folyóirat - JELENKOR 2008. JÚLIUS-AUGUSZTUS

  • Babiczky Tibor
  • 2008. augusztus 14.

Zene

"Zgemba a körmével lekaparja az emberi agyat a zsírospogácsáról. Jobb kézzel tép belőle, és a szájába teszi" - így szól Faruk Sehic egyik fejezetkezdő mondata.

"Zgemba a körmével lekaparja az emberi agyat a zsírospogácsáról. Jobb kézzel tép belõle, és a szájába teszi" - így szól Faruk Sehic egyik fejezetkezdõ mondata. A Jelenkor legújabb dupla száma a kortárs boszniai irodalomba nyújt betekintést. A folyóirat eddig is rendszeresen foglalkozott a délszláv irodalommal, ám a mostani összeállítást nem lehet eléggé megköszönni a szelektor-fordítónak, Radics Viktóriának. Ez ugyanis, kérem, hibátlan. Az álérzékeny riportok, rideg elemzések és érzéketlen tv-spotok után végre az áldozatok is szót kapnak. Az írások kulcsszavai: a lélek és a hitelesség. Ahogyan Radics Viktória a bevezetõjében írja: nem az a cél, hogy "ne felejtsük el" a boszniai háborút, hanem hogy tudatosítsuk annak visszafordíthatatlanságát. "Ezek a sebek Európa testén estek."

A lapszámot külön aktuálissá teszi az a szerencsés véletlen, hogy éppen a hetekben fogták el Radovan Karadzicot (lásd: A szó hatalma, Magyar Narancs, 2008. augusztus 7.). Radics Viktória összeállítása sikeresen elkerüli a válogatásokra jellemzõ minõségingadozást. Letehetetlen. Ha mégis neveket kéne kiemelni, akkor a már idézett Faruk Sehic és Semezdin Mehmedinovic prózáit, valamint Muharem Bazdulj és a lengyel Krzysztof Czyzewski esszéit a legfontosabb megemlíteni. Bazdulj esszéje a délszláv okcidentalizmusról és a szerb nacionalizmusról különösen tanulságos. Hasonló baljós hangok erõsödnek ugyanis hazánkban is manapság. Ezzel a tudással kéne tehát reagálnunk azokra, akik "cigánybûnözést" emlegetnek - mielõtt még túl késõ lenne. A boszniai irodalmi körkép többek között ezt a felelõsségérzetet is felébreszti.

A lapszám nem boszniai, kvázi "hagyományos" részébõl jó szívvel ajánlhatók Térey János és Schein Gábor versei, valamint Kálmán C. György értõ kritikája Parti Nagy Lajos és Banga Ferenc közös könyvérõl, A vak murmutérról.

***** fölé

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.