folyóirat - JELENKOR 2008. JÚLIUS-AUGUSZTUS

  • Babiczky Tibor
  • 2008. augusztus 14.

Zene

"Zgemba a körmével lekaparja az emberi agyat a zsírospogácsáról. Jobb kézzel tép belőle, és a szájába teszi" - így szól Faruk Sehic egyik fejezetkezdő mondata.

"Zgemba a körmével lekaparja az emberi agyat a zsírospogácsáról. Jobb kézzel tép belõle, és a szájába teszi" - így szól Faruk Sehic egyik fejezetkezdõ mondata. A Jelenkor legújabb dupla száma a kortárs boszniai irodalomba nyújt betekintést. A folyóirat eddig is rendszeresen foglalkozott a délszláv irodalommal, ám a mostani összeállítást nem lehet eléggé megköszönni a szelektor-fordítónak, Radics Viktóriának. Ez ugyanis, kérem, hibátlan. Az álérzékeny riportok, rideg elemzések és érzéketlen tv-spotok után végre az áldozatok is szót kapnak. Az írások kulcsszavai: a lélek és a hitelesség. Ahogyan Radics Viktória a bevezetõjében írja: nem az a cél, hogy "ne felejtsük el" a boszniai háborút, hanem hogy tudatosítsuk annak visszafordíthatatlanságát. "Ezek a sebek Európa testén estek."

A lapszámot külön aktuálissá teszi az a szerencsés véletlen, hogy éppen a hetekben fogták el Radovan Karadzicot (lásd: A szó hatalma, Magyar Narancs, 2008. augusztus 7.). Radics Viktória összeállítása sikeresen elkerüli a válogatásokra jellemzõ minõségingadozást. Letehetetlen. Ha mégis neveket kéne kiemelni, akkor a már idézett Faruk Sehic és Semezdin Mehmedinovic prózáit, valamint Muharem Bazdulj és a lengyel Krzysztof Czyzewski esszéit a legfontosabb megemlíteni. Bazdulj esszéje a délszláv okcidentalizmusról és a szerb nacionalizmusról különösen tanulságos. Hasonló baljós hangok erõsödnek ugyanis hazánkban is manapság. Ezzel a tudással kéne tehát reagálnunk azokra, akik "cigánybûnözést" emlegetnek - mielõtt még túl késõ lenne. A boszniai irodalmi körkép többek között ezt a felelõsségérzetet is felébreszti.

A lapszám nem boszniai, kvázi "hagyományos" részébõl jó szívvel ajánlhatók Térey János és Schein Gábor versei, valamint Kálmán C. György értõ kritikája Parti Nagy Lajos és Banga Ferenc közös könyvérõl, A vak murmutérról.

***** fölé

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.