Lemez

Flame

  • - kling -
  • 2018. május 5.

Zene

A magyar származású holland hegedűművészt, Gwendo­lyn Masint többször hallottam már koncerten. Ritka élmény, amikor a lemez ilyen szuggesztíven képes felidézni az előadó fizikai jelenlétét. Miközben legújabb, Flame című korongját hallgatom, játéka 3D-s hologramként vetíti elém őt magát és szenvedélyes, szélben hajlongó famozdulatait. Zsigerből tör fel belőle minden hang. Őrá mondják, hogy musician animal. Amit pedig a firenzei mester, Lorenzo Carcassi 1761-ben épített hegedűjéből felszabadít, az maga a nyers természeti erő.
A tűz kettős természetét testesítik meg a darabok, legalábbis Masin értelmezésében, melyek hol szenvedélyesen felégetik, hol csak szelíden bevilágítják komfortzónánk holt tereit. De bármilyen hőfokon is égjen, Masin nem esztétizál. A lemez nyitódarabjában, Debussy g-moll hegedűszonátájában a vonót Kill Bill szamurájkardjaként forgatja. Merész glissandók sikoltanak az élén, néha hallani, ahogy húsba vág vele, hogy aztán szelíd brutalitása felolvadjon a materiális valóságon már-már gúnyolódó üveghangokban. Masin nagyon magasra teszi a lécet Debussy utolsó művével, de a műsort a későbbi darabokban is képes ennek hőfokához igazítani, legyen szó átiratról vagy eredetileg is hegedű és zongora duettjére írott műről. Legnagyobb bravúrja, hogy játékával képes feloldani a hegedű hangszer mivoltát. De még ennél is tovább megy. Olyan szinten hozza közös nevezőre Debussy, Szymanowski, Messiaen, Stravinsky, Ravel zenéjét, mintha a lemez teljes anyagát egyetlen komponista jegyezné.

Masin magas hevületű zenélésének hűvös ellenpontja a zongorista, Simon Bucher minimalista, fekete-fehér játéka. Garantált katarzis, csak­is haladóknak.

Orchid Classics, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.