folyóirat - CAFÉ BÁBEL

  • - urfi -
  • 2009. május 21.

Zene

Vélhetőleg nem az "esszéfolyóirat" a legpiacképesebb műfaj napjaink kulturális kínálatában, így az sem kis eredmény, hogy a Café Bábel lassan húsz éve folyamatosan megjelenik, még ha az utóbbi időben kissé hektikusan is: tavaly egyetlen számát olvashattuk, de régebben is ritkán jött össze az előirányzott évi négy megjelenés. Ami nagy kár, hiszen a kifejezetten eredeti orgánum asszociatív szerkesztési elvei legtöbbször izgalmas interdiszciplináris párbeszédre adnak alkalmat.
Vélhetõleg nem az "esszéfolyóirat" a legpiacképesebb mûfaj napjaink kulturális kínálatában, így az sem kis eredmény, hogy a Café Bábel lassan húsz éve folyamatosan megjelenik, még ha az utóbbi idõben kissé hektikusan is: tavaly egyetlen számát olvashattuk, de régebben is ritkán jött össze az elõirányzott évi négy megjelenés. Ami nagy kár, hiszen a kifejezetten eredeti orgánum asszociatív szerkesztési elvei legtöbbször izgalmas interdiszciplináris párbeszédre adnak alkalmat. Minden esetben egy-egy fogalom köré szervezõdnek a szövegek, tehát ha a téma a "Sziget", akkor magától értetõdõ természetességgel kerül egymás mellé a kubai szocializmus, a Gulag, a Sziget Fesztivál és Robinson. Most a "Tekintély" van terítéken. A fordítások közül bátran ajánlható Max Weber okfejtése a karizmatikus vezetõkrõl, és szintén kiváló, lassan emésztendõ anyag Adorno (Erõs Ferenc által felvezetett) axiómatára az okkultizmus, "a buta emberek metafizikája" ellen. Dunajcsik Mátyás írásának fikciója szerint "talált" egy francia magánlevelet a tekintélyrõl, ennek "fordítását" közli és kommentálja, és bár maga a levél ritkán mutat túl a közhelyeken, az elõadásmód nyakatekert bája kárpótolja az olvasót. Kovalik Balázsnak egy viszonylag rövid interjúba sikerül belesûríteni meglepõen sok nagy ívû csacsiságot és közhelyet, például, hogy a mûveknek nincs tekintélyük, vagy hogy a "tekintélyben kell, hogy legyen tartalom". A másik nyilatkozó, Horn György az AKG alternatív pedagógiájáról beszél (ön)kritikusan. A legélvezetesebb olvasmány kétségkívül a Ludditákból ismerõs Fiáth Titanilla írása, aki gyakorló börtönpszichológusként elemzi a "bentlakók" hierarchikus rendszereit: mitõl lesz valaki jógyerek és mitõl vamzer. Talán ennyibõl is látható, hogy a napokban a boltokba kerülõ, kissé szedett-vedett fotóanyaggal illusztrált lapszám, bár elmarad néhány korábbi merítés színvonalától, most is sokoldalú és ötletes szerkesztés.

88 oldal, 1000 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.