvasása nem említhető egy napon a szenvedéllyel. Szenvedély nélkül nincs minek élni, szenvedéllyel meg nem lehet. Erre tessék gombot varrni. Csernus pontosan ezt csinálja, hol sikerül neki, hol meg nem. Még inkább: kinél sikerül, kinél nem.

Szűk, behatárolt világban mozog, de tudja, hogy van egy másik, nagyobb is, a miénk, ahol tömegek hódolnak többé-kevésbé pusztító szenvedélyeknek, használnak ilyen-olyan szereket, nem feltétlenül problémamentesen, de túlélhetően. Ez az ő hátországa. Ha ez nem lenne, akkor nem volna hová kivezetni az embereit. Nehéz megérteni, hogy minden észérvvel szemben van egy harmadik kijárat is. A halál meg az istenhit az oké, azt értjük, nagyjából, de ez a harmadik, az e világi, ugyanabba a szürke, unalmas, ergya hétköznapi életbe vezet vissza, ahonnét meglógtak. Kénytelenek vagyunk azt gyanítani, hogy ez a szürke, unalmas stb. is tud valamit, rólunk, nekünk, amit mi nem. És ezzel már majdnem ott vagyunk, ahová a másik két kijárat nyílik.

Tóth Péter Pál a többi filmjét is jellemző arányérzékkel tagolja és fogja össze a széttartó, sokszereplős, sokmotívumos anyagot az erős szerkezettel, a vizuális és zenei elemekkel, teremt egyensúlyt a napi rutinmunka követése és az érzelmileg telített, nagy pillanatok között. Filmcsinálási módszere Csernus gyógyító módszerét képezi le, amely a konfrontáción, szókimondáson, az egyenes úton át visz a szembenézéshez, az önismerethez. Itt kezdődik a szabadság. Belépünk, de ezzel még nem tettünk semmit. Választani csak ezután fogunk.

Bori Erzsébet

Aneurysm

Come on over and do the twist, uh-huh

Overdo it and have a fit, uh-huh

Love you so much it makes me sick, uh-huh

Come on over and do the twist, uh-huh

Beat me outta me

(beat it, beat it)

Come on over and do the twist, uh-huh

Overdo it and have a fit, uh-huh

Overdo it and have a fit, uh-huh

Love you so much it makes me sick, uh-huh

Come on over and shoot the shit, uh-huh

Beat me outta me

(beat it, beat it)

She keeps it pumpin´ straight to my heart

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.