Film: Szavakon lovagolunk (Eric Rohmer: Párizsi randevúk)

  • D. A.
  • 1996. november 7.

Zene

Semmiség az egész, szóra is alig érdemes. Néhány apró történet: Rohmer következetes, mint mindig. Úgy látszik, csak sorozatokat képes kieszelni. Az Erkölcsös mesék és a Komédiák és közmondások után itt a következő: egy háromrészes kisfilmsor. Anekdotagyűjtemény, mint az előzők. Történetkék, melyekben nem a csattanó az érdekes, és nincs tanulságuk. Viszont tele vannak részletekkel, apró, lényegtelennek tűnő dolgokkal. És elsősorban és legtermészetesebben beszéddel.

Semmiség az egész, szóra is alig érdemes. Néhány apró történet: Rohmer következetes, mint mindig. Úgy látszik, csak sorozatokat képes kieszelni. Az Erkölcsös mesék és a Komédiák és közmondások után itt a következő: egy háromrészes kisfilmsor. Anekdotagyűjtemény, mint az előzők. Történetkék, melyekben nem a csattanó az érdekes, és nincs tanulságuk. Viszont tele vannak részletekkel, apró, lényegtelennek tűnő dolgokkal. És elsősorban és legtermészetesebben beszéddel.

Meg ne feledkezzünk róla: szó által teremtett világban élünk. Bár mostanában körülöttünk minden a kép diadalát zengi (pardon: mutatja), azért jó, ha néha eszünkbe jut: a szó, a szöveg teremteni képes. Nagyjából mindent. Még képeket is, képi hangulatot, filmet. A Rohmer-mozikban a sűrű szövegszövet formálódik látvánnyá. Az információból lesz esztétikum ahelyett, hogy a magunk megszokott módján a látványt alakíthatnánk intellektuálisan megragadhatóvá. Legyenek filmszerűek azok, akik nagy pénzen ufókat kapnak a publikumnak lencsevégre! Itt végre másról van szó, szó, szó.

A Párizsi randevúkban - éppen ahogy bármelyik tetszőlegesen kiválasztott Rohmer-filmben - végeláthatatlanul beszélnek. Mindenki frappánsan, világosan, pontosan fejti ki gondolatait, fontos, szép dolgokat mond. Sőt: nem hiszem, hogy létezne más rendező, aki egy nyomorult sort sem juttat mellékszereplőinek. Alig vannak egypáran a vásznon. Senki nem köszön oda a postásnak, hiányzik a hangulatfestő mellékszál a szomszéd beteg gyerekéről. Kizárólag a főhősöket látjuk. És ami a lényeg: hallgatjuk.

Mindezek alapján azt hihetnénk, ők majd fontosakat mondanak. Ám a korábbi ciklusok bölcselkedő dialógusai ezúttal hiányoznak. Vagy másképpen rugaszkodva neki: amit mondanak, fontos, de nem úgy. A szavak nem szállnak el, de csak átalakulva maradnak meg. Képként, hangulatként.

Az sem igaz, hogy Rohmer csupán a véletlennek épphogy segítve, kandikamerázva lesne el helyzeteket. Nem olyan ártatlan ő, mint mutatja magát. Nem csak kíváncsi, mediterrán szemlélődés ez. A szöveg talán rögtönzött, de a mennyisége nem. A megállíthatatlan szófolyam inkább a stilizálás egy formája lehet. Ennek segítségével emelődünk el észrevétlenül a mindennapokból.

Párizs jelen van; most mindenütt ott lehetünk, ahova el szeretnénk menni, hétköznapi természetességgel metrózhatunk az Eiffel-torony közelében, üldögélhetünk igazi montmartre-i kávéházban, sétálhatunk parkokban, Szajna-parton és sikátorokban. Miénk lesz a város, ahol a lányok mind szépek, vidáman mosolyognak és kicsit hasonlítanak egymásra. Derű van sok ebben a filmben, ha szabad ezt mondani egy filozófusi hajlandóságáról közismert, tisztességben megőszült, köztiszteletben álló rendező művére. A pillanatok örömét érhetjük tetten itt, amit okozhat az elröppenő idő megragadása, de egy kartonszoknya alól kivillanó formás női térd is.

Férfiak és nők, szerelemben és bánatban: ám mégsem kapcsolataikról tudhatunk meg olyasmit, amit rejtegettek volna. Csalók, de nem hazugok. Nincs titkuk egymás előtt. Előttünk sincs. Így aztán könnyen gyanakodhatunk: ha a kimondott dolgokban ekkora a nyíltság, akkor máshol lehet a rejtély. Ezúttal nem az emberek, nem is a viszonyaik a főszereplők. Hanem a véletlen, amely összehozza, aztán szétválasztja őket; a szerencsés találkozások és a szükségszerű búcsúk.

Áll a kedves, csámpás festőfiú üres műtermében, már este van. Az egyik lány elment, a másik el sem jött. "Hát ez a nap sem telt el feleslegesen" - mondja. Okos fejével biccent, derűs és fest tovább. Képeket, melyeket majd hosszan, terjengősen elmagyarázhat.

D. A.

Les rendez-vous de Paris, 1994. Írta és rendezte: Eric Rohmer; fényképezte: Diane Baratier; vágó: Mary Stephen; zene: Sébastien Erms; szereplők: Clara Bellar, Antoine Basler, Mathias Mégard, Judith Chancel, Malcolm Conrath, Cécile Pare`s, Olivier Poujol, Aurore Rauscher. Bemutatja a Budapest Film.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.