Szigorúan globál (Youssou N´Dour: Joko)

  • 2000.03.16 00:00

Zene

A Pepsi Sziget 2000 azt gondolta, Youssou N´Dournak ott a helye az idén debütáló világzenei nagyszínpad sztárjainak sorában. Új albumát turné követi a nyáron, és a gázsi sem volt vitás, Youssou menedzsmentje mégis megfúrta e fellépést: azt tartotta, hogy inkább a nemzetközi popsztárok porondján kell(ene) megjelennie, nem pedig egy műfaji "gettóban". Hogy Youssou N´Dour és a menedzsmentje ugyanúgy gondolkodik, az persze nem állítható. Ronda terep, csupa rög a showbusiness. Ez a Joko album például több mint egy évet várt, hogy a szerződése zöld utat kapjon. De azért a mestert sem féltem.
A Pepsi Sziget 2000 azt gondolta, Youssou N´Dournak ott a helye az idén debütáló világzenei nagyszínpad sztárjainak sorában. Új albumát turné követi a nyáron, és a gázsi sem volt vitás, Youssou menedzsmentje mégis megfúrta e fellépést: azt tartotta, hogy inkább a nemzetközi popsztárok porondján kell(ene) megjelennie, nem pedig egy műfaji "gettóban". Hogy Youssou N´Dour és a menedzsmentje ugyanúgy gondolkodik, az persze nem állítható. Ronda terep, csupa rög a showbusiness. Ez a Joko album például több mint egy évet várt, hogy a szerződése zöld utat kapjon. De azért a mestert sem féltem.

Még nem játszott angol nyelvterületen, Európában még ismeretlenek voltak a felvételei, amikor (1983-ban) azt mondta: épp oly népszerű szeretne lenni, mint Elton John. Persze rögtön hozzáfűzte, korántsem a pénzről beszél: "Játszhatnék reggae-t, és sokat kereshetnék vele, de a reggae Jamaicáé. Szenegálé a mbalax, és mi csak ilyen autentikus afrikai zenét akarunk exportálni. Mást nem játszunk. A zenei világ eddig Amerikára és Európára koncentrált, hát mi most azt szeretnénk, ha Afrikára figyelne ezután." Világos beszéd, és hitele is van: többé-kevésbé.

*

Youssou N´Dour 1959-ben született Dakarban, anyai ágon népszerű énekes griot családban. Tizennégy évesen tűnt fel egy rádiós tehetségkutató versenyen, akkor már két éve rendszeresen fellépett a Sine Dramatic csoporttal. 1974-ben a Super Diamono együtteshez csatlakozott, amely a korhangulatnak megfelelően spanyol szövegű rumbát játszott. A fentebb említett mbalaxra, a "kóser" szenegáli tánczenére még várnia kellett két-három évet.

Ennek a stílusnak Youssou a Star Bandben taposta az útját, és a kubai tánczenékhez képest az volt a nóvuma, hogy a tradicionális sabar-, bugarabu- és tamadobok komplex ritmusára épült, a billentyűsöket, gitárosokat a fúvósok elé tolta, s míg több befolyást engedett a dzsesszes, soulos felhangoknak, a helyi, városi ifjúságot érintő témákról szólt, woloful. Emigráció, urbanizáció, apartheid, női jogok, griot-ügyek, történelmi alakok. A mbalaxot így a magukénak tekinthették a nyugati képzésben részesülő "yuppie"-k és az iszlámhoz kötődő tradicionálisok is - a globálból éppúgy kivette a részét, mint a szenegáli autentikából. A Star Bandből ´79-ben Etoile de Dakar lett, abból pedig két év múltán Super Etoile de Dakar, már Youssou vezetésével. Nagyjából akkorra rendeződött a ma is érvényes felállás, benne Assane Thiam (tama), Habib Faye (basszus), Jimmy Mbaye és Pape Oumar Ngom (gitár); ami ugyan nem jelenti azt, hogy Youssou lemezről lemezre ragaszkodott is hozzájuk.

Abban, hogy Youssou N´Dour az első afrikai világsztár lett, jelentős szerepe van Peter Gabriel (So) és Paul Simon (Graceland) albumain való megjelenésének. 1988 őszén a Human Rights Now turné Sting, Tracy Chapman, Bruce Springsteen és Peter Gabriel társaságában hozta a Népstadionba; majd az ezt követő hat évben öt nagylemeze jelent meg a világpiacon. Ezeket jobbára aszerint ítélte meg a kritika, hogy mennyire távolodtak el Youssou szenegáli kazettáitól - a The Liont történetesen lehúzta, az azt követő Setet díjazta - ami arra ösztönözte Youssout, hogy inkább hazai pályán, a saját csapatával dolgozzon. Bár továbbra is fenntartotta: az úgy van rendjén, ha a helyi piacra szánt kazetták és a nemzetközi terjesztésű CD-k más és más vonásúak.

*

A Joko megjelenése előtt az egyik kérdés az volt, hogy tud-e majd olyan csodát, mint a Neneh Cherry-s 7 Seconds, amelyből eladtak kétmillió darabot, mégis ragyogó. A másik pedig az, hogy Youssou saját dolgaira hatással lesz-e, hogy producerként, dakari klub-, stúdió- és kiadótulajdonosként olyan előadókat futtat, akik a gyökereikben kapaszkodnak, mélyen.

