Szigorúan globál (Youssou N´Dour: Joko)

  • 2000. március 16.

Zene

A Pepsi Sziget 2000 azt gondolta, Youssou N´Dournak ott a helye az idén debütáló világzenei nagyszínpad sztárjainak sorában. Új albumát turné követi a nyáron, és a gázsi sem volt vitás, Youssou menedzsmentje mégis megfúrta e fellépést: azt tartotta, hogy inkább a nemzetközi popsztárok porondján kell(ene) megjelennie, nem pedig egy műfaji "gettóban". Hogy Youssou N´Dour és a menedzsmentje ugyanúgy gondolkodik, az persze nem állítható. Ronda terep, csupa rög a showbusiness. Ez a Joko album például több mint egy évet várt, hogy a szerződése zöld utat kapjon. De azért a mestert sem féltem.
A Pepsi Sziget 2000 azt gondolta, Youssou N´Dournak ott a helye az idén debütáló világzenei nagyszínpad sztárjainak sorában. Új albumát turné követi a nyáron, és a gázsi sem volt vitás, Youssou menedzsmentje mégis megfúrta e fellépést: azt tartotta, hogy inkább a nemzetközi popsztárok porondján kell(ene) megjelennie, nem pedig egy műfaji "gettóban". Hogy Youssou N´Dour és a menedzsmentje ugyanúgy gondolkodik, az persze nem állítható. Ronda terep, csupa rög a showbusiness. Ez a Joko album például több mint egy évet várt, hogy a szerződése zöld utat kapjon. De azért a mestert sem féltem.

Még nem játszott angol nyelvterületen, Európában még ismeretlenek voltak a felvételei, amikor (1983-ban) azt mondta: épp oly népszerű szeretne lenni, mint Elton John. Persze rögtön hozzáfűzte, korántsem a pénzről beszél: "Játszhatnék reggae-t, és sokat kereshetnék vele, de a reggae Jamaicáé. Szenegálé a mbalax, és mi csak ilyen autentikus afrikai zenét akarunk exportálni. Mást nem játszunk. A zenei világ eddig Amerikára és Európára koncentrált, hát mi most azt szeretnénk, ha Afrikára figyelne ezután." Világos beszéd, és hitele is van: többé-kevésbé.

*

Youssou N´Dour 1959-ben született Dakarban, anyai ágon népszerű énekes griot családban. Tizennégy évesen tűnt fel egy rádiós tehetségkutató versenyen, akkor már két éve rendszeresen fellépett a Sine Dramatic csoporttal. 1974-ben a Super Diamono együtteshez csatlakozott, amely a korhangulatnak megfelelően spanyol szövegű rumbát játszott. A fentebb említett mbalaxra, a "kóser" szenegáli tánczenére még várnia kellett két-három évet.

Ennek a stílusnak Youssou a Star Bandben taposta az útját, és a kubai tánczenékhez képest az volt a nóvuma, hogy a tradicionális sabar-, bugarabu- és tamadobok komplex ritmusára épült, a billentyűsöket, gitárosokat a fúvósok elé tolta, s míg több befolyást engedett a dzsesszes, soulos felhangoknak, a helyi, városi ifjúságot érintő témákról szólt, woloful. Emigráció, urbanizáció, apartheid, női jogok, griot-ügyek, történelmi alakok. A mbalaxot így a magukénak tekinthették a nyugati képzésben részesülő "yuppie"-k és az iszlámhoz kötődő tradicionálisok is - a globálból éppúgy kivette a részét, mint a szenegáli autentikából. A Star Bandből ´79-ben Etoile de Dakar lett, abból pedig két év múltán Super Etoile de Dakar, már Youssou vezetésével. Nagyjából akkorra rendeződött a ma is érvényes felállás, benne Assane Thiam (tama), Habib Faye (basszus), Jimmy Mbaye és Pape Oumar Ngom (gitár); ami ugyan nem jelenti azt, hogy Youssou lemezről lemezre ragaszkodott is hozzájuk.

Abban, hogy Youssou N´Dour az első afrikai világsztár lett, jelentős szerepe van Peter Gabriel (So) és Paul Simon (Graceland) albumain való megjelenésének. 1988 őszén a Human Rights Now turné Sting, Tracy Chapman, Bruce Springsteen és Peter Gabriel társaságában hozta a Népstadionba; majd az ezt követő hat évben öt nagylemeze jelent meg a világpiacon. Ezeket jobbára aszerint ítélte meg a kritika, hogy mennyire távolodtak el Youssou szenegáli kazettáitól - a The Liont történetesen lehúzta, az azt követő Setet díjazta - ami arra ösztönözte Youssout, hogy inkább hazai pályán, a saját csapatával dolgozzon. Bár továbbra is fenntartotta: az úgy van rendjén, ha a helyi piacra szánt kazetták és a nemzetközi terjesztésű CD-k más és más vonásúak.

*

A Joko megjelenése előtt az egyik kérdés az volt, hogy tud-e majd olyan csodát, mint a Neneh Cherry-s 7 Seconds, amelyből eladtak kétmillió darabot, mégis ragyogó. A másik pedig az, hogy Youssou saját dolgaira hatással lesz-e, hogy producerként, dakari klub-, stúdió- és kiadótulajdonosként olyan előadókat futtat, akik a gyökereikben kapaszkodnak, mélyen.

Az első kérdésre majdnem a válaszom. A Peter Gabriellel énekelt This Dream erényei a 7 Seconds rokonságából valók, s az év befutó afropop slágerének tippelhető (amúgy öt évvel ezelőtt Sama Guent Guii címmel tök akusztikusan felvette már a Yandé Codou Sénével megosztott Gainde - Voices From The Heart Of Africa című lemezen). Neneh Cherrytől ugyanakkor egy hangot sem hallhatunk, s ez végül is meglepő: együtt éltek, együtt kezdtek dolgozni az albumon.

A második kérdésre: határozottabb nem. Ezeket a dalokat Youssou utazásainak élményei inspirálták Afrikában, Spanyolországban, Angliában s az Egyesült Államokban, s noha a szövegei és a dobok hazahúzzák, a melódiák éreztetik: messzire szakadt. Nemcsak a mbalax hiánya tűnik ki, de mintha mértéktartóbban bánna a tűzzel, a lázzal is. Időzhetünk Stinggel, Peter Gabriellel és Wyclef Jeannel, és akadhatnak a This Dream mellett kellemes perceink (Wiri-Wiri, She Doesn´t Need To Fall), de hogy így festene "az utca szelleme egy modern Afrikában", abban nem szívesen értenék egyet Youssouval. Fájdalom, inkább a menedzsmentjének hiszek: ez a produkció valóban a nemzetközi popsztárok porondjára való.

Marton László Távolodó

Sony, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.