mi a kotta?

Operapapa

  • mi a kotta
  • 2019. szeptember 22.

Zene

„Hatalmas termet, mackós járás, kisfiúsan gömbölyded arcát hullámos fekete haj keretezi, szája nevetésre áll. Nyakában aranyláncon függő érem Verdi arcmásával. Legkedvesebb zeneszerzőjét »az opera papájának« nevezi, és soha meg nem válik az amulettől. Barcelonában született, Mexikóban nevelkedett, szülei azóta is ott lépnek föl. Anyja operettprimadonna, ma is a Csárdáskirálynő Sylviája a legsikeresebb szerepe. Apja is énekes és rendező.” Így mutatta be 1973-ban az első magyarországi fellépésére érkezett ifjú Plácido Domingót a Film Színház Muzsika olvasóinak a korabeli kulturális újságírás egyik ásza, Gách Marianne: érzékletesen, éppen csak egy kis tárgyi tévedéssel (hiszen a tenor szülővárosa nem Barcelona, hanem Madrid). Az akkor Cavaradossi szerepében fergeteges sikert arató Domingo a jeles újság­írónő kérdésére a messze jövendővel kapcsolatban is nyilatkozott, ilyesformán vélekedve karrierje majdani lezárásáról: „…az énekesi pálya rövid, és én később is a zenének akarom szentelni éle­temet. Elhatározott szándékom, hogy amikor eljutok a csúcsra, énekesi képességeim-lehetőségeim teljességére, akkor visszavonulok. Nem várom meg a hanyatlás éveit, nehogy a közönség jó emlékeit elhomályosítsam.”

Nos, az a messze jövendő bizony már régen elérkezett, mindazonáltal az immár 78 esztendős Domingo, aki időközben maga vált az opera papájává (sajnos? hál’ istennek?), még mindig aktív énekes, igaz, néhány éve immár baritonként. Aktivitásának bizonyságaképpen pedig most sor kerül majd a művész szegedi debütálására is: vegyes programú áriaesttel, avatóesemény gyanánt (Szent Gellért Fórum, augusztus 28., nyolc óra). Vagyis, hát mit lehet azt tudni a kínos és arcpirító hírek olvastán? Vederemo.

Budapesten maradva egy kamarazenei koncert kínál biztosabb és elektromos erősítés nélküli programot számunkra, méghozzá a tehetséges fiatal muzsikusokból álló Central European String Quartet főszereplésével (Festetics-palota, augusztus 30., fél nyolc). Miranda Liu, Soós Máté, Haruka Nagao és Szabó Judit a hangverseny szünet utáni szakaszát Janáček 2. vonósnégyesével indítja majd, a komponista életének utolsó esztendejéből, mégis mint hamisítatlan szerelmi vallomást az idős mester iránt amúgy csak tiszteletteljes rokonszenvet tápláló Kamila Stösslovának. (E heti illusztrációnkon Kamila és Leoš látható.) „Benne lesz az életünk. […] Azt hiszem, varázslatos lesz. Annyi élményünk volt! Megannyi kis láng a lelkemben, amelyekből a legszebb melódiák születnek majd… […] Ez az első olyan szerzeményem, amelynek hangjain átizzik mindaz a szerelem, amit együtt átéltünk. Minden hang mögött Te állsz, elevenen, testközelben, szerelemtől sugárzón… Lényed felszabadított… Tizenegy év óta, anélkül, hogy tudtad volna, Te óvtál engem… Szerzeményeimben mindenütt, ahol tiszta érzés, őszinteség, igazság, izzó szerelem hevül, Te vagy…” Így írt az Intim levelek alcímű kvartettről Janáček alig néhány héttel a halála előtt, makacsul és teremtően megfeledkezve a tényről, hogy a férjes asszony Kamila még a levelező tegezésbe is csak nagy nehezen egyezett bele.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.