dvd - Fay Grim

  • - kg -
  • 2008. augusztus 14.

Zene

Egyeseknek akkor esett le a rendszerváltás, amikor a világpremierrel egy időben kezdte játszani a Szikra az új James Bondot (A magányos ügynök), másoknak ehhez feljebb kellett mennie a körúton. A Művésznél már azoknak is gyanússá válhatott a dolog, akik kommerszre nem ültek be: az Oktogonnál egy amerikai fiatalembert ünnepelt az értő közönség - Hal Hartley volt ő, az amerikai független film nagy reménysége.

Egyeseknek akkor esett le a rendszerváltás, amikor a világpremierrel egy idõben kezdte játszani a Szikra az új James Bondot (A magányos ügynök), másoknak ehhez feljebb kellett mennie a körúton. A Mûvésznél már azoknak is gyanússá válhatott a dolog, akik kommerszre nem ültek be: az Oktogonnál egy amerikai fiatalembert ünnepelt az értõ közönség - Hal Hartley volt õ, az amerikai független film nagy reménysége. Noha az életmû legeleje némi késéssel futott be a Mûvészbe, az Amatõrre (készült 1994-ben) felzárkóztunk Hartleyból, hogy aztán ugyanilyen sebességgel el is felejtsük szegény fejét, amikor megérkeztek a még agresszívabb, még többet markoló függetlenek. Hartley-nak még két jó köre volt az Oktogonon (Flört, Henry Fool) aztán "adios, compa–ero", ahogy azt az általa is sorvezetõnek használt Wenders angyalai mondták egy ma már ugyanígy divatjamúlt életmûben. Érdekes visszatérés Hartley-é (nem kell félni: nem a mozikba, csak DVD-n), mert valójában soha nem is vált hûtlenné amatõr bájú, kezdeti groteszkjeihez: legfrissebb filmje (készült 2006-ban) csak annyiban más, mint a régiek, hogy ezúttal egy kémfilmparódiára is kísérletet tesz a lassan ötvenéves süvölvény, egyébként mindenki nagyon hartley-san, azaz egy bábszínházi hõs darabosságával közlekedik. A Fay Grim az utolsó, nálunk komolyabb jegybevételt hozó Hartley-produkció, a Henry Fool oldalbordája: a hajdani nõi mellékszereplõ jut benne fõszerephez, s bár korántsem nosztalgiatrip az övé, valójában az egykor szépreményû mûvészre emlékezünk barátai és maga a mûvész közremûködésével.

Forgalmazza az SPI

**

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.