Koncert

Florence and the Machine

Zene

Tíz éve jelent meg első lemezük, a Lungs, nálunk 2015-ben léptek fel először, ugyancsak a Szigeten. Akkor sem okoztak csalódást, de ez az idei koncert még annál is erősebb katarzist váltott ki. Florence Welch már az első számnál olyan bensőséges hangulatot tudott teremteni, ami már-már felfoghatatlan egy ekkora közönség előtt; mintha lelassult volna az élet a nagyszínpad előtt. Áttetsző fátyolruhájában olyan volt, mint egy kísértet, de nem volt rémisztő, inkább túlvilági tündérnek mondhatnánk.

Nem bántuk azt sem, hogy eleinte csak énekelte egymás után a számait, hogy a közönséghez nem volt egy jó szava, de később, amikor mégis beszélni kezdett, az megint csak maga volt a csoda. Úgy szólt az előtte álló többezres tömeghez, mintha tizenöten hallgatnák egy félreeső, sejtelmesen megvilágított bárban.

Florence inkább a High as Hope című új lemez és a 2015-ös How Big, How Blue, How Beautiful dalait favorizálta, ezért kicsit hiányoltuk a régebbi dolgokat, de lényegében ez lehetett az egyetlen problémánk, legalábbis, ami őt illeti. Sokkal nagyobb baj volt, hogy – miként két évvel ezelőtt, PJ Harvey fellépésén – a Sziget nagyszínpada most sem volt felkészülve az efféle intim szeánszra. Zavaró volt a környező bárokból kiszűrődő gépzene basszusa, de a fejünk felett zümmögő drón is, mivel néha annyira csendes volt ez a koncert, hogy még azt is meg lehetett hallani.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 12.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?