Film: Tommy Lee újra hajt (Kettős kockázat)

  • 2000. március 16.

Zene

Mi Ashley Judd bűne? Már hónapok óta foglalkoztatott a kérdés, vajon mi lehet. Távolról se gondoljanak valami lila (na jó, kék - kékharisnyás, kékrókás) merengésre, mint mikor azon réved el a magamfajta, hogy járt-e Cecil a Török utcában vagy ehhez fogható örök talányok, most tényleg, hány thébai hazudozik, effélék. Nagyon is földhözragadt ügymenet vezetett, Eurosport-pólót szerettem volna, hogy az élet nyertesei közé soroljam magamat, de különben is: szerintem jól állna. Lenyomták a Double Jeopardy című film előzetesét, aztán néhány, zömükben nem kimondottan alpesi országból szalasztott mű-lesikló a nyakát szegte (crashing out -id. Nick Fellows), aztán nekünk szegezték a már említett kérdést. És ez így ment heteken át. Mire Hermann Maier lécén révbe siklott, a permanens nyomasztás is véget ért. De engem nem hagyott nyugodni a kérdés, mibe keveredhetett az a szegény Ashley?

Mi Ashley Judd bűne? Már hónapok óta foglalkoztatott a kérdés, vajon mi lehet. Távolról se gondoljanak valami lila (na jó, kék - kékharisnyás, kékrókás) merengésre, mint mikor azon réved el a magamfajta, hogy járt-e Cecil a Török utcában vagy ehhez fogható örök talányok, most tényleg, hány thébai hazudozik, effélék. Nagyon is földhözragadt ügymenet vezetett, Eurosport-pólót szerettem volna, hogy az élet nyertesei közé soroljam magamat, de különben is: szerintem jól állna. Lenyomták a Double Jeopardy című film előzetesét, aztán néhány, zömükben nem kimondottan alpesi országból szalasztott mű-lesikló a nyakát szegte (crashing out -id. Nick Fellows), aztán nekünk szegezték a már említett kérdést. És ez így ment heteken át. Mire Hermann Maier lécén révbe siklott, a permanens nyomasztás is véget ért. De engem nem hagyott nyugodni a kérdés, mibe keveredhetett az a szegény Ashley?

Felkészültebb olvasó persze úgy vélheti, merőben akadémikus problémán gyötörtem magam, lévén alanyi jogon aligha hajthatnék a feliratos trikóra. Van viszont egy lengyel haverom (mert csak ők meg a közös piaciak telefonálhatnak a nyeremény reményében), vele le volt pacsizva emailen, hogy én fejtek, ő telefonál, aztán risztelünk. Nagy ívű terveink sajna füstbe mentek. A honi filmforgalmazás bár gyors volt, mint a Körös expressz, de nem eléggé. A mozi most jött, az alpesi szezon a héten Bormióban véget ér, az új kérdés már az, hogy Michaelt milyen családi kapcsolat fűzi Ralf Schumacherhez (a nénikéje alighanem, a trikónak már úgyis lőttek), én meg amúgy is tévúton jártam.

Azt hittem ugyanis, hogy a Double Jeopardy afféle kétfejű fenevad, mondjuk a macskafélék törzséből, s így a csinos Judd talán állatkínzott egy hozzáillő bunda reményében, vagy csak szelíden vadorzott, de nem. A Double Jeopardy ugyanis az az amerikai filmekben szinte mindennap használatos jogi formula, mely szerint valakit ugyanazon bűncselekmény elkövetéséért eljárás alá vonni másodszor már nem lehet. (Mellesleg épp a napokban ugyanez, mármint a D. J., a Barátok köztben is megjelent. Rohanunk Amerikába, pupákok!)

De mi az a bűn, amivel Ashley J.-t vegzálni már nem lehet, engem meg nem érdemes? Férjének likvidálása, miért aztán T. L. Jonesszal vad kergetőzése csapnak. Emlékeznek az Üldözés című filmre? Tommy L. J. ott a feleségének leölésével vádolt Harrry Fordot hajtja ezerrel, nagy siker volt, folytatás és kvázifolytatás követte. Most viszont megcsavarták a régi sztorit, de piszkosul. A feleségére kezet emelő férj helyére férjét vélhetően kifiléző asszonka került, csak T. Lee J. a konstans, hozza is séróból. Amúgy a mozival semmi gáz, buta és szép külsőkben forgott, középső szakasza, a voltaképpeni versenyfutás olyan gyors, ahogy az elő van írva. Ráadásul észlelhető, vagy kis jóindulattal belelátható egyfajta decens távolságtartás a sztoritól, mely a rendező és Tom működését egyként jellemzi. Úgyhogy klassz kis darab.

E műelemzés méltó helye viszont a Késmánia című, általunk nagy becsben tartott szaklapban lenne, lévén, hogy ebben a moziban egy igazán nagyszerű Opinel is játszik. Nem nevezik nevén, de megmutatják. Értők értékelni fogják.

-ts eurosportvarázs -

Double Jeopardy, színes, szélesvásznú, feliratos, amerikai, 1999, 112 perc; rendezte: Bruce Bereshford; fényképezte: Peter James; szereplők: Tommy Lee Jones, Ashley Judd, Roma Maffia, Annabeth Gish; a UIP-Duna Film mozija

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.