Film: Tommy Lee újra hajt (Kettős kockázat)

  • 2000. március 16.

Zene

Mi Ashley Judd bűne? Már hónapok óta foglalkoztatott a kérdés, vajon mi lehet. Távolról se gondoljanak valami lila (na jó, kék - kékharisnyás, kékrókás) merengésre, mint mikor azon réved el a magamfajta, hogy járt-e Cecil a Török utcában vagy ehhez fogható örök talányok, most tényleg, hány thébai hazudozik, effélék. Nagyon is földhözragadt ügymenet vezetett, Eurosport-pólót szerettem volna, hogy az élet nyertesei közé soroljam magamat, de különben is: szerintem jól állna. Lenyomták a Double Jeopardy című film előzetesét, aztán néhány, zömükben nem kimondottan alpesi országból szalasztott mű-lesikló a nyakát szegte (crashing out -id. Nick Fellows), aztán nekünk szegezték a már említett kérdést. És ez így ment heteken át. Mire Hermann Maier lécén révbe siklott, a permanens nyomasztás is véget ért. De engem nem hagyott nyugodni a kérdés, mibe keveredhetett az a szegény Ashley?

Mi Ashley Judd bűne? Már hónapok óta foglalkoztatott a kérdés, vajon mi lehet. Távolról se gondoljanak valami lila (na jó, kék - kékharisnyás, kékrókás) merengésre, mint mikor azon réved el a magamfajta, hogy járt-e Cecil a Török utcában vagy ehhez fogható örök talányok, most tényleg, hány thébai hazudozik, effélék. Nagyon is földhözragadt ügymenet vezetett, Eurosport-pólót szerettem volna, hogy az élet nyertesei közé soroljam magamat, de különben is: szerintem jól állna. Lenyomták a Double Jeopardy című film előzetesét, aztán néhány, zömükben nem kimondottan alpesi országból szalasztott mű-lesikló a nyakát szegte (crashing out -id. Nick Fellows), aztán nekünk szegezték a már említett kérdést. És ez így ment heteken át. Mire Hermann Maier lécén révbe siklott, a permanens nyomasztás is véget ért. De engem nem hagyott nyugodni a kérdés, mibe keveredhetett az a szegény Ashley?

Felkészültebb olvasó persze úgy vélheti, merőben akadémikus problémán gyötörtem magam, lévén alanyi jogon aligha hajthatnék a feliratos trikóra. Van viszont egy lengyel haverom (mert csak ők meg a közös piaciak telefonálhatnak a nyeremény reményében), vele le volt pacsizva emailen, hogy én fejtek, ő telefonál, aztán risztelünk. Nagy ívű terveink sajna füstbe mentek. A honi filmforgalmazás bár gyors volt, mint a Körös expressz, de nem eléggé. A mozi most jött, az alpesi szezon a héten Bormióban véget ér, az új kérdés már az, hogy Michaelt milyen családi kapcsolat fűzi Ralf Schumacherhez (a nénikéje alighanem, a trikónak már úgyis lőttek), én meg amúgy is tévúton jártam.

Azt hittem ugyanis, hogy a Double Jeopardy afféle kétfejű fenevad, mondjuk a macskafélék törzséből, s így a csinos Judd talán állatkínzott egy hozzáillő bunda reményében, vagy csak szelíden vadorzott, de nem. A Double Jeopardy ugyanis az az amerikai filmekben szinte mindennap használatos jogi formula, mely szerint valakit ugyanazon bűncselekmény elkövetéséért eljárás alá vonni másodszor már nem lehet. (Mellesleg épp a napokban ugyanez, mármint a D. J., a Barátok köztben is megjelent. Rohanunk Amerikába, pupákok!)

De mi az a bűn, amivel Ashley J.-t vegzálni már nem lehet, engem meg nem érdemes? Férjének likvidálása, miért aztán T. L. Jonesszal vad kergetőzése csapnak. Emlékeznek az Üldözés című filmre? Tommy L. J. ott a feleségének leölésével vádolt Harrry Fordot hajtja ezerrel, nagy siker volt, folytatás és kvázifolytatás követte. Most viszont megcsavarták a régi sztorit, de piszkosul. A feleségére kezet emelő férj helyére férjét vélhetően kifiléző asszonka került, csak T. Lee J. a konstans, hozza is séróból. Amúgy a mozival semmi gáz, buta és szép külsőkben forgott, középső szakasza, a voltaképpeni versenyfutás olyan gyors, ahogy az elő van írva. Ráadásul észlelhető, vagy kis jóindulattal belelátható egyfajta decens távolságtartás a sztoritól, mely a rendező és Tom működését egyként jellemzi. Úgyhogy klassz kis darab.

E műelemzés méltó helye viszont a Késmánia című, általunk nagy becsben tartott szaklapban lenne, lévén, hogy ebben a moziban egy igazán nagyszerű Opinel is játszik. Nem nevezik nevén, de megmutatják. Értők értékelni fogják.

-ts eurosportvarázs -

Double Jeopardy, színes, szélesvásznú, feliratos, amerikai, 1999, 112 perc; rendezte: Bruce Bereshford; fényképezte: Peter James; szereplők: Tommy Lee Jones, Ashley Judd, Roma Maffia, Annabeth Gish; a UIP-Duna Film mozija

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.