mi a kotta?

Operapapa

  • mi a kotta
  • 2019. szeptember 22.

Zene

„Hatalmas termet, mackós járás, kisfiúsan gömbölyded arcát hullámos fekete haj keretezi, szája nevetésre áll. Nyakában aranyláncon függő érem Verdi arcmásával. Legkedvesebb zeneszerzőjét »az opera papájának« nevezi, és soha meg nem válik az amulettől. Barcelonában született, Mexikóban nevelkedett, szülei azóta is ott lépnek föl. Anyja operettprimadonna, ma is a Csárdáskirálynő Sylviája a legsikeresebb szerepe. Apja is énekes és rendező.” Így mutatta be 1973-ban az első magyarországi fellépésére érkezett ifjú Plácido Domingót a Film Színház Muzsika olvasóinak a korabeli kulturális újságírás egyik ásza, Gách Marianne: érzékletesen, éppen csak egy kis tárgyi tévedéssel (hiszen a tenor szülővárosa nem Barcelona, hanem Madrid). Az akkor Cavaradossi szerepében fergeteges sikert arató Domingo a jeles újság­írónő kérdésére a messze jövendővel kapcsolatban is nyilatkozott, ilyesformán vélekedve karrierje majdani lezárásáról: „…az énekesi pálya rövid, és én később is a zenének akarom szentelni éle­temet. Elhatározott szándékom, hogy amikor eljutok a csúcsra, énekesi képességeim-lehetőségeim teljességére, akkor visszavonulok. Nem várom meg a hanyatlás éveit, nehogy a közönség jó emlékeit elhomályosítsam.”

Nos, az a messze jövendő bizony már régen elérkezett, mindazonáltal az immár 78 esztendős Domingo, aki időközben maga vált az opera papájává (sajnos? hál’ istennek?), még mindig aktív énekes, igaz, néhány éve immár baritonként. Aktivitásának bizonyságaképpen pedig most sor kerül majd a művész szegedi debütálására is: vegyes programú áriaesttel, avatóesemény gyanánt (Szent Gellért Fórum, augusztus 28., nyolc óra). Vagyis, hát mit lehet azt tudni a kínos és arcpirító hírek olvastán? Vederemo.

Budapesten maradva egy kamarazenei koncert kínál biztosabb és elektromos erősítés nélküli programot számunkra, méghozzá a tehetséges fiatal muzsikusokból álló Central European String Quartet főszereplésével (Festetics-palota, augusztus 30., fél nyolc). Miranda Liu, Soós Máté, Haruka Nagao és Szabó Judit a hangverseny szünet utáni szakaszát Janáček 2. vonósnégyesével indítja majd, a komponista életének utolsó esztendejéből, mégis mint hamisítatlan szerelmi vallomást az idős mester iránt amúgy csak tiszteletteljes rokonszenvet tápláló Kamila Stösslovának. (E heti illusztrációnkon Kamila és Leoš látható.) „Benne lesz az életünk. […] Azt hiszem, varázslatos lesz. Annyi élményünk volt! Megannyi kis láng a lelkemben, amelyekből a legszebb melódiák születnek majd… […] Ez az első olyan szerzeményem, amelynek hangjain átizzik mindaz a szerelem, amit együtt átéltünk. Minden hang mögött Te állsz, elevenen, testközelben, szerelemtől sugárzón… Lényed felszabadított… Tizenegy év óta, anélkül, hogy tudtad volna, Te óvtál engem… Szerzeményeimben mindenütt, ahol tiszta érzés, őszinteség, igazság, izzó szerelem hevül, Te vagy…” Így írt az Intim levelek alcímű kvartettről Janáček alig néhány héttel a halála előtt, makacsul és teremtően megfeledkezve a tényről, hogy a férjes asszony Kamila még a levelező tegezésbe is csak nagy nehezen egyezett bele.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.