Film: Ráadás (Jancsó Miklós: Mohácsi vész)

  • 2004. március 4.

Zene

Mennyire örülne boldogult nagyanyám, hogy újra van Kórház a város szélén?! Nagyon, nyilván - egy darabig, aztán kicsit elszontyolodna, hogy azért ez már nem az igazi. Majdnem olyan.

Mennyire örülne boldogult nagyanyám, hogy újra van Kórház a város szélén?! Nagyon, nyilván - egy darabig, aztán kicsit elszontyolodna, hogy azért ez már nem az igazi. Majdnem olyan.

Ám van egy szerencsésebb irány is, ahonnan nekiszaladhatunk a Mohácsi vésznek. A múltkor beleríttunk az árkusba, hogy milyen ordító helyzetet hagyott ki a Magyar vándor, amikor nem volt elég pimasz. Íme itt a sebtapasz, a laikus is biztosra veheti: ha bármilyen Mohácsunk szóba kerül, Jancsó Miklóstól aligha várható szemérmeskedés. Jókedvünkben felfoghatjuk ezt utólagos betoldásnak, ami a Magyar vándorból kimaradt: egy mohácsi szín, post festa. Ám ebbéli várakozásaink legfeljebb felibe-harmadába teljesülnek; a nézőpont stimmel, a töltelék kevés. Most sem lehet sokat röhögni, keveset lehet inkább.

Magam is megijedek a felismeréstől: simán el bírom mesélni Jancsó új filmjének sztoriját. Egyáltalán, hogy jön ahhoz, hogy sztorija legyen? Hát ezt érdemeljük?

Az elfásultságukon, unalmukon magukat csak hellyel-közzel túltenni tudó hősök szert tesznek egy időgépre, molto csinos időgépre (tervezte: Haraszti István), s uccu neki, meg sem állnak 1526-ig, hogy Mohácsnál eligazítsák azt a dolgot a törökkel, ahogy kell, Kalasnyikovok szavára. Ott persze, akár Lajosunk a maga idejiben, elügyetlenkedik a dolgot, s minden marad a régiben. De micsoda különbség van e két elszúrás között! Míg a Lajos egy kiadósabb dugás miatt nem sietett csatát nyerni, addig korunk kiküldött hősei csak úgy elmarháskodják a nagy lehetőséget, fádul. Nagy utazásuknak maximum Fekete Pákót köszönheti a hon. 't ott szedik össze, és kitart a néptánccsoport fináléjáig. Ami azt illeti, láttunk már merészebb, szórakoztatóbb mesét is, de nekünk nyilván semmi se jó, legutóbb az foglalkoztatott, hogy lehet-e úgy filmet csinálni, hogy a kiválasztott jófejnek csak annyi utasítást adunk, hogy csináld azt, amit szoktál? Akkor úgy tűnt, nem lehet. Most meg szívjuk a fogunkat, a Mohácsi vész végig olyan, mintha az improvizáció szigorúan embargós lenne. Ha tévedünk, még kínosabb a helyzet. Tessék visszafáradni a történettelenbe, vissza a tézisekhez, vissza a képuralomba! Legközelebb nincs bocsánat!

Ezzel együtt semmi vész Mohácson, a darab üdítően rövid, sok a zene, meg is járja, van tánc, helyesek a csajok, az egyik férfiszereplő néha tiszta Lugosi Béla... tök olyan az egész, akár egy kései Jancsó-film. Majdnem olyan.

- ts -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.