Az első kérdésre majdnem a válaszom. A Peter Gabriellel énekelt This Dream erényei a 7 Seconds rokonságából valók, s az év befutó afropop slágerének tippelhető (amúgy öt évvel ezelőtt Sama Guent Guii címmel tök akusztikusan felvette már a Yandé Codou Sénével megosztott Gainde - Voices From The Heart Of Africa című lemezen). Neneh Cherrytől ugyanakkor egy hangot sem hallhatunk, s ez végül is meglepő: együtt éltek, együtt kezdtek dolgozni az albumon.

A második kérdésre: határozottabb nem. Ezeket a dalokat Youssou utazásainak élményei inspirálták Afrikában, Spanyolországban, Angliában s az Egyesült Államokban, s noha a szövegei és a dobok hazahúzzák, a melódiák éreztetik: messzire szakadt. Nemcsak a mbalax hiánya tűnik ki, de mintha mértéktartóbban bánna a tűzzel, a lázzal is. Időzhetünk Stinggel, Peter Gabriellel és Wyclef Jeannel, és akadhatnak a This Dream mellett kellemes perceink (Wiri-Wiri, She Doesn´t Need To Fall), de hogy így festene "az utca szelleme egy modern Afrikában", abban nem szívesen értenék egyet Youssouval. Fájdalom, inkább a menedzsmentjének hiszek: ez a produkció valóban a nemzetközi popsztárok porondjára való.

Marton László Távolodó

Sony, 2000

Neked ajánljuk

Elveszve az éjszakában

  • Bacsadi Zsófia

Igen szerencsétlenül végződik egy kis színházi társulat éjszakája, amikor a takarítónő hamarabb hazamegy, és magával viszi az öltöző kulcsát.

Tuti Tati

Hatalmas a tülekedés Wes Anderson új filmjében, a korábbiaknál is nagyobb, pedig már A Grand Budapest Hotelben is annyi volt a sztár, a szín, a szimmetria – ó, az a híres andersoni szimmetria és keretezés! –, hogy alig látszott ki a sztori.

Elég ez?

  • Puskás Panni

A Kabarét az 1976-os magyar bemutatója (Ódry Színpad) óta közel negyvenszer mutatták be a hazai színházak. És vannak rendezők, ilyen az ősbemutatót jegyző Szinetár Miklós, de Alföldi Róbert és Bozsik Yvette is, akiket az anyag nem hagy nyugodni, és többször is színpadra állítják.

Újrarendezés

  • Erdei Krisztina

Az idei Fotóhónapról néhány hete még alig volt elérhető információ. A kivételt épp a ki­emelt eseményről, a kanadai Margaret Watkins kiállításáról szóló hír jelentette.

Hamis minden ízében

  • A szerk.

Október 23-án elfogtunk egy marslakót, körbeálltuk, és megkérdeztük tőle, mi jó honfiak: no, szemüveges barátunk (kicsinyded, szemüveges ürge volt, mondhatni nyüzüge), mit ünneplünk mi itt ma ilyen nagy sokadalomban?

0:1

  • A szerk.

Múlt pénteken a Kúria elkaszálta a kormány legújabb propagandamutatványának, a „gyermekvédelmi népszavazásnak” az egyik kérdését, azt, amelyik arról kérdezte volna az ország polgárait, támogatják-e, hogy „kiskorú gyermekek számára is elérhetőek legyenek nem­átalakító kezelések”.

Sokan, mégis kevesen

  • Lannert Judit

A két pedagógus-szakszervezet négy pontban foglalta össze a napokban legfőbb követeléseit, ezek közt szerepel a pedagógusok bérének emelése és a munkaterheinek csökkentése is.

Postatiszta nemzeti vagyon

Pár hete derült ki, hogy az állam 42 milliárd forintért vette át a Bélyegmúzeumot a Magyar Postától. Arról nem esett szó, hogy miért ennyiért és miért most, de arról sem, hogy a valóságban mi is az a Bélyegmúzeum, és milyen értéket képvisel.

„Az államnak van életvédelmi kötelezettsége”

  • Bányai György
Vajon bíróság elé citálható-e az állam akkor, ha nem tesz semmit a járvány megfékezése érdekében? Vagy ha épp túlzott agilisságával, lezárásaival és tiltásaival okoz elkerülhető károkat? És ki lehet a felperes? Maga az állampolgár? Vagy egy másik állam?

Lépegetve, lopakodva

  • Molnár Róbert

Szlovákia csendben elviselte, hogy hosszú éveken át támogatások érkezzenek Magyarországról az országba különféle csatornákon, ám a magyar állam nagyszabású termőföldvásárlási terveit már nem hagyták szó nélkül.

„Véletlenül rátalálnak”

Operatőrből lett filmrendező, de amikor elhagyta Ceaușescu Romániáját, mindent újra kellett kezdenie. Ausztráliába települve oktatóként folytatta, most pedig új filmmel jelentkezett: az Éjjeli őrjáratot a héten mutatják be a mozik.