dvd - Fay Grim

  • - kg -
  • 2008. augusztus 14.

Zene

Egyeseknek akkor esett le a rendszerváltás, amikor a világpremierrel egy időben kezdte játszani a Szikra az új James Bondot (A magányos ügynök), másoknak ehhez feljebb kellett mennie a körúton. A Művésznél már azoknak is gyanússá válhatott a dolog, akik kommerszre nem ültek be: az Oktogonnál egy amerikai fiatalembert ünnepelt az értő közönség - Hal Hartley volt ő, az amerikai független film nagy reménysége.

Egyeseknek akkor esett le a rendszerváltás, amikor a világpremierrel egy idõben kezdte játszani a Szikra az új James Bondot (A magányos ügynök), másoknak ehhez feljebb kellett mennie a körúton. A Mûvésznél már azoknak is gyanússá válhatott a dolog, akik kommerszre nem ültek be: az Oktogonnál egy amerikai fiatalembert ünnepelt az értõ közönség - Hal Hartley volt õ, az amerikai független film nagy reménysége. Noha az életmû legeleje némi késéssel futott be a Mûvészbe, az Amatõrre (készült 1994-ben) felzárkóztunk Hartleyból, hogy aztán ugyanilyen sebességgel el is felejtsük szegény fejét, amikor megérkeztek a még agresszívabb, még többet markoló függetlenek. Hartley-nak még két jó köre volt az Oktogonon (Flört, Henry Fool) aztán "adios, compa–ero", ahogy azt az általa is sorvezetõnek használt Wenders angyalai mondták egy ma már ugyanígy divatjamúlt életmûben. Érdekes visszatérés Hartley-é (nem kell félni: nem a mozikba, csak DVD-n), mert valójában soha nem is vált hûtlenné amatõr bájú, kezdeti groteszkjeihez: legfrissebb filmje (készült 2006-ban) csak annyiban más, mint a régiek, hogy ezúttal egy kémfilmparódiára is kísérletet tesz a lassan ötvenéves süvölvény, egyébként mindenki nagyon hartley-san, azaz egy bábszínházi hõs darabosságával közlekedik. A Fay Grim az utolsó, nálunk komolyabb jegybevételt hozó Hartley-produkció, a Henry Fool oldalbordája: a hajdani nõi mellékszereplõ jut benne fõszerephez, s bár korántsem nosztalgiatrip az övé, valójában az egykor szépreményû mûvészre emlékezünk barátai és maga a mûvész közremûködésével.

Forgalmazza az SPI

**

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.