Képzőművészet - Az élet kutyák nélkül - Bálind István kiállítása

Zene

A képzőművészetben járatlan befogadó leginkább reprodukció formájában találkozik "műalkotásokkal" - ilyenek a lakberendezési áruházak eldugott traktusaiban található, a fal és a bútor színéhez passzoló nyomatok, de a gigakiállításokat hirdető óriási poszterek vagy egy-egy médiasztár kiállításait (festményeit) reklámozó félperces "kis színesek" is. Miközben meg van győződve arról, hogy a művészet valami szent és magasztos, de mindenképpen eredeti entitás, javarészt marketingszakemberek/kreatívok által kiötlött, csinos formába csomagolt termékeket fogad el művészetnek.

A képzőművészetben járatlan befogadó leginkább reprodukció formájában találkozik "műalkotásokkal" - ilyenek a lakberendezési áruházak eldugott traktusaiban található, a fal és a bútor színéhez passzoló nyomatok, de a gigakiállításokat hirdető óriási poszterek vagy egy-egy médiasztár kiállításait (festményeit) reklámozó félperces "kis színesek" is. Miközben meg van győződve arról, hogy a művészet valami szent és magasztos, de mindenképpen eredeti entitás, javarészt marketingszakemberek/kreatívok által kiötlött, csinos formába csomagolt termékeket fogad el művészetnek. Eközben persze régóta virágzik a művészeti piac is a maga sajátos törvényeivel, döntéshelyzet elé állítva a fiatal kortárs művészeket, hogy éhen haljanak, vagy eladható, az éppen aktuális trendeknek megfelelő árukat termeljenek. Bálind István a kilencvenes évek közepe óta készít olyan műveket, melyek éppen erre, az eredetiség és a "hétköznapi" piac, illetve az eredetiség és a műtárgypiac kettősségére/viszonyára reflektálnak: most egy elsősorban aukciókra szakosodott galériában végkiárusítást rendez a Nő kutyával című, 1999-2008 között készült sorozatából.

A felismerés nyomán, miszerint a piedesztálra emelt eredetiség fogalma merő fikció - hiszen az európai vizuális kultúra alapja is a másoláson, a hagyomány megismerésén és átírásán/átértékelésen alapul -, és az újdonság rögeszmés hajszolása is szükségszerűen a különféle, rejtett másolatverziók elszaporodásához vezet, Bálind vállaltan önmagát kezdte másolni. Az 1995-ben készített "alap"-kép (amely egyébként szintén megvásárolható a kiállításon) egy erőteljes körvonalú, hatalmas nőalakot és az abba "behatoló", vékony testű, apró lábú, hátracsapott fülű kutyát "ábrázol" - ez a piktogramszerű, már-már dekoratív motívum válik aztán az önkisajátítás kiindulópontjává. Ennek végpontján, 2002-ben készül el az a 49 darabból álló, aprólékosan megfestett (tehát nem géppel sokszorosított) sorozat, melyen "mindig ugyanaz" a vörössel és arannyal megfestett kompozíció látható - csak a nagyságuk más: van 16 darab kicsi, közepes és nagy (azaz összesen 48), illetve egy darab extra méret is. Pontosan úgy, mint a MacDonald's-szendvicsek vagy az uniformizált ruhaméretek (S, M, L, XL) esetében. Az állandóan ismétlődő képtípus egyszerre imago (akár a bizánci ikonfestészetben, ahol a szigorú formai azonosság csak eszköz a szakralitás megidézésében) és sokszorosított, variábilis mérete miatt akár kereskedelmi forgalomba is hozható termék: a megvásárolható egyediséggel/egyéniséggel kecsegtető kapitalista gazdaság tiszta jelképe.

Bármennyire aszkétikus és tudatosan vállalt konceptualista magatartás azonban mindig ugyanazt elmélyült munkával megfesteni, mégsem tarthat örökké: a kutya és a nő - mintegy egymásrautaltságukat megunva - pár éve elkezdett önálló életet élni, osztódással szaporodni. Az elszakadás nem volt zökkenőmentes, de a folyamat - a kétezres év közepén készült festmények tanúsága szerint - megállíthatatlan volt. A képek egyedüli "főszereplőjévé" vagy a kutyák váltak - nők nélkül, vagy fordítva (Három nő a hegyen kutyák nélkül, 2006; Kutyák a múzeumban nők nélkül, 2008). A kompozíciók szigorú rendje felbomlott, az állóképek dermedtsége felolvadt: a statikus életképekből hol minimális, hol egészen mozgalmas történetek lettek. (Például a Kutyák meleg helyzetben nők nélkül című festményen a hegyes fülű kutyusok vörös-narancssárga "tengerben" keresik izgatottan a biztonságot.) Az egységes, csak két-három, árnyalat nélküli alapszínre redukált színvilág is megváltozott: a festményeken elszaporodtak a különböző színű csíkok (talán a néhány képen applikációként megjelenő csíkos zoknik mintájára). A korábbi rigorózus színrend is egyre esetlegesebbé vált: az egymás mellé festett színes csíkocskák még véletlenül sem követnek semmilyen, előre kikövetkeztethető, monoton rendet. A kompozíciókban azonban megmaradt a feszesség, a humoros-meghökkentő játékosság (a Két kutya nő nélkül című, 2007-ben készült festményen például a képtér tetején látható csíksorból kiinduló vékony fonálon egy csíkos kutyabáb lógincál fejjel lefelé - a zuhanást és a megállíthatatlan anyagi felbomlást megelőző holtponton egyensúlyozva). A pedánsan kihúzott, szinte gépi pontossággal megrajzolt körvonalak felpuhulnak, a rend helyébe egyfajta vállalt esetlegesség lép, a szabálytalan kézjegy láthatóvá válik. A különböző színű csíkok egyre hangsúlyosabbá válnak, szinte körbefonják a képet, s a kicsiny képkivágatban felsejlik egy más, a valósághoz jóval közelebbi realitás: egy házrészlet, ablakában arányaihoz képest óriási kutyával. Bár ez a festmény (Laci kutyája nő nélkül) fordulópontnak tekinthető, a művészeti életben mégis szokatlan, hogy egy alkotó egyéni stílusváltásának folyamatát ennyire láthatóvá teszi, hogy ennyire egyértelműen deklarálja egyéni, felismerhető kézjegyének (azaz a nő kutyával sorozatnak) a lezárását.

A végkiárusítás mint a műtárgy-kereskedelemtől idegen, ámbár nagyon is piaci kategória ironikus bevezetése pedig visszautal a művész mint szolgáltató szerepére. A jegyzett művész által termelt áru is éppúgy kifogyhat, mint a sokszorosított plakát az áruházból. Kelme, kifutóban levő bútorcsalád, festmény? Mindegy, csak vegye-vigye a maradékot!

És pár év múlva az is kiderül, van-e és milyen az élet kutyák nélkül.

ARTE Galéria és Aukciós Iroda, Budapest, V., Ferenczy István u. 14., nyitva: augusztus 29-ig, hétköznap 11-18 óráig

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”